Forumsvar skapade

Sida 141 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 19:36 som svar på: F2 SX och FX -06 i lager
    Surferboy wrote:
    Tråkigt att du retar dig på mig så. Visst du säger att det är vårt företag du retar dig på men det är mina inlägg som du är allmänt kritisk mot. Jag hittar inte ett inlägg från mig (eller om North) som du inte är kritisk mot.

Som du skriver har vi en banner i toppen vilket betyder att vi faktiskt betalar för att göra reklam här.

Jag är väldigt surfintresserad privat och har svårt att hålla mig från detta forum utan abstinensbesvär. Att jag samtidigt jobbar med mitt största intresse – skall jag helt förbjudas att skriva här då?

Jag har inget emot dig men jag förstår inte dina irritationer.

Jag respekterar dig som person, vet att ni har bra kvalite på era produkter, bättre än de flesta men jag motsätter mig den ständigt återkommande reklamen som du och ert företag envisas med att lägga in här på ”neutral” mark. Ni har som sagt var betalat för en banner, håll er till den då.

Jag är ofta inne på ett annat forum (för bilar) där det är totalförbud för företag att ”blanda sig i” (om dom gör det åker man ut). Jag tycker personligen att det är bra, märker det själv på den konfen där jag är betydligt mindre vetande än många andra hur lätt det skulle vara att få in mig på fel grejer. Här däremot har jag har full koll på läget och ingen kan leda mig åt fel håll så att säga, men ett antal här inne kanske har lika dålig koll på surf som jag har dålig koll på bilkonfen. Det är därför som jag använder mig av den konfen som uppslagsverk, söka råd och släcka min kunskapstörst. Då ska infot inte vara färgat av en näringsidkares iver av att sälja……….Och om du kör hårt med att försöka kränga här på konfen, varför skulle inte alla andra näringsidkare kunna göra det så att det blir rena High Chapparall här inne.

Förutom det, så har jag aldrig kritiserat North segel (bara hur den nya ser ut). Om du letar bland mina inlägg så kommer du att hitta att jag ofta rekommenderar de stora tillverkarna North, NP och Gaastra. Som sagt, skitbra prylar har ni, men bete dig proffesionellt och använd inte detta forum som en marknadsföringspryl.

Peace

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 17:52 som svar på: F2 SX och FX -06 i lager
    Surferboy wrote:
    Sorry om ni tar illa vid er men alla brädor mm som vi precis fått hem är beställda av ”locals” på Steffo. Bättre forum att snabbt nå mina kunder har jag inte.

Mvh,
    Gustav

Telefon kanske, eller mail, som alla andra handlare gör i vilken bransch som helst.
    Tycker inte att näringsidkare ska använda ett öppet forum för att meddela sina kunder vad som kommit hem på hyllan osv, det är inte enda gången direkt som detta företag varit här ute och reklamar sig självt. Vet att ni har en liten reklam ruta här ovanför som betalats, men jag anser inte att det är ok att ge sig in i debatter när man är sin egen och färgad i fråga bara för det. Fan skaffa ett kundregister som alla andra företag eller har ni inte råd efter alla konkurser?

Blir faktiskt förbannad, företag ska inte utnyttja detta forum som någon säljkanal och ”kundkontaktare” samt medlemsregister, isåfall får man betala för sig.:mad::mad: Detta är ett forum för surfintresserade konfenmedlemmar,
    inte säljkåta handlare.

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 16:09 som svar på: Gun Sails katalogen idag

Jag tycker fanimej att det blåste mer förr också.

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 15:56 som svar på: Gaastra Vapor
    tobhed wrote:
    Aloha,

Har kollat in Gaastra Vapor sedan informationen ang seglet kom upp på Gaastras website – någon som har testat eller sett (in real life) detta segel som kan säga något om det?
    Vad säger ni annars om Gaastra nuförtiden, hur är deras rykte och kanske (framförallt) hur väl tror ni att de kan ge Neil Pryde samt även Naish en match när det gäller att vara snabbast?

Ujujuj…det ser ruggigt bra ut iaf! :cool2:

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 15:51 som svar på: F2 SX och FX -06 i lager
    Ola_P wrote:
    Kan ni inte använda er egna sida för att meddela lagerstatus..?

Bra Ola, tycker också att det luktar rätt illa med alla dessa ”informationer” som dimper in titt som tätt från detta företag. Har dom inget eget kundregister…? Mig veterligen är det ingen annan som gör likadant, jo en förresten.
    Tror jag ska ta fram min lilla UC select skiva och kolla lite……:smile:

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 10:29 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    Boman wrote:
    Kanske inte rätt mast ändå… Gun masterna verkar vara (eller var) betydligt styvare i bottendelen av masten än andra märken.
    Lattorna är inte kol och det tror jag påverkar mycket på dom större storlekarna, det är väl standard på t.ex. NP.
    Hur som haver, Ska man ha det bästa så kostar det, så är det i dom flesta fall. Vill man rejsa till en bra peng så tycker jag att gun är ett bra alternativ.
    Personligen så har jag dreglat länge på RS5 7,2 som ligger Skidsport mmmmmmhh men får väl kompromissa ett år till innan ekonomin tillåter

Jag tror att det var där problemet låg, i lattorna alltså. Vet en bekant som bytte ut lattorna till kol och fick ett annat resultat. Men det var inte direkt gratis…..men dock billigare än North/Gaastra och NP.
    Nähhh nu börjar det bli segt, har ni islossning i Norrtälje nu Boman:wink:
    Här är det bara -5 idag så jag tror våren är på G. :smirk:

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 10:10 som svar på: Äntligen trängselskatten igång
    MrPop wrote:
    Ena aspekten är ju självklart miljön, och där ska vi (svenska staten) se till att gamla bilar/ej miljövänliga bilar försvinner och miljövänliga bilar ersätter dessa, så att alla utsläpp minskar.

Andra aspekten är att när alla miljövänliga bilar kommer så måste ju även de få plats på vägarna runt Stockholm. För att tro att alla bilar kommer att försvinna är nog bara en dröm för vissa.
    Antalet bilar kommer nog bara öka med åren när Stockholm växer. Sen vill ju vi surfare självklart kunna snabbt ta sig ut till surfet när det blåser utan att behöva sitta i köer. Precis som alla andra vill ta sig dit de ska.

Södra länken som är en del av den tänkta ”ringleden” runt Stockholm har gjort otroligt mycket. Nu måste vi fortsätta. Även om det tar 20 år innan det är klart. Bygg östra länken och förbifarten nu!

Har en känsla av att vi alla måste tänka om, men tyvärr är det svårt, ungefär som det gamla utrycket att det är svårt att lära gamla hundar sitta.
    Jag förmodar att om man bor i en storstad så är det nog dags att acceptera faktum. Det dröjer nog inte så länge till (kanske 10år eller så) så kommer vi att få se begränsningar i användandet av fordon i storstadsregioner. I vissa delar av världen existerar det redan. Vägtullar är bara en början……..och i mina ögon en bra sådan just för att tvinga fram ett mindre bilåkande och mer planerat. Vi kan inte i framtiden se det som en självklarhet att få åka var och hur vi vill. Jag har själv upplevt en sådan reglering tidigare i Sverige….bensinkrisen då samtliga fick bensinkuponger och när dom var slut så var dom slut….varsågod och ta bussen/tåget/tbana eller cykla. Spritransonering har det också varit en gång i tiden….långsökt kanske men ändå.
    Och jag tror som sagt var att om inte vi byter livsstil angående synsätt på hur vi kör våra bilar så kommer det nya restriktioner. Det måste till det, och då inte bara i Sverige. Självklart ska det gälla internationellt och det lär väl bli FN eller liknande som får dra det hela just för att förhindra/minska framtida katastrofer som vi redan idag ser som följd av vårt beteende mönster.
    Bara i Kina nyregistreras det ca 100000-150000 nya bilar varje månad……och Indien ligger inte långt efter….Kina beräknas ha lika många fordon som USA redan år 2010…..Jag pratar alltså inte om ett Stockholmsproblem, det är större än så, men vägtullar är en liten liten bit på väg. Och om man lyckas få folk att lyfta arslet från bilsätet och tänka lite så behövs det inga ringleder…..
    Att däremot använda fordon till en sådan verksamhet där den behövs ser jag inget problem med, exempelvis om det inte finns någon kollektivtrafik som fungerar tillfredsställande. Transporter av gods(förutom detta vansinne som att tex frakta vatten från alperna till Sverige, och från Sverige till Frankrike:mad2: ), sjuktransporter och eget nyttjande då det inte finns något annat val. Då är det planerat, men att sitta och åka bil till jobbet i Sthlm/eller annan storstad för att ställa in bilen i garaget/parkering för att sedan åka hem igen kl 17.00 när kontorstiden är slut anser jag vara ett vansinne, och jag förstår inte hur man medvetet kan göra så och förstöra för framtida generationer.
    Kanske vi även i framtiden kommer att ändra vårt beteende helt, att staten subventionerar om du arbetar och bor på orten. Att företagen premieras om man anställer folk i närområdet……lägre socialavgifter om man bor närmare än ett visst antal km. Jag vet inte men det kanske blir så till slut. Finns säkert massor med åtgärdar som kan göras för att stimulera ett mindre forslande av folk kors och tvärs, som egentligen ingen tycker om.

• getwet

getwet

Medlem
    23 januari, 2006 vid 21:52 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    Boman wrote:
    äh men hallå! Kanske berode på att du riggade det ena race seglet med ej rekomenderad mast! och det andra med rekomenderad, du om någon borde väl veta bättre….;-))
    Min fiberspar funkade bra på 6,2:an men kör numera med guns race master och riggen ger aldrig vika när det pungar på ordentligt.
    Just det jag saknar på mitt gun 7,4 M8 är draget i medium vindar där du menar att det funkar? där har rs1 mycket mera drag, har själv seglat just rs1 9,0 en hel del. grymt skönt segel men dyrt redan då och riktigt gammalt nu!

Ditt fall låter som ett solklart fel val av mast kanske inte så mycket segel….;-)

Det är mycket möjligt att du har rätt Boman, för jag vet att du har helt andra erfarenheter som jag inte alls betvivlar. Men är verkligen X7 helt fel mast…..?
    Rek mast överensstämmer med både böjkurva och IMCS på X7.
    Min iaktagelse var att det var lattorna som ballade ur. :confused2:

• getwet

getwet

Medlem
    23 januari, 2006 vid 18:10 som svar på: Äntligen trängselskatten igång
    MrPop wrote:
    Stockholms kollektivtrafik är riktigt dålig!!!!
    På några få ställen är den bra, men överlag dålig och verkligen dåligt utbyggt, proppfullt på bussar, tunnelbana och tåg, gamla vagnar. Så fort det händer något utöver det vanliga så blir det långa förseningar.

Dessutom så är det inte inne i stan alla köer är, de är utanför. Och det är lika mycket köer nu som innan försöket, om inte mer köer utanför stan. Man måste köra runt hela stan då det inte finns någon utbyggd ringled, vilket resulterar i bilar som går många extra kilometer varje dag, multiplicera det med ett antal 1000 bil varje dag så…

Mitt förslag är: bygg förbifarten och en riktig ringled runt hela stan (även på östra sidan) över Djurgården m.m.

Höj skatten på bilar som drar mycket bensin och spyr ut en massa avgaser istället (som tex gamla US-Vanar).

Bygg ut kollektivtrafiken på de orter där den är dålig, bygg fler infartsparkeringar.

Åker gärna kollektivtrafik, men den får bli bättre än vad den är nu!

Att bygga en kringled löser inga problem, man sänker inte koldioxidutsläppen med hjälp av det. Avtalet som man skrivet under (Kyoto) där koldioxid utsläppen ska minskas i Sverige med 20% fram till ett visst årtal som jag inte minns när har vi extremt svårt redan idag att uppnå. Kringleder lär bara öka trafiken totalt sett i Sthlm, samt att dom kan stå klara först om 15år. Kostnaden för ett sådant projekt överstiger de 3.8 miljarderna med RÅGE, hört talas om en siffra på ca 30miljarder. I princip samtliga experter och politiska partier förutom några anser kringlederna vara passe, ett föråldrat tänkande helt enkelt vilket jag håller med om.

Att höja skatten håller jag med dig om, bäst vore om man höjde skatten på bensin så tvingas var och en att välja bensinsnåla fordon eller köra mindre helt enkelt. Då betalar man också i proportion till vad man bidrar med till växthuseffekten.

Jag tror mer på att skattesubventionera (mindre moms, lägre skatt, lägre förmånsvärde, lyfta momsen på företagsbilar mm) nya bensinsnåla bilar som uppfyller vissa krav, och istället höja bensinskatten. På så sätt kanske man snabbt skulle kunna fasa ut de bilar som idag inte håller måttet, tex gamla Cheva vanar!

• getwet

getwet

Medlem
    23 januari, 2006 vid 17:40 som svar på: Spots
    Jester wrote:
    MGS har ju kört 34 knop med en JP FreestyleWave på 91 liter. Inte illa… Och det var bara ett par knop sämre än vad vi övriga gjorde på slalomgrejer den dan. Men då hade han en riktig rejs-rigg, iofs..

Tror mer på att det är ni som är långsamma:wink: 😉 😉

• getwet

getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:36 som svar på: Äntligen trängselskatten igång
    pjoter wrote:
    det är väl inte klottrarna som kostar pengar? det är väl dom som tar bort klottret som kostar. å det är ju ingenting i jämförelse med vad vi betalar för alla fula reklambilder på dynga som vi ändå inte behöver.

Öhhhh………..:confused2:

Angående reklamen förmodar jag att du syftar att konsumenten betalar reklamen via varan.

Men att det är klottersaneraren som kostar fattar jag inte riktigt förutom att han fakturerar ett arbete för att reparera något som en fåne kladdat på väggar och tak. Tolkar jag dig rätt om du anser att det är ok att klottra och att det är saneraren som är den stora boven?

• getwet

getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:32 som svar på: Äntligen trängselskatten igång

Det är exakt en sådan jag vill ha, billig, miljövänlig och bra för hälsan, kanske inte just nu då det är -19 grader utanför dörren….

• getwet

getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:23 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    getwet wrote:
    Visst har jag det, 8.4 TSD fullräsers med en 490 X7. Sålde seglet efter en säsong men behållt masten…………..du fattar va?:smile:

Tror inte att du kommer att bli nöjd Jester. Med de farter du presterat skulle jag vilja rekommendera dig att avstå, men man får inte glömma bort att vi alla tycker olika. Därför ger jag dig min version och vad jag anser.

Tidigare har jag seglat med RS1 9.0 samt en RS8.4 med X7 och tyckt konceptet varit strålande. Riggarna har aldrig gett sig utan det är jag som får ge upp först och kan bara konstatera att det var hos mig bristen fanns.
    Men…..när Gun TSD 8.4 (med X7 masten) kom in i bilden blev det tvärtom, den gav sig alltid före mig! Otroligt irriterande att när vinden blev som bäst (enligt mitt sätt att se på saken, sisådär 1-2kvm större än andra) så ballade trasan ur (vill nog så här i efterhand kalla det för trasa). För att få någorlunda stil på den och möjlig att hantera fick man dra så mycket i nedhal att den planade ut nästan helt och såg ut som en masonitskiva. Och då vet du också vad följden blir på dom där djupa slörarna som vi bägge vill ha….

Seglet fungerade helt ok i medium vind och däromkring, men så fort det blev allvar så tappade den stinget helt enkelt, eller rättare sagt formen. Och det berodde inte på masten, för den pallade tom min 9.0 utan problem i samma vindstyrka. RS8.4:an och TSD8.4 var faktiskt som natt och dag. Dock inte i medium vind som sagt var men däröver, och det är där vi ska vara eller hur?
    För den som inte har ett sjukligt (likt en missbrukare i sista stadiet) behov av att alltid åka så fort som det bara går och lite till tror jag att seglet passar riktigt bra.
    Men minns att detta var TSD:n, den du funderar över kanske är annorlunda.

• getwet

getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:01 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    Jester wrote:
    Någon som testat att köra Gun Sails på NP-master? Skall nog testa en Mega XS på min X9. Borde väl fungera?

Visst har jag det, 8.4 TSD fullräsers med en 490 X7. Sålde seglet efter en säsong men behållt masten…………..du fattar va?:smile:

• getwet

getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 14:42 som svar på: Spots
    MacTS wrote:
    Ja, för sjutton när åker vi?
    Självklart ska av läkare föreskrivit läkemedel inmundigas.
    Blåser det nåt i dom trakterna?

Ber tolken ta reda på hur vindstatistiken ser ut för området, återkommer broder.

Sida 141 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA