getwet
Forumsvar skapade
-
philippos wrote:Jag håller med om att Stockholms kollektivtrafik är bra och välutvecklad. Jag håller också med om att folk måste börja utnyttja detta och inte bara åka bil för att det är bekvämt. Men jag tycker inte att det ska kosta mer än att åka bil. Det gör det för mig idag. Välfungerande kollektivtrafik är väl det minsta man kan kräva när man tvingas betala 600.- för ett månadskort (en fjärdedel av mitt studiebidrag på 2376.-). Någon gång i vår så kommer jag att börja cykla, vilket sossarna ännu inte lagt någon skatt på, men fram tills dess så tvingas jag välja mellan dyrt eller dyrt som fan.
Det vore mycket mer intressant att se ett 6 månader långt försök med billig (eller varför inte gratis) kollektiv trafik!
Jag skulle vilja veta vilken bil som man äger och kör billigare än 600kr i månaden…..den vill jag ha! Sthlm har Sveriges troligen absolut billigatse kollektivtrafik, men visst borde det vara bra om den var helt skattefinansierad, vilket det faktiskt finns vissa landstingspartier som önskar….Kanonläge att använda trängselskatten till det. Sen måste man nog se till att ungdomar slutar klottra, bara det kostar SL 125milj varje år……
Om alla betalade sitt biljettpris så skulle månadsavgiften sjunka med 50kr. En liten tanke bara….
-
Jester wrote:Mmmm… Det är helt klart frestande att skaffa Gun när man ser deras priser. Speciellt om man kollar på camber-seglena, och räknar man även med priserna på masterna blir det ju väldigt billigt. En Gun Sails Mega XS 6.8 med passande mast går på strax under 8000:- Det är vad NP tar för bara seglet…
Vi får väl se om jag ”vågar” skaffa Gun i år. Om ekonomin tillåter, vill säga.För bövelen Jester…vad är det du skriver?:wink: 😉
-
Surferboy wrote:80-tal? Designen av North’s profil på samtliga linjer och tillbehör 2006 är inspirerad av Ipod. Mistral på 80-talet var ju en total motsats med segel i rengbågens alla färger.
Jag tycker färgdesignen påminner väldigt mycket om ett gammalt Hood segel från 80 talet, och dom kantiga skärningarna liknar något gammalt NP Tripanel mylarsegel från mycket tidigt 80. Menar inget ont med det, som sagt var potential finns det säkerligen men jag tyckte bara att det såg ut så. Du får inte bli ledsen nu:wink:
-
MacTS wrote:GetWet: Kan du inte kolla om inte Astra har nåt piller mot det dåliga vattnet i Gdansk…….
Tja rockidol!
Kontroll har skett med läkarna på Astra och dom menade att det inte behövdes några piller. Däremot skulle man göra mun och magsköljningar med något som hette Wyborowa som fanns i mängder i trakterna rungt Gdansk, billigt var det också. Så jag förväntar mig nu att du följer med på en rutt, intager det rekommenderade läkemedlet och sätter nya rekord bakom den långa tarmen som stack ut på bilden.
-
Jeppe wrote:Jo visst är det så, men förhoppningsvis kan det botas med kommande säsong och ett rätt häftigt speedkitt. I´m back… 😀
Dags att byta ut fjollhojstället mot en i gummi nu och uppleva riktiga farter. Kul att du är tillbaka denna säsong, jag har saknat dig!
-
@Nordgren]Fasen Getwet, inte ska du väll hålla på att käka svamp och sen kalla det för tester av nya läkemedel. )[/QUOTE wrote:
:blush: :blush: 😉
-
Coolt…
Lite petig är jag dock, tvivlar inte alls på seglens kapacitet men looken är lite väl mycket 80tal för min del. Kantiga skärningar mm. Så töntig är jag…..
-
Någon som vet varför monofilmen utelämnats i så stor utsträckning?
-
Haha…det vet jag en till som får, en såkallad riggloop som aldrig tar slut och alla andra bara surfar. Jeppe heter han som brukar få den….
-
Just det, den nedre bilden tänkte jag på samt Doktorns. Ska snart över till Polen i annat ärende, tänkte ta båten då till Gdansk och kolla in stället om det är möjlig segling. Från N till ONO borde fungera tycker jag.
Ännu längre västerut finns det några ställen till men där ser det ut som ”vallen” skulle vara skogsbeklädd. -
Om man kommer utifrån och har byggt upp en bra grundfart och sedan lägger sig på en djup slör så kan man troligen kanske få in en 300-400m med bra speed innan det är dags att släppa ”bromsskärmen”. Hur hög är piren?
Hörru Jester, gå in och Googla på map och zooma in Gdansk. I den norra delen av Gdanskbukten finns något av intresse. Kan du lägga in bilden här kanske? Sitter på Astras lånedator och kan inte plocka hem grejerna för att lägga ut här.
Dit ska jag åka iaf kommande säsong……. -
mrmille wrote:”Bara en tanke”… som jag skrev.
Jag arbetar bara i stockholm lite då och då så för min del bryr jag mig inte på så vis. Tidvis önskar jag att man skulle införa ett liknande system här så lokaltrafiken hade kommit ner till en vettig prisnivå (den är hutlös i östergötland).
Som info kan meddelas att Stockholms Lokaltrafik SL framöver kommer att ändra sina taxor….20kr kommer det att kosta var man än åker om det betalas kontant….Från Norrtälje till Gnesta!
-
slim_jim wrote:Förstår inte företagare som gnäller på 60 kr om dagen, det är ingenting. Men man får sätta det i proportion till vad man tjänar i tid per dag. Det behövs inte många minuter om dan i sparad restid för att tjäna in dom slantarna…
/Supernöjd egenföretagare med etanolbil
Härligt, någon som fattar!
Enligt beräkningar sparas det ca 6miljarder per år, högre produktion, mindre slitage på vägar, mindre sjukdomar (beräkningar finns som antyder på att man kan spara 125 liv om året i Sthlms innerstad pga av en bättre luftmiljö), mindre föroreningar som förstör byggnader och kulturminnen, mindre asfaltsprodukter i luften som idag är ett stort problem(sorry, varit:wink: )
Så vem fan kan gnälla över en engångskostnad på 3.8 miljarder när det sparas ca 6 miljarder per år………? Moderaternas senaste propaganda på reklam plats i radio (info till er som inte bor i Sthlm och hör den oerhört naiva snutten varje dag från ett vanligtvis ganska sunt parti) att man skulle kunna operera (minns ej hur många kvinnor) och bota dessa från bröstcancer………………utan sjukhusköerköer….Hur många behöver inte ens FÅ cancer om vi börjar reglera biltrafiken i Sthlm som har bland världens bästa kollektivtrafik!Många transportörer gnäller som fan för att dom måste betala 60kr…….hur många fler bud hinner en budbil köra om det inte finns några köer…? Hur mycket mindre bränsle går det åt utan köer?? Övertygad om att varje transportör sparar in dom 60 kr på bara drivmedel med råge….
Nä, numera är jag faktiskt en riktigt nöjd Sthlmare och stolt över att vi tagit täten i miljösatsningar. Hoppas att Gbg och Malmö kommer efter samt alla andra storstäder i världen.
-
Tack för info, välbehövligt för oss som letar och letar förtvivlat efter plattvatten. Har också hört talas om att lagunen är naturreservat och därför alltid trott att windsurfing ej varit tillåtet på platsen. Men jag tolkar din info som om det ändå var ok att segla där, dock inte kite. Stämmer det?
Om möjligheten finns att segla där kan du vara säker på att jag hör av mig under kommande säsong för en test på en plats jag alltid funderat över….