getwet
Forumsvar skapade
-
Promise….jag ringer när jag närmar mig Fiskebäck vilket jag kommer att göra ett antal ggr under våren. Och jag hoppas innerligt att brädan verkligen är vad den påstås vara för det vore ett rejält lyft för ”avdelningen” köraskitenuralltsådetknakaribitarna. Och kanske kan vi få se slalom med realistisk utrustning återuppstå, den bästa av tävlingsfomer.
-
Det låter som en topplockspackning…..
Vad är det för färg på röken, vit eller svart/mörk? Går temperaturen på motorn upp direkt eller ”svajar” den upp och ned hela tiden. Lukta i i expansionskärlet, kanske det luktar bensin?
Att den går på tre cyl och blir för varm samt ryker (vit rök eller ljus, ungefär som ånga) är troligen pga att packningen gått. Så nu får du in kylvatten i en av cyl. och släcker den.
Det är inte nyttigt att du fortsätter att köra med bilen, risken att topplocket blir skevt eller att det spricker (tror det är alutopp på en sån där men inte hundra) är överhängande.
Om du kan konstatera att det är packningen så bör man (om du är seriös) mäta upp topplocket så den inte är skev innan återmontering. Annars får du riva alltihop igen efter några mil……..
Beskriv gärna lite mer hur den beter sig, färg på rök mm, går den igång på 4 cyl ibland eller när den är varm/kall osv. Minskar det med kylarvätska eller inte…… -
Nä se de va jag inte, inte med det ekipaget iallafall. Befann mig i trakterna med en orange folkabuss ……närå…..en alfa var det och några dagar tidigare. Inredningen snart klar i släpet, följetongen fortsätter
-
Jag har själv varit inne på samma linje som dig med speedrails till min egen båt, och faktiskt blivit avrådd eller fått förklaringen ”gör ingen skillnad”. Det är tydligen bara på båtar med en dålig gång (läs dålig skrovform) som det möjligen kan hjälpa till en aning, är det en bra form så klarar den sig utan hjälp. Kan tydligen hjälpa en aning även på båtar som går så snabbt att dom tappar ”fästet” när det går som fortast. Men förövrigt tycks det vara en onödig pryl och den kommer säkerligen inte påverka vågen bakom det minsta.
-
För hundra år sedan när jag själv kladdade med det starkt cancerframkallande ämnet epoxy och glasfiber samt polyester införskaffades det billigast hos http://www.byggplast-batprylar.se
-
Med ett förflutet inom veteranbils branschen så borde jag kunna……..men en cooper är ändå en cooper……..
-
Polerar på MTX:n och RRD:n samt trimmar in riggarna för en kommande tvekamp på Fituna. Ska även köpa cement i morgon för kommande ändamål enligt telsamtal…..
-
Nu blir man lite undrande……..såg filmen som speedjanne länkade till fram och tillbaka antal ggr och blir lite fundersam. En till som inte stänger och skotar hem ordentligt!!!! Kanske beror det på överriggat, hoppas det.
Om inte kanske det precis som Kevin beskriver i sitt inlägg inte går att lägga in den femte växeln……Jag hoppas innerligt att det inte är så för det vore trevligt om vi kunde hitta en brädform som klarar det mesta. Vad jag syftar på är ett tidigare inlägg där man klart ser att seglaren inte täcker….och det gör man inte heller i denna film men det kanske finns förklaringar förhoppningsvis.
Vore trevligt om vi snart ser ett inlägg eller en film/bevis på att det går att täcka och se till att grejerna kan köras ultimat. -
Du förstod tydligen att det var jag som skrev tidigare……lepra i inloggningsfingret ibland

Vi får väl se vad som mer kommer att ges i info om HS, men jag tror ändå, eller rättare sagt väldigt övertygad, att en trad. slalom ger en högre toppfart. Men det lär visa sig på Fituna i vår…..snart dags Jeppe!

HS däremot verkar överlägsen när det gäller stort register då den går att använda. Men även där kommer dom andra närmare med trad. form. Se på AB+, tar nästan samma segelstorlekar.
Så du Jeppe…..det kanske slutar med en Sonic istället?
Eller varför inte en äkta åkafortsomfansprängaallkonkurrens Bringdalare? -
Tackar……
-
Skillnaden mellan en 4.7 och 5.0 kan vara otroligt stor………..om det skiljer mycket vad ändamålet är med seglet och hur det är sytt. Men…om man tar två segel i samma line med 0.3 kvm skillnad så borde skillnaden vara marginell, men ändå en aning kännbar. Väldigt duktiga seglare känner nog av skillnaden rejält.
Men du kommer knappast att vara under eller överriggad med de två storlekarna om det är samma line, så stor skillnad är det inte.
Däremot, ett race kontra våg, där kommer skillnaden vara mycket stor! -
Samtliga Volvo kombi 700-900 serien, även 855 och V70 sväljer Formula prylar. Men störst är 700-900 serien.
-
Snygga fullfartsgippar är nog det som både är snyggast och bästa ”tricket” att lära sig ordentligt, som någon tidigare skrivit så öppnar den dörren för väldigt mycket annat spektakulärt.
-
Riktig rysarbuss….längd totti 3.10, bredd 1.42 och 26kw din…och 750kg, plats med mycket och full fart