

freed
Forumsvar skapade
-
Blivit väldigt sugen på att bygga själv, framförallt för att få ner priset men ändå få en ganska ny bil. Inbillar mig oxå att det inte är toksvårt att få ihop det om man ser till att skaffa rätt material/laminat till inklädnad etc.
Bra information ovan angående import i inläggen ovan!
Är det någon som har koll på följande:
Vilken fabrikat av van ska man satsa på (modell 2007 eller nyare). Bilarna verkar snarlika.
-Peugeot Boxer
-Renault Master
-Fiat DucatoSen finns det Ford Transit som är billigare och Sprinter och Crafter som är något dyrare.
Antar att man ska ha ett högskåp om man vill ha ståhöjd?Påverkas vanens säkerhet om man tar bort mellanväggen mellan kupén och lastutrymmet?
Hur fäster man på ett säkert sätt passagerarstolarna så att passagerare/barnen åker säkert?
-
såg nu att du redan nämnt det där om begränsat med modeller på Elmia, samt att det är ca 300k för en beggad. Knaus verkar oxå vara ett rätt prisvärt fabrikat.
-
Bra tips och fin lista på compact vans. Gillar typen skarpt, lite mer anonym. Såg utsidan av en Pössl i Skanör i helgen och jag måste säga att jag gillar typen. Kikat lite på mobile.de och Pössl verkar vanligast och billigast, ska vara lite av en budgetvariant, men frågan är hur mycket det skiljer, de olika fabrikaten ser ju väldigt snarlika ut så den lär ju funka suveränt. Tror inte att det är jättedyrt/meckigt att hämta hem en från tyskland, men ska man ha en ny tror jag det blir dyrare än 300k, så det drar ju iväg i pengar. Dock finns det ju många fina begagnade exemplar på mobile.
CI Kyros ny = 500 000 +, det för ju lite respekt med sig, men fin är den allt 🙂
http://www.blocket.se/angelholm/CI_Kyros_2_Prestige_2_3__09_21675492.htmTankarna snuddar ibland vid ett självbygge. Köper den nya modellen av Peugeot Boxer, Renault Master, kanske Transiten om man är lite snål. Inreder man sen med mycket varsam hand, då tror jag man kan komma skapligt nära i kvalitet, men till ett bättre pris. Men ack, den tiden det skulle ta så är det nog inte värt det.
Det mesta i materialväg verkar dock gå att få tag på: snurrstolar, spis, kyl, hela bad/duschdelen etc och det är inte tokdyrt. Finns även laminatplattor för inklädnad av väggar och skåp etc, tror det är i mångt och mycket dessa som skapar kvalitetskänslan, och bra belysning givetvis.
http://www.rainbowconversions.co.uk/Equipment/Kitchen/smev.htm
Men nä, har ju redan byggt villan själv och är nästan färdig, så det är nog inte läge att dra igång och diskutera ett husbilsbygge/projekt med frun i detta läge.
Det verkar kuligare och enklare att åka till tyskland och köpa en nästan ny 🙂
Tänkvärt: Läste på något forum att tillverkarna på Elmia endast ställer ut någon bil ur sortimentet på mässan. Så det är inte säkert att de har kompaktvanen på plats. Kanske läge att ringa upp och kolla läget före man ger sig dit, om man nu inte bor i Jköping vill säga.
-
Hej,
Hur gick det med det här? Blev det någon husbil/van? Vad köpte ni?Jag är också på jakt och tycker vanvarianten verkar väldigt smidig.
Får man in två vuxna och två små barn?Några nya tips, länkar etc?
Hittade denna, som oxå verkar grym
http://www.buerstner.se/se/husbilar/modeller/city_car.html
Vet någon vad en sån kostar?Vad kostar Adrian?
-
Det verkar som om Caravellen finns som eco/gas variant. Den klarar dessutom 7,5 basbelopp. Men Caravelle är väl inte riktigt som Multivan?
Ska in och kolla på vag imorgon
-
Jepp, visst blir man sugen!
Gas finns som tillägg till 2.0 bensinmotorn, men jag hittade inte heller den i bilbyggaren, trodde den ingick……….:(, då lär man få pruta hårt för att få in den under 321, låter tveksamt
Caddy är ju nog ett bättre alternativ egentligen, men multivan verkar grym
-
Man tackar för tipset, till en liten lätt kostnad, ungefär som ett beggat vågsegel, så blev det två biljetter till Ullevi. Ovanligt smidigt på ticnet nu när de har kö till servern
En liten missklickning från min sida och vips så var det bara ståplats kvar. Får väl spotta i nävarna och ge sig in i hopen och trängas.
-
”heliumseglen”….är det en fluga eller fungerar de i praktiken?
någon som testat och jämfört helium mot vanliga segel? kommentarer? Segel runt 9kvm intressanta
-
Sailloft traction låter ju onekligen intressant.
Känns dock knasigt att köpa ett 8,5 när jag har ett 8,2 som funkar fint. Kan ett nytt 8,5 dock komma igång snabbare än ett fluido 9,3 eller tom 9,8 så har jag ju iofs hellre ett 8,5 då det borde vara smidigare och dessutom tål mer vind. Kan det verkligen vara så att det med sina 8,5m2 går igång lika tidigt som ett segel som är 1,5m2 större?
Fluido 9,3 beggat för 1500….ja, då blir det rätt mycket för pengarna
Har inte koll på Sailloft. Är det kvalitetssegel typ NP & North?
-
Som alltid mycket erfarenhet och många bra svar här.
Jag har varit inne på Malmqvists inje och troligtvis stämmer det, men håller samtidigt med Feg. Jag kör ett camberlöst NP idag och det känns verkligen inte instabilt. Det har än dock några år på nacken. Tror det är från 2001..!!! Har dock inte jämfört mot liknande storlek med cambers.
Största anledningen till att jag tittar på dessa segel är att jag redan har en 100%ig kolmast som är 490 och tycker det känns onödigt att lägga ytterligare 5 lakan på en 520 eller längre mast.
Kanske ska vara lite tydligare med förutsättningarna:
*Vikt: 85kg
*Bräda: Proof Freeride/Course ca 140 liter*Seglet ska passa i undre registret för att komma igång tidigt och kunna få tid på vattnet och mer flexibilitet. Blev verkligen ett lyft när jag gick upp till 8,2 och 140 liter och nu vill jag ta det ett steg till. Funderat på formulakitt men är tveksam till om det ger mig return on investment. Vet att det är en halvlösning jag letar efter men kanske är det gott nog för att få lite skön freerideplaning som abstinensdödare och träning. Blåser det mer finns 8,2 och sen freestyle/vågprylar att tillgå.
*Seglet ska passa på en 490 NP 100% för då blir det enkelt att enbart komplettera med segel. Därför tyckte jag att jag fick mycket duk med Challenger 9,8
*Jag är inte killen som trimmar och meckar. Tiden är knapp och jag vill bara hissa segel och köra, dock får ju seglet inte vara kasst när jag väl är på vattnet.
*Behöver inte senaste årsmodell av helium/airspace/promaster seglet om det verkligen inte är så att det är väldigt mycket bättre än ett segel med något år på nacken. MEN kvalitet och prestanda går före pris
Nå, vad ska man ha?
-
möljligtvis kommer jag att börja kita igen nu när prylarna är säkrare men jag kommer fasen aldrig att sätta kepsen så töntigt på sidan 🙂
hopfällbara material, och lättare, inte klarar vi oss med 64k minne så det är klart att även surfutvecklingen kommer att gå framåt
kiters_se;525275 wrote:Min bakgrund är att jag har vindsurfat i ca 25 år (bifogar en bild)Jag tror att vindsurfingen kommer att utvecklas i sin nuvarande form fast inte med några större innovationer.
Det som jag tror att vi kommer att få se är nya kombinationer, vindsurfing / kitesurfing vindsurfing / Kitewing som vi tidigare inte har sett.
Men den klassiska vindsurfingen tror jag kommer att minska. Jag tror också att kitesurfing kommer att växa. Kitesurfing har blivit säkrare med de nya drakarna. Och har en ny dimenssion i sig.
På bräd fronten är det är exempelvis mycket intressant att se hur bärdorna blir mer och mer lika varandra, kite och vindsurfing:
http://www.njsdesigns.org/CourseFish.html tyvärr börjar de bli lika dyra också (tycker inte om)Nya grenar som course racing börjar nu komma inom kite.
Som sagt jag kör både vindsurfing, kite och våg men den senaste fem åren har det blivit mest …|==================)
http://www.youtube.com/watch?v=wFza91drfyE
Syns på vattnet
Peter
-
körde ca 13 mil motorväg idag och förbrukningen låg mellan 0,75 och 0,85.
tycker det är helt ok, åtminstone för mina behov.jäkla fin komfort för att vara en 9 år gammal bil, tyst och lugn runt 2500 varv med farthållaren på 120.
-
hallå boys,
tack för den DanneMan…..köpte mig precis en V70…. 🙂 En bil i fint skick från -00 med 14000 mil och få ägare. Den blev bara lite dyrare än de 40K jag bestämt mig för att lägga så det var väl ändå rätt ok pris. Helskinn och tom lite aluminium på panelenVolvo är dyr beggad men jag känner ändå att den ”så här långt” gav mig mest bil för pengarna bland de jag tittat på och det blev ca 20 provkörningar av diverse bilar när jag väl kom igång. Snittar 0,89 enligt mätaren och då jag kör i princip enbart motorväg så tror jag skillnaden i förbrukning ska bli liten mellan de olika bilarna.
Accorden hade garanterat varit billigare i drift men jag prioriterar säkerheten dessutom blir volvon betydligt bättre att lasta i. V40 folket var inte direkt på hugget. Det gäller ju att ha mobilen igång om man har annonsen på blocket. Prisskillnaden mellan V70 -00 och V40 var ju dessutom väldigt liten. Kanske billigare drift på V40 iofs.
523an var såld och det fanns väl någon mening med det.Hade jag öppnat börsen lite mer så hade det blivit en beggad Mazda 5. Kunde man öppna den yttterligare lite så hade det blivit:
Nissan Qashqai+2 sen nya xc70 sen Lexus GS450 (men lexusen är så opraktisk som sedanmodell så jag valde inte den…..)
DanneMan;525048 wrote:Nu måste jag googla lite bensinslukeri 😉Några minuter senare hittar jag denna länk http://begbilguiden.bilprovningen.se/
sökte på bilar från .97 till 2003 + en massa andra val det visade sig att v70 va faktiskt törstigast av alla lars.
sen ska man väl inte lita blindt på dessa tester min drar ju en jävla massa i stan men kör jag till öland är det en skillnad på 2 liter/100km för det mesta finns ju en sådan mätare i bilen som talar om hur mycket bilen drar. om den nu stämmer?
Märke snitt l/100km
Honda 8.9
Audi 8.5
Saab 9.2
Mercedes 9.7
Mitsubishi 9.7
Volvo
v70 10.0
V40 9.0 -
vill lägga till lite….
finanskrisen märks mer hos handlarna än på blocket. privatpersonerna har ännu inte insett att de ligger för högt så generellt har jag fått bättre eller samma priser hos handlarna.har man pengar att spendera så är nog mazda 5 en riktigt fin surfbil. praktisk intredning och känns helt ok att köra. kvalitet och driftsäkerhet i sann japansk anda
freed;524733 wrote:Tjena,
Tänkte att efter all hjälp jag fått så är dags att återkoppla lite. Blev lite semester under julen och letandet lades på is, ångesten har nu lättat något 🙂Ute och testade lite bilar igår. Var helt inne på en Saab 9-5 men har nu helt bytt spår, har då även sänkt taket från ca 60k till 40k. Det är köparens marknad och man får en helt ok pendlarbil för max 40 lökar.
Mina kommentarer (kommentera gärna):
* Saab 9-5, fantastisk körupplevelse för pengarna, men NEJ, en tickande bomb som verkar älska verkstaden och kvalitetsproblemen är tyvärr för stora och min entusiasm och mitt tålamod för litet för att jag ska våga köpa en äldre årsmodell med längre mil.
Hade jag haft cash till -04 eller -05 så kanske.* Saab 9-3 -01. 45k. Jättefint skick, 12 000 mil men NEJ. Kedjan rasslade och efter ca 5 minuters provtur stannade bilen och motorlampan lyste. Efter allt läsande om motorhaverier så nej tack. Har tidigare kört en 9-3 -98 och var jättenöjd med bilen men efter -00 är det tydligen rätt mycket strul. Dessutom opraktisk att last prylarna i men det funkar ändå ok.
* Volvo V70 -01, 20 000 mil ca 75 000. Var nära att slanta upp för detta är en bra surfbil med riktigt bra komfort för motorvägspendling. MEN NEJ. Det är mycket pengar och den kostar en hel del i drift. Dessutom är andrahandsvärdet väldigt högt.
* Volvo S80. Fantastisk komfort och mycket bil för pengarna 55 000 för en 01 som rullat ca 12 000 mil. Tyst, säker och grym komfort. Tydligen rätt dyra reparationer men tror det är ok om man har en bra mekare utanför volvoverkstäderna. Vill ha, men NEJ. Det är en gubbabil och så gammal är jag inte. Drar 0,85 så det hade funkat. Hade frun inte kallat mig gubbe så kanske. Opraktiskt med sedan men baksätet går att fälla och iom storleken så hade det funkat rätt ok faktiskt. Skinnklädsel är nice, ädelträ/plast klarar jag mig utan.
* Audi A6 Avant. Ja, vill ha, men troligtvis NEJ. Svårt att hitta en fyrcylindrig 1,8T och det känns inte helt rätt att köpa V6a 2.4 nu. Känns väldigt lyxig och komforten är fin och det är gott om plats för prylarna. Jag gillar den men tror det kostar mer än det smakar. Kanske….men troligtvis inte. Rätt dyr att försäkra.
* Mitsubishi Galant Kombi. Nu börjar det likna något. Japanska bilar får goda betyg och denna är både drifsäker och säker. Det sunda förnuftet talar för en sån här. Ca 30k för ca 10-20 000 mil typ årsmodell -00. MEN fasen, det är ingen rolig bil, låter ganska mycket och ser inget vidare ut, ädelplast inredning och långt ifrån tyskt eller svensk känsla.
Fasen, kan nog ändå bli en sån här då de har rätt gott rykte* Volvo V70 -98, gamla modellen. Känns gammal och får lägga 40k för en -98 som gått nästan 20 000 mil. Dessutom kostar de ju en del att hålla och drar rätt mycket bensin. En bra surfbil med gott om plats. Vettig komfort och säker på vägen. JA, det kanske kan bli en sån här. Tycker det är för mycket pengar för en långmilare men den är ändå med i urvalet. Ny provkörning på söndag, får se hur det går.
* BMW 523. Hittat en svensksåld långmilare 23k med en ägare. Fin bil, fin motorvägskomfort, mumma på vägen och drar runt 0,8 på motorvägen. Lite dyr att försäkra med tanke på att det är en ”gammal bil” -98. Tyvärr en sedan, men det går ju att last på taket….JA, NEJ, kanske, provkörning på söndag. Tyvärr inte hittat någon bra touring trots att jag letat.
* Saab 9000. Runt 20 000:- för en vettig bil. Känns säker men väldigt gammal konstruktion. Kan vara ett guldkorn men lika gärna ett offer. Helt ok att lasta i.
Kanske men just nu tveksam* Honda Accord -96-99. För ca 25-40 000 får man en fin bil med rätt få mil. Driftsäkerhetsmässigt når de Toyota klass och säkerhetsmässigt rekommenderas den av folksam. Även äldre årsmodeller. Drar ok med bensin. Tror att detta är en riktigt pålitlig bil, de jag testat känns bra, dessutom kommer jag nog ganska billigt undan. JA men oj så trist inredning och det finns bara sedaner. Baksätet går att fälla men bättre surfbil finns ju helt klart. Känns ändå som en het kandidat. Ångrar mig säkert när jag packar till våren men det är ju länge tills dess…JA, kanske, ny test på söndag.
V40. Rätt mycket bil för pengarna. Funkar ok att packa i. Ser bättre ut begagnad än jag trodde. Har hört att kvaliteten är sådär men de jag tittat på ser helt ok ut. Kanske om rätt bil dyker upp
* Sharan. Inte ringt på en enda annons så antagligen är jag inte mentalt mogen. Lysande att packa brädor i dock.
Blev en hel uppsats
Sammanfattning
Accord, JA, billig och driftsäker, skapligt säker men kass som surfbilGalant, trist design både inne och ute. Driftsäker, säker och billig. JA kanske
BMW 523, glidarbil och troligtvis ok driftsäkerhet och service om den hålls utanför BMW verkstäderna
V70 gamla modellen. Känns väldigt mkt svensson men kanske. Praktisk men dyr i inköp och troligtvis även i drift.
V40 Kanske om rätt bil dyker upp
-
Tjena,
Tänkte att efter all hjälp jag fått så är dags att återkoppla lite. Blev lite semester under julen och letandet lades på is, ångesten har nu lättat något 🙂Ute och testade lite bilar igår. Var helt inne på en Saab 9-5 men har nu helt bytt spår, har då även sänkt taket från ca 60k till 40k. Det är köparens marknad och man får en helt ok pendlarbil för max 40 lökar.
Mina kommentarer (kommentera gärna):
* Saab 9-5, fantastisk körupplevelse för pengarna, men NEJ, en tickande bomb som verkar älska verkstaden och kvalitetsproblemen är tyvärr för stora och min entusiasm och mitt tålamod för litet för att jag ska våga köpa en äldre årsmodell med längre mil.
Hade jag haft cash till -04 eller -05 så kanske.* Saab 9-3 -01. 45k. Jättefint skick, 12 000 mil men NEJ. Kedjan rasslade och efter ca 5 minuters provtur stannade bilen och motorlampan lyste. Efter allt läsande om motorhaverier så nej tack. Har tidigare kört en 9-3 -98 och var jättenöjd med bilen men efter -00 är det tydligen rätt mycket strul. Dessutom opraktisk att last prylarna i men det funkar ändå ok.
* Volvo V70 -01, 20 000 mil ca 75 000. Var nära att slanta upp för detta är en bra surfbil med riktigt bra komfort för motorvägspendling. MEN NEJ. Det är mycket pengar och den kostar en hel del i drift. Dessutom är andrahandsvärdet väldigt högt.
* Volvo S80. Fantastisk komfort och mycket bil för pengarna 55 000 för en 01 som rullat ca 12 000 mil. Tyst, säker och grym komfort. Tydligen rätt dyra reparationer men tror det är ok om man har en bra mekare utanför volvoverkstäderna. Vill ha, men NEJ. Det är en gubbabil och så gammal är jag inte. Drar 0,85 så det hade funkat. Hade frun inte kallat mig gubbe så kanske. Opraktiskt med sedan men baksätet går att fälla och iom storleken så hade det funkat rätt ok faktiskt. Skinnklädsel är nice, ädelträ/plast klarar jag mig utan.
* Audi A6 Avant. Ja, vill ha, men troligtvis NEJ. Svårt att hitta en fyrcylindrig 1,8T och det känns inte helt rätt att köpa V6a 2.4 nu. Känns väldigt lyxig och komforten är fin och det är gott om plats för prylarna. Jag gillar den men tror det kostar mer än det smakar. Kanske….men troligtvis inte. Rätt dyr att försäkra.
* Mitsubishi Galant Kombi. Nu börjar det likna något. Japanska bilar får goda betyg och denna är både drifsäker och säker. Det sunda förnuftet talar för en sån här. Ca 30k för ca 10-20 000 mil typ årsmodell -00. MEN fasen, det är ingen rolig bil, låter ganska mycket och ser inget vidare ut, ädelplast inredning och långt ifrån tyskt eller svensk känsla.
Fasen, kan nog ändå bli en sån här då de har rätt gott rykte* Volvo V70 -98, gamla modellen. Känns gammal och får lägga 40k för en -98 som gått nästan 20 000 mil. Dessutom kostar de ju en del att hålla och drar rätt mycket bensin. En bra surfbil med gott om plats. Vettig komfort och säker på vägen. JA, det kanske kan bli en sån här. Tycker det är för mycket pengar för en långmilare men den är ändå med i urvalet. Ny provkörning på söndag, får se hur det går.
* BMW 523. Hittat en svensksåld långmilare 23k med en ägare. Fin bil, fin motorvägskomfort, mumma på vägen och drar runt 0,8 på motorvägen. Lite dyr att försäkra med tanke på att det är en ”gammal bil” -98. Tyvärr en sedan, men det går ju att last på taket….JA, NEJ, kanske, provkörning på söndag. Tyvärr inte hittat någon bra touring trots att jag letat.
* Saab 9000. Runt 20 000:- för en vettig bil. Känns säker men väldigt gammal konstruktion. Kan vara ett guldkorn men lika gärna ett offer. Helt ok att lasta i.
Kanske men just nu tveksam* Honda Accord -96-99. För ca 25-40 000 får man en fin bil med rätt få mil. Driftsäkerhetsmässigt når de Toyota klass och säkerhetsmässigt rekommenderas den av folksam. Även äldre årsmodeller. Drar ok med bensin. Tror att detta är en riktigt pålitlig bil, de jag testat känns bra, dessutom kommer jag nog ganska billigt undan. JA men oj så trist inredning och det finns bara sedaner. Baksätet går att fälla men bättre surfbil finns ju helt klart. Känns ändå som en het kandidat. Ångrar mig säkert när jag packar till våren men det är ju länge tills dess…JA, kanske, ny test på söndag.
V40. Rätt mycket bil för pengarna. Funkar ok att packa i. Ser bättre ut begagnad än jag trodde. Har hört att kvaliteten är sådär men de jag tittat på ser helt ok ut. Kanske om rätt bil dyker upp
* Sharan. Inte ringt på en enda annons så antagligen är jag inte mentalt mogen. Lysande att packa brädor i dock.
Blev en hel uppsats
Sammanfattning
Accord, JA, billig och driftsäker, skapligt säker men kass som surfbilGalant, trist design både inne och ute. Driftsäker, säker och billig. JA kanske
BMW 523, glidarbil och troligtvis ok driftsäkerhet och service om den hålls utanför BMW verkstäderna
V70 gamla modellen. Känns väldigt mkt svensson men kanske. Praktisk men dyr i inköp och troligtvis även i drift.
V40 Kanske om rätt bil dyker upp