getwet
Forumsvar skapade
-
Och jag undrar hur Formulan ska gå igenom den dörren……Kanske stoppa in den genom bakrutan
Nä husvagn går fett bort, går inte att förvara alla surfprylar på vettigt sätt. Den går inte heller att använda till något annat än just husvagn….. -
Jag har haft bägge modellerna (en 745 och en V70 2.5T, inte 855 men V70 är ju snarlik) och kan säga att 745 och 945 är betydligt större i lastutrymmet, såväl på bredden som längden. I 745 sov jag raklång utan problem och den är tillräckligt bred för två personer utan problem trots lite ”sparkutrymme”. I V70:an däremot fick jag alltid sova med bakluckan öppen, kunde ej sträcka ut för fullt (jag är 183cm) samt att det är smalare, hjulhusen tar onödigt stor plats tycker jag.
Motorn i 850 modellerna är som alla andra Volvo motorer bland de slitstarkaste man kan hitta, under förutsättning att de sköts om. Däremot tror jag nog att de gamla modellerna med bakhjulsdrift var ett strå vassare totalt sett, men istället åker du bra mycket bättre i en 855/V70. Bilen är konstruktionsmässigt ca 20år nyare….och betydligt piggare än de gamla B23 motorerna.Det är stor skillnad på de äldre modellernas reservdelspriser och 850/V70. Tala om det för frun och berätta hur mycket mer Champagne och bijouterier man kan få om hon kan tänka sig att åka 900 serie

Jag anser iaf att en bra och välhållen 945 är ett bättre val rent ekonomiskt, lägre inköpspris, billigare reservdelar och den kommer troligen att luffsa på ett antal år framöver.
Själv saknar jag min V70, 245hk och 380NM, det rörde på sig ordentligt, toppade 255km i timmen med GPS! Men den finns numera i min fars ägo så jag får den väl tillbaka en dag……
-
Undra vad en folka syncro har att sätta emot den…..?

-
Slå den här då om du kan Judo Freddan…..en Cheva med öppen spis, Jacuzzi i släpet, den du! Kontra om du kan

-
Har inte sett några andra 4WD bussar än Chevrolet och Dodge. Finns inte så många av dem. Chevan är byggd på en Suburban så det är en RIKTIG 4WD med ram och hela kittet. Och inget fusk, riktig diffbroms mm. Men en van drar mycket bensin, och vad ska den då inte göra med 4WD……

-
Nu kanske inte alla har samma möjligheter som jag har att kunna ta med släpet till arbetet och dra direkt efter avslutad arbetsdag, eller komma direkt från surfet för att påbörja arbetsdagen. Eftersom jag under surfsäsong arbetar mestadels nattetid (eget val) så tar jag ofta med släpet till arbetsplatsen när prognosen för morgondagen ser bra ut. Sticker direkt ut till gällande surfspot på natten och knoppar in där. En perfekt lösning för just mig tycker jag men det passar kanske inte alla.
En stor fördel med släpet som jag även upptäckt är att man har alltid med sig ALL utrustning. Hur många ggr hör man inte surfare som lämnat prylar hemma för att man inte orkade packa allting, eller fick inte plats. Och där står man utan 4.7:an när det blåser dubbelpung……..
Trodde inte att det skulle blåsa så mycket…..! Eller den här…..fan det var ju kulingvarning så jag lämnade stortrasan hemma idag….! Med vagnen får allt plats och det är alltid med. Själv skulle jag heller aldrig våga lämna surfgrejerna i bussen, det är nästan som att be om att de ska försvinna. I släpet däremot syns dom inte och det är betydligt svårare att bryta sig in om den är låst med bra lås.
När det gäller mysfaktorgraden så är ju självklart en buss bra mycket trevligare men o andra sidan så är de flesta surfbussar jag sett knappast mysiga inuti. Oftast en madrass på golvet……..en och annan trevlig inredning finns det dock. Kommer direkt att tänka på den inredning som vi nyligen fick se här på konfen, ett pågående bygge som såg riktigt riktigt bra ut (en röd folka).
I valet att skaffa en äldre gammal sunkig buss (som det egentligen var frågan om) eller en volvo kombi så skulle jag tveklöst skaffa en kombi och en vagn………Att däremot skaffa en nyare buss med turbodiesel och andra moderna grejer i, istället för ett missfoster blir en annan fråga. Men det handlar också om helt andra pengar…..Bifogar en bild så man kan se hur trevligt jag har det i min bensinslukande buss…..

-
Ahhh…..vi har ett peddo här på konfen
Kanske borde döpa om sig till Gubbslusken istället för surfslusken 
-
Om jag för 22 år sedan varit lika klok som idag
så skulle det nog inte blivit en buss, det hade blivit en skåpvagn istället med en schysst dragbil.
Fördelarna är SÅ många! Och då gäller det inte bara knepet med att slippa slänga ut godis, nädå……jag ska ta några här.
Skatt årligen ca 180kr. Försäkring 300kr. Besiktigas vartannat år. Minimalt däckslitage och endast två superbilliga. Inga repkostnader. I princip noll i underhåll. Minimal värdeminskning. Kan användas till annnat om man bygger modulinredning som lätt plockas ut. Färdigisolerad. Varm när det är kallt ute och sval på sommaren. Lätt att inreda pga raka kanter och högt i tak, jag kan säkert fortsätta rabbla upp här ännu mer…….Så skulle jag idag välja blev det helt klart en vagn med tex en volvo som dragbil, då har jag en ”vardagsbil” att åka med till och från arbetet mm samt en färdigpackad vagn därhemma som bara är att kroka på när det blåser. Vill man knoppa kvar vid spotsen så är det bara att duna in…..det kanske blåser dagen efter också
Och allt detta för en låg inköpskostnad och minimala övriga kostnader.Nackdelar då, finns inte dom? Jodå! Judo Freddan har redan nämnt en, att ställa upp den någonstans. Men det går oftast att lösa.
Max 80km kan ibland kännas lite jobbigt. Men en T3:a går väl ändå i max 80km
Strömförsörjningen är också ett problem eftersom det inte går att ladda via generator. Men det finns olika tekniska lösningar för det också om man vill.Så jag rekommenderar helt klart att man inföskaffar ett släp istället för att åka runt i en gammal sunkig T3:a som garanterat kommer att åstadkomma huvudbry och problem (håller med Judo Freddan till fullo, modellen är ett missfoster) med tunnare plånbok som följd, samt att den är livsfarlig att åka i!
-
UMPA BUMPA vad mycket det blev…

Men jag har nog fattat det hela, en förstärkare med fyra kanaler samt delningsfilter, bumpa stor magnet, avskärmade lågnivåkablar, duger ej med egenhändig inrullning i aluminiumfolie, och en matematikkurs för att kunna räkna ut lådans storlek…..som jag faktiskt tänkt bygga själv!
Så det är väl bara att åka iväg till brädgården och inhandla lite MDF och ta fram sticksågen……plus en del beräkningar från Fjant hur stor den ska vara för jag vill INTE gå en matematikkurs vid 43 år fyllda………..den ska också få plats under sängen, glöm inte det Fjant!
Tack så hemskt mycket för hjälpen gubbs, slutlig ljudbedömning sker på blåsig plats i vår. Kanske blir en SM titel ändå……………………
-
Jag joinar där, 745 och 945 är otroligt svårslaget med sitt fällbara ryggstöd och plant lastutrymme. Och uppepå det en slitvarg i många år framöver…..fundera på varför Taxi väljer nästan uteslutande Volvo? Om det nu skulle hända något så finns det MASSOR av begprylar för billig peng.
För sisådär 10 år sedan körde jag själv runt i arbetet med en 745 och kan inte heller påminna mig om att den drog så jätte mycket bensin som folk påstår. Kanske inte världens roligaste bil men troligen världens mest praktiska…….och hellre en 7 eller 900 serie än en totalt könslös Japanare eller Korean, sist på listan kommer dock en DKW (Audi)

-
Bastu och bira…? Skiter Björnen i skogen, kommer Tomten på Julafton? Redan bokat Teabag……
-
Jag körde 6.6 RX på min 276:a och det kändes helt perfekt. Mindre segel än så då (körde med min 5.5RX) tyckte jag att sjön ofta blev lite för gropig (15-16ms och däröver)för 90liter och man tappade tempo för att brädan blev en aning mer okontrollerbar. Så en 6.8 måste bli mumma…..en 32 och en 30 spettfena till det….

I år måste vi bara köra tillsammans….tänke på er när jag åkte förbi klubbstugan i måndags……i ett stort rött fartyg, lagom go