getwet
Forumsvar skapade
-
Färskvatten tanken jag använder har måtten L680 B400 H215. och den var på 55l inte 50 som jag angav tidigare. Turligt värre så passade den exakt mellan två bärande balkar under Chevan. Tanken är gjord i plast (skulle vilja ha en i rostfritt, men priset avgjorde saken…..) Fann den på, håll i dig nu…Husvagns Svensson!!! Pris 645kr. Kan kanske vara något om du får in den inunder. Ytterligare ett alternativ kan vara att kika på en sk vattenlunga som brukar användas i båtar. Den kan visserligen inte monteras under bilen men på en vägg eller liknande och tar heller ingen plats tom.
Har samma typ av skorsten och den kromade skålen längst upp är bara ett skydd som ska tas bort när du använder värmaren. Värmaren är egentligen till för båtar och ”koppen” ska då monteras för att sjö/havs vatten inte ska kunna spolas in. Du lär märka om du glömmer koppen på……
Om du vill ha en snyggare variant så finns det en som är platt, gkord för att monteras på sidan av båten. Men den fungerar lika bra på taket och är mycket snyggare. Har en sådan på båten och funderar allvarligt på en till bussen också…ursäkta Chevan heter det ju!
angående rören från bränsletank/behållare så är det väl två stycken?
Den ena är bränsletillförseln, den andra returen för ej förbrukad fotogen. Blir gärna lite som rinner tillbaka vid start ögonblicket. Den slangen får inte veckas eller täppas till eftersom det finns risk för att värmaren då fylls med överbliven fotogen…….och det är inte bra sedan när den tänder….
Om du kollar in returslangen ska du få se att det troligen droppar/rinner lite lätt vid starten, men slutar upp när värmaren är igång. Därav anledningen tilll varningstexten. -
I år blir det bra, så pass bra har den aldrig varit förut någongång…..det vet jag

Har bokat in sjöbris från tidig april ända fram slutet av juli, därefter massiva lågtryck med enbart sv-s vind.
Vissa avbrott för vindvrid till nv när jag sticker till Gotland och Fårö, men fortfarande 10-16ms….ta rygg på mig o Jeppe så får du bra surf kommande säsong
Angående sugrör så har jag inga tunna små….duger en förbrukad mastförlängare? Lite bättre flöde i den om vi bara korkar igen sidohålen, och med jointen (inte den man röker) så borde det gå även att ligga ned och dricka….
-
Billigast är att handla på IKEA eller Jysk. Madrasserna går sedan att limma ihop (kontaktlim)och sedan skäras ut med en supervass kniv (typ kockkniv, långt och brett blad). Forma och skapa som du vill.
-
Strålande! Det där med färskvatten löste jag förra vintern med att montera en 50liters behållare undertill. Sitter fast monterad med rostfria ”spännband”. Påfyllningen hittade jag i båtshopen, en snygg kromad genomföring märkt med water. Kanske vore ett alternativ för dig men jag vet också att du har betydligt lägre markfrigång än jag så det kanske blir problem.
I botten på tanken monterade jag in en avstängningskran från biltemas (som alltid)VVS avdelning så varje gång jag lämnar bilen är det bara att öppna den så töms systemet. Problem uppstod dock ganska snart……..vid påfyllning visste jag inte när det blev fullt…..och eftersom mitt snygga kromade påfyllningsrör sitter inne i bussen (på insteget) så blev det ofta översvämmning……
Löste problemet enkelt, ett litet hål gjordes på ovansidan av tanken. Så när den blir full så rinner det över där och jag hör när det börjar rinna. Bra som f.. blev det!
Upptäckte också att vattnet håller sig betydligt svalare nu när jag har tank inunder istället för inuti som tidigare. Bussvarmt vatten är inte så gott…….Känns som om du har hittat helt rätt i din inredning och jag tror att den kommer att fungera utmärkt. Du kommer visserligen med tiden byta/bygga ut vissa grejer osv ju mer du bott in dig.
Tusan vad sugen jag blev nu på en högtakare
Chevas nya….Perfekt med 60liter kylskåp, saknar det verkligen. Vårat kylskåp är inte på mer än 30 liter och det är en aning snålt. Men det går inte in större utan att demolera hela inredningen. Men jag skulle kanske kunna byta plats på skafferiet och kylen…hmmmm…ska genast kolla upp!
Värmaren kommer bli din bäste vän….och du kommer ifrågasätta din egen intelligens varför du inte införskaffat den tidigare. Dina surfresor kommer att bli dubbelt så många och mer än dubbelt så behagliga. Vi använder Chevan från tidig vår till sen höst helt utan problem trots frost på nätterna. Värt varenda peng….tips här: Köp drivmedel till värmare på, som vanligt Biltema. Halva pengen jämfört med Statoil.Nä nu fick jag abstinens igen, inträffar sisådär 20ggr om dagen. Önskar det vore vår…….
Visst kommer du till Haga på Kristi himmelsfärd? Måste få spana in bussen.
-
Busslink garaget i Ösmo
-
Tippar på Tjeckien eller Slovakien…kanske Rumänien
-
Speedrekord i KSSS har denna skapelse…..
-
Tycker nog snarare tvärtom, det verkar som ett ganska litet steg. 95 och 140 kanske…….eller 125-ca 80.
Nu ska man ju egentligen inte jämföra sådär rakt av eftersom utrustningarna skiljer sig ganska mycket, bredd osv bla bla bla…
Men…en liten jämförelse kanske vill jag ändå göra så här en vinterkylig dag för att försöka glömma bort isläget
.
Mina liter ligger på 74l 125l 140l. Och jag märker inga som helst problem med att köra 125l upp till det är dags för 74.
Så för mig på 84-86 kilo så känns det hur bra som helst med det hoppet. Har nu sålt en 94liters som kändes för nära 125….. -
Känns lite överkurs och resonera om värdeminskning på en kamera för 4000-6000kr……Tror inte de flesta köper en dig. kamera för att sälja den året efter….
I min värld (ack så liten kanske
) så kan väl, om man nu ändå ska resonera om en värdeminskning, så kompenseras det lätt med hur billigt varje foto blir.
Analogt kan väl användas av freaken så använder vi lekmän som hellre skjuter bilder än bra……digtalt. Min analoga ligger numera bara där, Minolta 7000…intresserad någon? -
Laddningsbara, ett litet tips bara….
-
Ja va fan….det känns som det går snabbt utför här med….!