getwet
Forumsvar skapade
-
Fel där Carbone…det är djävligt skattefritt på Kutens bar uppe vid Fårö….

-
Just det där med tomter överallt har man som sagt var upptäckt……..och klippor så det finns få vänliga ställen att kliva i på.
Men bruket bör väl undersökas någongång men framförallt Kanada med goda förhållanden på nordväst och nord som annars är det största gisslet i Sthlm med omnejd. När man befinner sig på Gålö och kikar ned mot Muskö så syns det att kommer man bara i vattnet någonstans så måste det bli bra på samtliga nordvindar. Det ska enligt uppgift finnas ett bra ställe att komma ned på till vattnet men jag vet inte var….kanske du vet?
Tycker nog att vi möts upp till säsongen och gör en safari på ön
med karta i handen för inprickning. -
I motorutrymmet lär du inte få plats med något extra batteri, även om det nu är en aning mer plats i Dodgen än i den Cheva som jag själv har.
Nu vet inte jag vilka stolar du har i vanen, men på min finns det plats under förar och pass.stol för batteri. Där har jag monterat in mitt samt en brytare på sidan av stolsunderredet. Knallgas behöver du inte oroa dig för, fritidsbatterier har gemensamt lock till cellerna och en avluftningsslang som du kan dra genom golvet så slipper du det problemet. Ytterligare en sak…….glöm inte att säkra upp batteriet! Finns kraftiga grejer på Biltema för en billig penning. Kolla in på bilstereo avdelningen så finns det säkringshållare och säkringar för större belastningar.Kommer du att ha inredning i bussen också?
-
När du skriver och berättar att ett montage i ”vanen” ska ske med batterier kan jag inte motstå att svara van vän som jag är….
Judo Freddan har redan rek. dig att kika på en sida här på nätet (hur det ska kopplas in) men jag vill ändå passa på att nämna vilka batterier som är värda att satsa på.Som förbrukningsbatteri ska du satsa på ett fritidsbatteri, den är annorlunda uppbyggd och klarar betydligt mycket fler urladdningar och ”låga långa” strömuttag än det vanliga startbatteriet. Blir med andra ord mycket billigare att införskaffa ett sådant än att förstöra startbatterier på löpande band. (dom klarar inte djupa urladdningar, börjar sulfatera under 10.7 volt och blir då förstörda)
Efter att själv ha provat ex antal fritidsbatterier från Biltema så vissnade jag till slut…….Skaffade ett Tudor marin/fritid och är nu inne på tredje säsongen och den är fortfarande lika frisk som ett nytt. Viktigt är dock att under perioden som batterier inte används så ska dom underhållsladdas för att kunna fungera tillfredställande.
Passa på att köpa ett kvalitets batteri på våren när båtshoparna ofta rear ut dessa, då kostar dom ungefär som ett Biltema batt. -
Vinden är starkast på morgonen (nordlig) precis som tidigare inlägg beskriver från ca sju morgonen fram till ca tiotiden då den börjar avta. Oftast vindstilla vid lunchtid (vår lunch…inte Italienarnas) för att senare vända till syd och komma igång igen vid ca 14.00. Observera att detta är ca tider, det kan skilja rejält beroende på väder och även helt utebli.
På morgonen rekommenderar jag Malcesine eller i närheten av Campagnolo (Torbole inte alls bra då) som ligger en bit söderut. Torbole däremot blir bra på e.m när vinden vänt men den blir oftast inte lika stark som ”nordan” blir vid Malcesine på morgonen. Brisen är precis som här hos oss att ju varmare i vattnet desto svagare bris……så Juni är nog bra (min erfarenhet) men i slutet av Juli är jag nog lite mer tveksam. Förvisso fylls Garda på hela tiden av kallt alpvatten men det blir grymt varmt i luften på sommaren……30-35 grader är inte alls ovanligt.Bäst förutsättningar blir det när regn fallit och kylt ned alperna…….och morgonsolen värmer upp den enorma platån söder om Gardasjön….då trycker det på ordentligt när ”kallraset” kommer uppifrån bergen. Har varit med om att efter ett häftigt regn så ökade vinden från nada till 16-18ms på bara några sekunder….maffigt!
Hoppas att du får en trevlig vistelse i ett av dom vackraste platser som finns i Europa. Som surfställe finns det bättre men knappast vackrare. -
Ja just det, det är därför man inte ska slänga bananskal på marken för då sladdar alla folkvagnar av vägen……där kom svaret!
-
Kan någon förklara varför vi bromsar för ett bananskal….?

-
Sjukt bra tid……Men när jag sätter mig ned och funderar så slår det mig plötsligt att kan en folka verkligen komma upp i 999kmh? Och med lite teoretiskt tänkande och beräkningar kommer jag fram till att så inte är fallet….Däremot tror jag att Patrikols multivan med lätthet kommer upp i den hastigheten…

-
Haha….nu kommer de riktiga grejerna tillbaka igen

-
Avslutningsvis Gurra, en bonusbild på vilka surfkompisar som kan dyka upp plötsligt vid de bästa spotsen…..i det här fallet en ung Kunglig örn. Nu vet du vad som väntar….kvar nu för dig är att packa bilen och ta med dig taxen, för här ska det rippas Gotlandsvatten till våren!
-
Om du följer med i vår på safari till Gotland kan du få joina oss på en frukost vid Skala…….så här trevligt blir det

-
Ytterligare en smygbild från Fårö, det råder ju fotoförbud
Inringat= STORT=läskigt 
-
Om du ändå inte är nöjd med Gotlandsbilder så ordnar vi väl ytterligare en till……enbart för dig
. -
Återigen från Fårö, kan bara meddela att det är ”much bigger out there”!
-
Bäste Gurra aktersnurra….översänder härmed ett antal bilder i all hast från surfspot Gotland. Bilderna gör sig kanske inte all rättvisa men bör beaktas med tillit.

Första bild ut är från den allsköns fantastiska Fårö….