Forumsvar skapade

Sida 162 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2005 vid 20:17 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

Jag har haft en, med betoning på haft…….Själva veven är i aluminium, bra! Resten är gjord i plast och tyvärr så ger plasten med sig efter ett tag om det behövs mycket i nedhal…..och det var väl det som var meningen? Plasten ger alltså med sig runt hålen där veven löper.
    Om hela konstruktionen var i alu så är det klockrent, för den fungerar riktigt bra och det går att trimma med millimeter passning.

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2005 vid 20:01 som svar på: Isläget i stockholm?

Hehehe…..själv fick jag uppemot 20 segeldagar på Fituna, allt från formula till riktigt hardcore med RRD268 avantslalom och 6.6…..Så i år SKA du bara med Masse! Vi gillrar en telefonlinje sinsemellan!

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2005 vid 17:21 som svar på: hur stora segel kör ni

Funderade en liten stund på i vilka vindar man använder seglen egentligen, det var ett tag nu sedan man stod på plankan så jag fick tänka till lite…

Men här kommer GetWet:s bidrag: Observera att det är FULLRACE segelriggar. Sedan har brädval och fena MYCKET stor betydelse samt hur vattnet ser ut, slalomkittet på Torö eller i Gotlandsvatten kräver mindre rigg…….Fituna bara braka på med STORT. Men jag försöker här nedan redovisa iaf vad JAG tycker är maxgräns för slalom och formula i bra vattenförhållande. Vet att de riktiga formula boysen är bra mycket tuffare i de stora storlekarna…..(minns när Danskarna körde på Haga med 11.0 i vindar mellan 13-15ms cool.gif)

11.0 5-8ms
    9.0 6-9
    8.1 8-12
    6.6 11-16
    5.9 13-18
    4.7 Har det blåst så mycket….?

Har även ett vågkitt från 6.2 och lite emellan ned till 3.7. Men det är STOR skillnad på dessa och raceprylarna.

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2005 vid 17:00 som svar på: Isläget i stockholm?

Tyvärr så ligger isen fortfarande på Fituna mad.gif, men den ligger nog bara några dagar till om solen kommer fram.

• getwet

getwet

Medlem
    15 mars, 2005 vid 12:36 som svar på: JP goes SLALOM

Där fick du fikon! wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    14 mars, 2005 vid 22:45 som svar på: JP goes SLALOM

Drops, AHD, Roberts (Lorch har väl något också) AB+…..

• getwet

getwet

Medlem
    14 mars, 2005 vid 22:35 som svar på: OS-Brädan på mässan

Att den är tung kanske beror på att man vill hålla ned kostnaderna, inte vet jag. Om man tittar på många av de andra segelklasserna så är ju dom jollarna ”klassiska” i både material och form. Den enda som sticker ut är väl 49:er (visst är väl den OS klass, rätta mig om jag har fel)
    En gissning bara från min sida…..En annan tanke kan väl vara att herrarna som beslutar i olympiska kommiten knappast är några yngre förmågor som fattar vad vi pysslar med. Minns även dokumentären inför sista sommar OS om korruption och mutor kors och tvärs, även det kanske har spelat en viss roll i valet……Jag skulle helst vilja se en entyps formula på OS banan, precis det som du också skulle vilja ha. Ballast vore dock ett riktig dj… slalom OS wink.gif cool.gif

• getwet

getwet

Medlem
    14 mars, 2005 vid 21:52 som svar på: OS-Brädan på mässan

Det är ju dock ett framsteg istället för den uråldriga Mistral one design brädan. Brädans koncept är väl också att den är seglingsbar oavsett vindstyrka. Svårt att vänta in vind på ett OS liksom, och då blir designen därefter.
    Jsg tror att vi alla fanatiker gärna skulle se en lättare och mer (för vår del) anpassad planka. Men som en person sa till mig, kanske det nu kommer en bräda som man faktiskt kan tävla i oavsett vindstyrka. Så var det förr…..en lördag bokad på Rålis, massor kom och alla seglade trots 2ms. Jag skulle iaf vilja se entypsklass med OS status som kunde leverera likt en formula, då skulle även intresset runtomkring öka (media mm) och ”kappsurfingen” få en högre status inom segelvärlden. Det dräller ju av duktiga jolleseglare i Sverige, och det skulle vara kul om det drällde av duktiga ”kappsurfare” också.
    Man kan jämföra med Wojtek från Polen, han är en stor idrotts hjälte i sitt hemland, tänk om AB kunde få vara det här eller någon annan.

• getwet

getwet

Medlem
    14 mars, 2005 vid 21:27 som svar på: Skön surfbil

Ser ut som en multivan tycker jag………allt i ett så att säga. (multi betyder väl något sådant?) wink.gif wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    13 mars, 2005 vid 19:20 som svar på: Segelstorlekar på Hypersonic

Hmmmmm. Har själv seglat 271 (innan den byttes mot 268) med både 5.5 och 6.6 fullrace utan problem. 271:an släppte fullt ut även med 6.6 med både 30 och 27 fena beroende på vindstyrka. Med reservation (eftersom jag inte vet vad det är för segel du har, är det fullrace eller?) så tror jag nog att kombinationen kan bli rätt bra med ett segel runt 6.5 som fungerar perfekt på 271, funkar även på din HS111 vid lite lättare vindar. Ett perfekt brädbyte alltså när vinden svajar. Men när det blåser så 271:an går för fullt så är jag helt övertygad om att HS111 blir skitjobbig med 6.5 segel, bredden blir troligen en nackdel.
    Personligen tycker jag att du har hamnat lite ”mittemellan” med dina storlekar, om du nu bara vill ha tre storlekar så borde du använda ett större till din HS. Kanske närmare 9.0 någonstans, nästa steg nedåt ca 7.0 och sedan runt 5.5-6.0 till det snabbaste du har…. wink.gif Ett riktigt fullrace 6.0 håller du länge………längre än vad de flesta tror under förutsättning att det är rätt riggat. Med den kombinationen har du nog optimerat dina brädor. Men tyvärr drar det troligen med sig lite kostnader, som tre master och två bommar får man väl antagligen räkna med.
    Om man nu inte vill hamna i den situationen så kan man istället använda det du redan har och där lägga till en 6.5 (blir inte riktigt lika ultimat kanske) och istället köpa upp sig på fler bra fenor till din HS och laborera där istället, vilket kan ge mycket istället för fler segel. Då skulle du få en line som passar 271 riktigt bra, 6.5:an till HS de dagar när ”spettet” får en aning för lite vind, och sedan 7.8 när vinden mojnar………men glöm inte fenorna, jag har med alla år bakom mig lärt att hellre en proppfull fenbag än segelbag wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    13 mars, 2005 vid 17:30 som svar på: Tillverka din egen luftvärmareprojekt

Fukten som känns i skorstenen bildas egentligen av den öppna lågan, från spisen med andra ord…….Öppna lågor fuktar nämligen en del, (vet alla som ibland vill värma upp sin buss med spritvärmare eller gasol, det rinner längs med rutorna)vissa brännbara kemikalier/gaser mer än andra. Ganska välkänt är just att gasol fuktar rätt mycket (T-sprit ännu mer) Så den fukt man känner i skorstenen är troligen den som uppstår vid förbränningen. För att det inte ska bli någon fukt måste det till en sluten förbränning, eller annat system som värmer utan förbränning. Så jag tror inte att värmaren i sig tar med sig fukten som redan finns i utrymmet, men den fukten som den själv tillverkar går nog ut den vägen.
    Värmaren är helt klart ett bra alternativ om man inte är beredd att lägga pengar på ett dyrare och mer avancerat system, exempelvis en riktig båtvärmare som går på fotogen eller diesel. Nackdelen som jag ser det är att det inte går att krypa i säng och kunna sova en hel natt med värme i bussen…….zzzzzzzzz

• getwet

getwet

Medlem
    12 mars, 2005 vid 07:01 som svar på: Värme åt Gurra1975?

Jag kan tänka mig att den fungerar att värma upp utrymmet under tiden man själv inte är där, innan läggdags tex när man ändå sitter utanför bussen och dricker något värmande….
    Men när man sedan ska nassa in skulle jag nog släcka kaminen för att vakna upp dagen efter.

• getwet

getwet

Medlem
    12 mars, 2005 vid 06:47 som svar på: Tillverka din egen luftvärmareprojekt

Efter en timme eller två kanske det blir vacum inne i bussen med den apparaten på spisen;) wink.gif

Kan knappast vara lämpligt att ha i slutet utrymme. Skulle tro att det finns en hel del varningstexter med i lådan när man köper den…….

• getwet

getwet

Medlem
    12 mars, 2005 vid 06:28 som svar på: är botten nådd?

Jaha….och lyckan den var kortvarig! Trodde för en sekund att det äntligen var dags för JP att släppa en riktig bräda, men nu förstörde du alla illusionerna….. wink.gif crazy.gif

Men, under har skett tidigare……

• getwet

getwet

Medlem
    10 mars, 2005 vid 17:46 som svar på: GPS

Sorry….men den där fungerar inte.

Sida 162 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA