getwet
Forumsvar skapade
-
Den däringa ventilen som sitter på taket är en så kallad Electrolux ventil. Det är ett krav att en sådan ska vara monterad för att få bussen reg. som husbil, samt vent. in lågt placerat (jag valde golvet för att slippa göra hål i karossen) med en viss area som jag inte minns hur mycket det skulle vara. Ventilen är självventilerade och ej stängningsbar (krav) samt helt säker för vatten. Absolut bäst placering är precis som Judo Freddan skriver på taket, just för att vinden ser till att ”suget” blir kraftigare. Jag rek. verkligen ventilen, finns en anledning varför den är ett krav……….
Jag har monterat in min precis där kylskåpet finns så värmen från den förs ut så effektivt som möjligt=bättre effekt i kylen.
Vet att det finns ”electrolux” ventiler med solceller men dom är dyra. Sen finns det de billigare varianterna också men jag är tveksam om dom verkligen är en säkerhetsventil, tror inte att dom är självventilerande. Och då fungerar dom bara på dagen, inte på natten då du förmodligen bäst behöver den.
Vet att den på biltema inte går att reversera, så den pumpar bara in luft, suger inte ut.
Sen har jag faktiskt ytterligar en ventil, lite mer som en taklucka egentligen men den införskaffades just för en ännu bättre ventilation när det blir för varmt……
Den har elektrisk fläkt och så lyxigt som termostat….låter kanske lite väl………men den gör sitt jobb galant.
Runt medelhavet blir det varmt, och när yttertemp är ca 30-35C och bilen står parkerad en hel dag i solen så är nog temp uppe i 50-60C inuti, då vill inte kylen längre!!!!
Just därför är takluckan med fläkt och termostat super, den hjälper till otroligt bra, bättre än förväntat faktiskt. Och på nätterna ser den till att hålla någorlunda behaglig sovtemp.
Funkar även bra vid matlagning inne i bussen.
Angående gasolen så har Judo Freddan redan svarat hur det ska vara och svaret på din fråga blir: Både för den vanliga vent.(krav från SBProvning) och även gasolen för att den ska kunna rinna ut. Därför finns det ena hålet i direkt anslutning till gasoltub och installationer.
Vanlig rostskyddsfärg runt hålet går utmärkt.
Även om du nu inte ska regga om din buss (förmodar att du har en) till husbil så rek. jag ändå att följa de krav som SBP
ställer för husbilar och husvagnar. Det finns som sagt var en anledning till varför dom finns……. -
Jag förstår att det återigen är träning och träning som är allt och allena men kan knappast förstå konkurrens situation från SWE 876. Med beaktande av dennes flytvästmodell borde den mottävlande aldrig bli ett hot mot vare sig mitt eget ekipage eller något annat……..utveckling och framåtanda torde vinna!!!!
-
Jag hoppas innerligt att vi kan få segla tillsammans en bra dag , jag är snart i Göteborg och du visar var vi seglar….. Häng med så får du en bra tid
-
Hehehe….nu kom jag allt på dig Lasse K! Gick igenom några gamla trådar och hittade en där du beskrev hur du brukar få in en vågis OCH en slalom 280 i en Audi, inlägget daterat 30/12 2002……..
Men den kanske bara ligger där i bilen…..?
(ta det nu inte fel) -
Förmodar att det är bilens inre mått du är ute efter (inte skåpen inne i bussen, eller?)
Bodelen är 3m lång, bredden är från 180-ca 200cm, den smalnar av baktill och är som bredast vid skjutdörren. Höjden vet jag banne mig inte, men uppskattar den ca 150cm. Höjden skulle kunna vara så mycket bättre på amerikanska vans om det inte vore för att man byggt med så kraftiga balkar inunder. Som du ser på en av bilderna där man kan se fotsteget så kommer golvet ytterligare en 15cm ovanför det……..Det för att få plats med ”järnvägsräls” och kardan inunder. Mycket plats går förlorat…………Jämför med Judo Freddans modell! -
Så här var det…….dom önskade ett RS1 men det blev ett RS racing

Angående besättningen så har även jag gjort den iaktagelsen att dom verkar en aning stelbenta men riktigt biffiga till båten, möjligen att dom kanske kan vara bra till storfallet men som sagt var man får gapa rätt mycket innan dom rör på sig……Och om Per tar bort färgen så ska vi med andra ord inte lacka…..pga av tyngden. Funderar att fylla skrovet med helium, kan det vara något????? Klurar på spinnaker också men besättningen verkar tveksamt trötta till iden, har inte ens fått något svar än, hur mycket jag än skriker ned i ruffluckan! Sticker nog på tränings/trim läger i helgen på hemlig ort
oxh tjyvtränar inför första racet, har även hittat lättviktsbatterier….talar inte om var!! Kan möjligen byta info 
Förövrigt, det verkar som grabbarna även vill ha en X7 mast också
, Dom har klart och tydligt deklarerat det inför mig och mor………(kostade ett antal rest.kuponger för att få dem att säga det inför mor).Förresten…finns det 100% carbon mast och bom till seawind?
Och varför inte ett kevlar ställ?
Suktar efter nytt material redan, den har nu varit klar i en vecka så det är väl dags att kitta upp den, eller hur?
Har hört att Americas cup båtar är dyra………sicket skitsnack…..det här var den billigaste båt jag någonsin ägt. -
Mina grabbar behöver ju en………. tyckte jag dom sa

Tydligen behövde dom en 9.0:a RS1 också
-
Här en bild fån ”aktern” och ”föröver”. Den mörka runda ringen du ser på skiljeväggen till höger är utblåset från värmaren. Ovanför den en liten dosa som jag justerar hur mycket värme jag vill ha…..skönt!
I förgrunden sängen som är ca 185*155cm. Sover på bredden, längs med bakdörrarna.
Ovanför ”hålet” i skiljeväggen hänger det en raklång pryl…..det är så enkelt som en IKEA persienn för att skilja förarhytt och bodel åt. Ingen insyn, varmare vid kallt väder och svalare vid varmt……… -
Här en bild på värmaren monterad bakom pass stol med tillhörande bränsle tank inunder. Alu slangen som syns en del av är avgas samt en inre slang som tar in förbrukningsluften.
-
Visst får jag in grejerna, och det ganska lätt faktiskt….men surfprylarna hamnar utanför.
På bifogad bild ser du skåpen inkl. gasolkök och rinnande vatten med ho i mitten. (kanske inte så bra bild men med lite fantasi så….) Direkt till höger om det kylskåpet med spegelglas. Avgasröret draget direkt upp genom taket. Som vattenbehållare har jag tidigare använt mig av en vindamasjan i plast med tätslutande lock, och där jäsröret ska sitta drogs vattenslangen med pump in….skitenkelt. Den har placerats i skåpet under diskhon. Avloppet har gått ut genom samma hål som fins i golvet som måste finnas för gasol och vent. i husbil. Kommande säsong är det monterad tank under bilen som gäller. Dels för att få mer utrymme invändigt men även för att fördela vikten, den monteras in på motsatt sida (passag.sida)
Här kommer således en rk. till alla som bygger buss……fördela vikten med inredningen. Om man ser på min egen buss så finns i princip all inredning på samma sida som förarsida. Det här gör att det blir konstant mer tyngd på den sidan med större slitage på fjädring (den sjunker ihop till slut) och felaktigt däckslitage som följd. (tog bra lång tid att förstå varför min tuggade framdäck trots antal framvagnsinställningar) Det här går att ”finlira” på framvagnsinställningen men det är få som begriper och kan…….De flesta bara slår upp i sin manual och ställer in toe in och camber efter den, utan att ta hänsyn till var vikten ligger i bilen.
Inringat på bilden är avgasröret från värmaren. -
Hehehe……varför rida Islandshästar när det finns fullblod?
Osså tror jag inte Lasse K någongång åkt på fena så det så
Nä skämt o sido. Vi som vill åka fort är inte ute efter att åka fram o tillbaka, lika lite som du Lasse ”bara” åker fram o tillbaka på din våg! Du kanske svänger tom lite fram o tillbaka
Nä….grejen är något annorlunda. Att hitta det där ultimata för att få full speed inkluderar betydligt mer än att ”åka fram o tillbaka”. Massor av tester, olika material, erfarenhet, tipsa varandra och våga gasa……..det handlar om att få prylarna gå fortare och fortare, och få dig själv att hela tiden bli snäppet bättre och våga ytterligare ett steg. Det är INTE dötrist kan jag meddela. Utmaningen ligger i att få kombinationen jag/utrustning att gå fortare hela tiden.
Jag har ofta resonemang med vår Svenska Formula elit (det ger mig massor i det jag är intresserad av eftersom vi bägge kategorierna vill ha FART) och det är fascinerande att se vilken egen ”forskning” dom har för att hela tiden hitta den ultimata speeden, precis som du letar efter den ultimata vågen…….. -
Vi ligger efter en bit här i Sverige på speed fronten……!
Kul att läsa och se engagemanget som finns, men tyvärr inte här i Sverige. -
Vet inte om det var jag …….men känner du igen den här bussen så var det jag som stod bredvid;)
-
Näää Calle….det är inte flummigt…du har träffat mitt i prick vad det handlar om
, känner igen det du beskriver och kan faktiskt känna känslan även här bakom tangentbordet när jag läser ditt inlägg, och just det där KAN DU INTE BÄTTRE, TA ME RÅ………den gör att man lever, ett par nivåer till jämfört med livet på kontoret!
Sen finns det ytterligare en nivå för mig, det där med att åka fort, känslan att få åka på det yttersta och veta att det smäller när som helst är skön…..först efteråt när man klarat sig.
Och den där surfen när allt bara stämmer, solen skiner, varmt, shorts, 12-14ms……….jag kan betala i princip vad som helst för det, trots 27 år på vattnet så avtar det inte, märkligt….. -
Att gå upp mot vind underlättar självklart eftersom vinkeln mot vinden blir mindre och trycket minskar med det. Bättre kontroll på brädan i slör?…..Fenan gubbs, fenan…….mindre fena. Eller så är det bara att hänga i tills det smäller!!!