getwet
Forumsvar skapade
-
Tampen på focken är åtgärdad och det fungerade precis som du sa. Men jag prövade även på storen för att kunna trimma enkelt istället för justering med kicken, det tycks fungera och är lite lättare än att mecka med kicken varje gång………
det enda är att seglet vid riktigt lätta vindar (vad pratar vi om här……0.05
) så vill inte akterliket ”glida” förbi tampen. Men blåser det en aning mer så slår den snyggt och prydligt över.
Men det blir ju lite proffsigare att trimma med kicken!
Och så fick jag förklaringen till lovgirigheten…..Tack o glad påsk Jimmy. -
Sorry, blandade nog ihop två trådar här….skiljde inte på den tråden som handlade om sittsele och denna
-
Så här ligger det till………lagt märke till att om man fäster en tamp mellan bomnock och masttopp och spänner den en lite ynka aning så ökar man buken (buken placerar sig nära masten) och den tvistar en aning i akterliket som våra surfsegel. Det ser ut som om det skulle kunna vara en lättvindsvariant men jag har ännu inte testat så det får väl vara osagt. Men det kanske funkar……….?
Det där med mastrake är jag med på men vid byig vind tycks det bara återså att parera med rodret…..
Jag har även ”tajtat” upp min mast så pass mycket så den krummar men märker ingen större skillnad, hur kör du? -
Det här har disk. flertal tillfällen och ingen vet egentligen vad som är bäst. Förr kunde man se på slalom tävlingarna att tex Dunkan helt plötsligt klev ut och körde skiten ur allihop med ett ……….vågsele! En annan kunde plötsligt vinna wave med ett mycket lågt placerat sele……..?
För dig och mig tror jag inte skillnaden rent praktiskt mellan en freeride och sittsele har någon betydelse. Hur vi däremot uppfattar selets bekvämlighet/ont i ryggen/mm är nog av större betydelse. Skillnaden däremot upp till ett vågsele är en annan sak, åtminstone för dig och mig, men tydligen inte för Dunkan! -
Beror på vilken typ av segling det är………..kolla in Dunkan och A.B samt övriga i farteliten när dom kör slalom eller formula , spikraka armar och raka ben……….
-
Din fråga går egentligen inte att svara på med ett korrekt ”så här ska det vara” svar. Det är nämligen VÄLDIGT individuellt hur långa eller korta, brett emellan eller smalt det ska vara med hängseletamparna…….förmodligen finns det lika många varianter som seglare. Du kan säkerligen se två surfare med samma utrustning segla med olika längd på tampar, precis som dom riggar likadana segel olika. Du kan se det väldigt specifikt på en formula tävling där i princip de flesta använder sig av en likvärdig utrustning men riggning och justeringar av tampar kan skilja sig radikalt.
Så det enda tipset jag kan ge dig är att hitta det som passar just för dig. Icke att förglömma är att olika riggar kräver olika längd, likaså olika brädor kräva …..olika fenor kräva……olika vatten kräva…..osv -
Visar en bild från helgens träningsläger, har lite problem med trimmet på storen

Hur gör ni, trimmar ni med kicken eller med tamp från bomnock till masttopp?
Den vill gärna lova på hård kryss också, framförallt när det ”trycker på ordentligt” sisådär 3ms………
Förövrigt höll det på att sluta illa………….tappad radiokontakt i 1minut……hejdå!!!! Men av okänd anledning svarade servot till slut. Söndagen höll på att sluta likt Titanic, efter krock med isberg (isbit kanske stämmer bättre, stor som den man hittar i en gin o tonic) som orsakade pyttehål i fören…….och besättningen vägrade länspumpa, dom hör ju så förbaskat dåligt! -
Hmmmm……..låter som avancerade och dyrbara golvlösningar!
Själv skulle jag nog köra på REIMOS lösning, dels för att dom har erfarenheten och för mig låter det även som enklast.
Jag skulle nog ändå måla ett lager rostskyddsfärg innan liggunderlaget, förstår nämligen inte hur det skulle bli luftätt.
Angående borrhålen behöver du inte oroa dig, rostskydda och lägg på ”gegga” så kommer hålen att överleva dig om jobbet är ordentligt gjort och får sig en översyn någongång ibland.
Hålet i hjulhuset tycker jag att du ska svetsa. Gassvets har en förmåga att ”justera” tunnplåt åt de håll man inte vill ha den, men med en MIG eller TIG svets (minns inte vilken som är vilken) går det alldeles utmärkt att svetsa tunnplåt. Bör väl lägga till att en riktig duktig svetsare klarar av även tunnplåt med gas utan deformation!
Sparklådan under skjutdörren……..pröva med att skruva in plåtskruv stor och sedan dra ut den. Om det är ynkligt litet hål eller ojämnhet så kan du löda med tenn och bygga upp ojämnheten. Finns STORA fina tennstavar som passar utmärkt till ändamålet, fram med gasolen eller svetsen bara och lägg på, slipa och lacka…..som nytt. Sen kan man ju även fuska med Plastic Padding……men inte du väl? Fördelen med att tenna istället för att svetsa är att du inte behöver värma på så mycket. Plåten slår sig inte och det värmeförstörda området bli begränsat (lacken). -
Tveksamt om det är lönsamt att renovera. Man brukar inte göra det såvida felet inte är väldigt enkelt.
Att den är känslig för lutning på gasoldrift är fullt naturligt, det är alla gasolskåp förutom dom som är specialare (avsedda för båt) men dom kostar ytterligare en slant.
Finns ett ”ekonomi” fabrikat numera på den svenska marknaden som heter combicool, tillverkas i något billigt land men kylanordningen är Electrolux. (ser exakt ut som på de dyrare Electroluxskåpen) Det minsta skåpet är på ca 60liter och drivs med gasol/12v/220V och kostar ca 3800kr. Sen finns det en mindre box modell också gasol/12/220v, en tusing billigare. Då har du garanterat kall öl till sommaren….och många år framåt till en billig peng jämfört med Electrolux skåpen (jämförbar storlek kostar över 6000kr) -
Det där såg riktigt fiffigt ut, och lätt att plocka ur till besiktningen. Gillade framförallt din uppfinning där med segelhissen. Men det gäller att seglen är torra innan läggdags va?

Det är ganska märkligt vad mycket man får in egentligen med lite planering. Och när du bott in dig ordentligt kommer snart nya ideer, fram med såg och hammare igen och så håller det på. ! -
Jag har också svårt för att tolka hur SBP vill ha det, och det känns lite grann som om det vore godtyckligt. Tycker bes.man att det är et boende så må det vara så. Men inredningen måste nog vara av en viss kaliber ändå. Tror inte det duger med att stoppa in tältsängen där bak och hävda att nu är det en husbil, som en del fått för sig.
En god vän till mig försökte få sin buss husb.reg. men fick avslag på att det inte fanns något kök, förövrigt är bussen inredd men just köket saknades (det du skrev om möjlighet till matlagning mm) Det troliga är väl nu att han monterar in ett Origo kök (T-sprit, har ett i båten och det funkar faktiskt bra, inte som gasol men det duger) med två lågor och justerbar effekt. Han slipper då allt bekymmer som följer med gasolinstallationen. Skulle nog tro att det kanske räcker med en diskho och rinnande vatten också……….verkar märkligt om man är tvingad till att laga mat i bussen!! Men men….SBP har man ju haft ett par duster med genom åren
Det där billiga tygprylen från Ikea är mer som en förvaring för lite allt och inget, är som en gardin med påsar på, praktisk och fyller sin uppgift. Tror att den egentligen ska hänga i en hall/badrum eller något, så den kan nog inte räknas som ”fast installerad bostadsinredning”. -
Ähummmm….vi leker inte!

Klart du ska vara med.
-
Det kanske är en vägbom, dom brukar väl vara röda och befinna sig på vägar och gator…….och den är jobbig att ta med sig in
-
Det där var riktigt roligt faktiskt, HS:en placerade sig blixtsnabbt. -
SBP ställer kravet övre vent. (godkänd utrustning, ex electrolux ventilen) och nedre luftintag ej stängningsbar. Här räcker det med ett öppet hål egentligen. Anledningen är att det ska bli genomströmning i bussen. Det undre hålet är alltså ett krav oavsett gasol eller inte. Det hålet ska hålla en viss area som jag tyvärr inte minns hur mycket det var.
Du skriver också att gasol ska medföras i bussen, då rek. jag dig verkligen att ta upp ett hål så lågt som möjligt så gasolen har en chans att ”rinna” ut om det skulle bli läckage, det blir lite svårt att vakna annars……….
Och även för explosions risken. Gasolen är tung och kommer att leta sig ut vid det lägsta hålet, och så att säga ”rinna” ut ur bussen.
Att göra ett hål i golvet är inget märkvärdigt, kör in cirkelsågen eller borrmaskinen bara och gör ett hål på ca 10-15cm i dia. Gör den gärna i närheten där du kommer att förvara din gasolutr.
Att det ska komma in smuts/vatten genom hålet i golvet tror jag inte du bhöver oroa dig för, passa på att kolla inunder när det regnat ute och du kört en sväng för att se var det är blött och inte. Min buss är snustorr inunder förutom just vid hjulhusen så det har aldrig varit problem……..förutom ett år med musinvasion
Så nu sitter det ett nät där……..
Får du in smuts eller vatten monterar du bara på en halvkåpa så är nog problemet löst.
Varför jag reggade om bussen till husbil var för att det blev tröttsamt att lyfta ur all inredning varje år till besiktningen plus att jag alltid fick montera in lastförskjutningsskydd. Så det var ett dj…. pyssel varje år. Sen tröttnade jag också på att polisen varje gång vid kontroll hade åsikter och ibland såg till så jag fick föreläggande om ny registreringsbesiktning
Dom har varit rätt flitiga på att stanna mig………dels pga av ljudet men mest för däcken.
Självklart är det även för pengarna som jag reggat om. På en Cheva är det en mycket stor skillnad på försäkringskostnaden mellan LB och husbilsförsäkring plus att min inredning också blir försäkrad samt att den är anpassad för just ändamålet, resor med mobilt boende.
Kul om du skickade in några bilder, alltid kul att se hur andra löst saker och ting och kanske det kan ge någon/några inspiration.
