Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allt var inte bättre förr

  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 09:26

    Hade jag tvingats välja mellan de två hade jag lätt tagit den gamla.

  • rillestark

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:57

    Jo, håller med dig! Tur att jag har kvar min AHD 275 från samma tidsperiod. Mer adrenalin får man leta efter. Blir seglad en eller ett par gånger per år när vinden är stark och jämn. Då är det en högtidsstund. 🙂

    Frid.

    /Richard

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:04

    Jag tror att mycket av det som står i annonsen handlar om att den gamla screamern beter sig som en mycket mindre bräda av idag. En modern 85-litare (nu tror jag iofs att jag lämnar målet öppet för Ola H) är ungefär lika bred och kanske också är lika bred i tailen och kommer antagligen att vara lika snabb och skoj som den gamla screamern.

    Jag känner igen det där med gipparna. Många brädor av idag har rätt mycket kurva i outlinen baktill och om man då vräker riggen framåt/mot vattnet med ett rejält nacksving och hänger i bommen för kung och fosterland så gräver den nya brädan ner sig rätt bra i vattnet och stannar medan gamla antikviteter levererar en grym gipp.

    Farten känner jag däremot inte igen. Min gamla RRD från -95 är visserligen fortfarande snabb som ett as, men när jag provade en Tiga 275 ACR från -92, som jag brukade anse som toksnabb innan jag hade provat RRD:n, så kändes den bara tung och trög och att få den att gå någotsånär fort kändes som en kamp, för det mesta såg jag bara massa folk segla ifrån mig.

  • jps

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:12

    Kul jämförelse i alla fall.

    Om jag själv jämför min nya AB+ Crossover 100 liters 65 cm bred och min gamla Gecko 278 105 liter 58 cm bred så känns Geckon väl så snabb, tyngre och rejält besvärligare att gippa. Detta med likvärdiga fenor.

    Bägge är dock lika roliga att segla 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allt var inte bättre förr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.