Forumsvar skapade

Sida 9 av 54
  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 09:26 som svar på: Allt var inte bättre förr

    Hade jag tvingats välja mellan de två hade jag lätt tagit den gamla.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 17:51 som svar på: Speedrekordet inte på Haga !

    Här kommer facit också, d.v.s. Jannes fil.

    Det var nog ungefär samma riktning. Synd, jag som var i så desperat behov av ursäkter.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 11:26 som svar på: "vary top"

    Har ett gammalt (typ sent 90-tal) NP 4WD 5.0 som går bra på 460. Seglet går under benämningen ”slalom-wave” som saker kunde göra på den tiden. Har alltid tyckt det varit snabbt och lätt i händerna. Ditt för några få hundringar. (Om du passerar Gbg någon gång. För litet värde för att skicka till Malmö.)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 20:49 som svar på: Speedrekordet inte på Haga !

    @The_Novice 409468 wrote:

    Vilken riktning är det som gäller, NV?
    Har varit där på rent västligt och fått simma…
    Det går väl dessutom en färja den vägen?

    Egentligen skulle man ju ha Speedjannes spår att kolla på eftersom de kanske kan betraktas som facit för vad som är bra riktning och speed-strip.

    Här kommer ändå mina observationer för vad de är värda. I söndags tror jag i princip det var ren väst då jag var ute (vilket var rätt sent). Tror det var lite mer på NV när rekorden slogs, men det är bara vad jag tror. Mina speed-repor var i princip längs blå riknting. I denna vindriktning får man efter ett tag vissa problem med chop som kommer från det röda.

    Ligger riktningen mer på NV kan man istället köra mer som den gröna och ta sikte rakt på St Lyngskär. Då får man inte samma chop eftersom Knarren skymmer mycket längre. Jannes bild ovan är några av mina gamla repor. Där är det nog mer NV och speedreporna i bättre riktning och jag minns att det var mycket plattare då. (Det blåste iofs mindre också.)

    @The_Novice 409468 wrote:

    Har varit där på rent västligt och fått simma…
    Det går väl dessutom en färja den vägen?

    I söndags var det nog med vind för att slippa simma. Planade 3.5 timma med 68 l utan några som helst problem. Som synes av spåren hade jag ibland lite för lite tryck för att ta bra höjd stundom (och gipparna kunde suttit bättre :blush: ), men som helhet var det förhållandevis lätt segling. Färjor, trålare och annat går det ju dessvärre mer eller mindre överallt i Fiskebäck.

    Till den här tråden skall nog förresten läggas att Hankloose kunde visa upp flera repor med över 36 på display (innan han körde över en nybörjare och fick hål ibrädan). Han brukar ju inte ha för vana att registrera dock. Ett grattis i alla fall! Något slags PB var det nog ändå.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 10:58 som svar på: Speedrekordet inte på Haga !

    Kan slänga in en bild till på Knarren från lite mer surfarprojektion för den som vill dit och testa.

    1 Är alltså riggdäck i Fiskebäck, 2 är själva Knarren och 3 är tips på var man kan vila. Använde de små yttre skären för vila senast och det var finfint.

    Man står alltså på rakt fram mot Knarren och sedan kommer det svåra beslutet när man skall falla av. Väntar man länge får man plattare vatten, men också mindre vind. När man väl satt kurs är det bara att stå på så länge man orkar eller det blir för choppigt.

    Edit: La in linjalen på Google Earth och avstånden är större än jag först skrev. Speedreporna på bilden (från runt 3an och ned till vändning) är 0.7 – 0.9 distans. Känsla för avståndet att segla dit får man av att det från punkt 1 till 3 är runt 1.3 distans.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 06:40 som svar på: Fenan glappar ngt i fenboxen

    Om glappet är måttligt rekommenderar jag stora klistermärken som du klipper och lägger som ett upp-och-nedvänt U runt fenhuvudet. Täck alltså sidorna och toppen av huvudet. Det sitter bra och ger en jämn och fin yta.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 12:14 som svar på: Mastförlängare

    En lång förlängare går inte i alla master pga av att de är koniska. Störst problem med master 430 och kortare.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 20:35 som svar på: Speedrekordet inte på Haga !

    Stort grattis Janne & Erik!!!

    Kom själv lite sent idag, men Knarren var finfin även då. Var dock helt själv och vågade inte köra så länge. Svårbegripligt att inte fler är där. Inga stenar, inget sjögräs, bara ljuvlig surf och vacker skärgård.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:39 som svar på: tabou manta 59

    Har en och gillar den. Dock inte hård-hårdvindslalom (för mig som är en liten speta på 70kg). Idealisk med 6.5 skulle jag säga. Ingen riktigt höjdare med 5.0. För bred då tycker jag.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:11 som svar på: Hålla trycket i gippen..

    @Rasmus_W 407829 wrote:

    Lösning? Lova lite så farten sjunker innan du går in i gippen. Kan du sänka farten till 10 knop så får du ingen backvind i gippen. Knep nummer två är att tillbringa så lite tid som möjligt på slör läns – försök göra en så tvär sväng som möjligt utan att brädan gräver ner sig och stannar.

    Har man gått ner till 10 knop så är ju chansen noll att komma ut planande. Det är ju inte back-wind i sig som är problemet för oss frågande i tråden utan att vi ofta tappar planingen pga det. Hålla planingen lättare genom tvärare sväng har jag också svårt att tro (och är tvärtemot vad Anders och alla andra säger).

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 06:47 som svar på: Hålla trycket i gippen..

    Kan som komplement till Anders och andras goda råd rekommendera Guy Cribbs video om gippen. Den gav mig extremt mycket.

    Jag lider dock fortfarande av just det problem som den här tråden avhandlar. Själva fenomenet är extremt tydligt i sekvensen Anders inlägg från 14:07 i den andra tråden. Om jag ser rätt så är seglet ”back-winded” i bild 5 – 6. Precis detta får mig att tappa planingen alldeles för ofta. I den andra sekvenen, från 20:58, kan jag inte se samma fenomen. Kan du Anders (eller någon annan) utveckla skillnaden mellan de två lite? Är det något du gör bättre i sekvens två?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 12:13 som svar på: Garmin GPS, skapa ’tracks’ och använda i GPSar

    Har du börjat köra med den Jester? Funkar den bra? Lätt att använda?

    Är det förresten en fördel att den skapar ny fil varje gång den stängs av? Har inte du som vana att gå upp lite då och då och stänga av den? Blir inte resultatet av det att du måste sitta och klippa ihop filer när du skapar dina sessioner? (Eller du kanske slipper hålla på och stänga av med denna GPS?)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 09:36 som svar på: Surf i GBG O/NO

    Sök runt lite på forumet. Finns en hel del skrivet. Gottskär/Draget, Sillvik, Hönö är standardspotsen. I Sillvik kan bommen vara ett problem. Annars är det super vid NO.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 05:48 som svar på: Göteborg idag söndag NO

    Det har varit låst bom där varje gång jag varit där.

    Vet inte hur det är på ren Ost, men om DMI-prognosen håller sig och det blir frisk NO så blir det finfint där imorgon och på onsdag.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    14 juli, 2007 vid 06:43 som svar på: "GPS" saknas i huvudmenyn på gpsar

    Du har alltså testat tillägget

    http://www.gpsactionreplay.com/gps_install.exe

    ?

Sida 9 av 54
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA