Forumsvar skapade

Sida 220 av 251
  • getwet

Medlem
    8 december, 2002 vid 01:00 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter

Hmmmmm…..vill verkligen inte kritisera men att plana….och då menar jag plana med 7.5 i 4ms……????

• getwet

Medlem
    8 december, 2002 vid 00:40 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter

Definitionen vad som är plana märker jag är ganska stor, en del tycker det vara att bara få segla med allt annat än sjunka igenom. För en del av oss andra är det FULL fart som gäller och då är 4ms en omöjlighet………..och det tror jag samtliga erfarna surfare ställer upp på! Formula och 12.5 är en annan historia.
    Calle skriver att han planar med 75l och småsegel oerhört tidigt…grattis!!!! grin.gif

• getwet

Medlem
    8 december, 2002 vid 00:21 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

Till er som minns, Naringbauer har designat ett antal brädor till CLS. Grymt fina och jag saknar dem….

• getwet

Medlem
    7 december, 2002 vid 18:05 som svar på: Power, Tuttle, Trim

Tuttle har lodräta sidor men fasade i fram och bakkant.

• getwet

Medlem
    7 december, 2002 vid 09:40 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter

Får inte riktigt heller klart för mig hur det funkar att kunna plana i 6-7ms med segel under 7kvm. Antingen är man superlätt, eller så har man en grymme teknik som en världscupseglare, eller så stämmer inte vindmätaren eller iaktagelsen/uppfattningen av vindstyrkan. Visserligen har olika prylar olika trösklar för planing, men ändå…….
    För en del kanske planing är just när nosen reser sig och det precis börjar (ca 11-12knop) vilket jag räknar som någon slags ”halvplaning”, ungefär som halvplanande båtar.
    För min del är det planing först när det drar iväg ordentlig och det går undan, ungefär 17-18 knop och däröver. Det kanske är det som är skillnaden med att kunna plana med 5.8 i 6-7ms, vi har lite olika definitioner av vad som är att plana!
    Befinner mig i samma viktklass som dig och vid 6-7ms kör jag formula med 11.0. Planar gör jag sisådär vid 4, inte kul direkt men planar gör det……och hur man skulle få igång en 5.8 i två ms mer är, och förblir en gåta för mig….och med mindre bräda.
    125 liter och 8.4 från ca 8ms upp till 12ms, observera att det visserligen är race grejer och inte freeride. Men då är det verkligen planing!!!
    Vindar däröver är 6.6 och 5.8 5.5 på 90 och 75 liter, kör på det upp till ca 20, (återigen fullrace pryttlar)om viljan finns!

• getwet

Medlem
    6 december, 2002 vid 17:18 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

På tal om neon…..yngsta grabben med en äcklig neonfärgad CLS (Uffe påtänd eller?)

• getwet

Medlem
    6 december, 2002 vid 17:10 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

Dom däringa Dropsarna är ju så läckra, här en bild på min 293 och äldsta sonen………tyvärr är jag inte längre ägare till brädan.

• getwet

Medlem
    6 december, 2002 vid 10:15 som svar på: Fenfråga!

Tror inte du behöver en 58:a, 65 och 70 är det man seglar mest med. 65:an går troligen utmärkt till en 9.8. Se till bara att det blir bra kvalite på grejerna från början, ofta blir billigt dyrt när det gäller fenor.

• getwet

Medlem
    6 december, 2002 vid 10:10 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

Julfest igår, rejäl hango…. idag och den brädan underlättar inte direkt tongue.gif

• getwet

Medlem
    6 december, 2002 vid 10:07 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

ytterligare en slalom på freestyle/våg tråden…….men fan vad snyggt det är….

• getwet

Medlem
    5 december, 2002 vid 15:27 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

Och det här får man gåshud av….vackert som bara den!

• getwet

Medlem
    5 december, 2002 vid 15:16 som svar på: Då har man hittat lite nya godbitar igen…

Det här är bland det snyggaste jag vet ……

• getwet

Medlem
    5 december, 2002 vid 13:57 som svar på: mistral och sardinien, cape mannu

Har kollat in Sardinien ett bra tag och gjorde slag i saken i somras. Befann mig där i 5 veckor och fick surfa massor. När mistralen kommer ligger den på som oftast mellan 3-4 dagar upp till två veckor. Och då blåser det…..dygnet runt men något mindre på nätterna. Jag uppfattade vinden som ganska orolig, ett ruskigt tryck i en timme för att sedan lugna ned sig lite för återigen komma igång igen med fullt tryck (det rörde sig om vindar runt 15-18ms). När det ”lugnade” sig var det mellan 11-13ms. Vinden verkar också vara väldigt lokal, flyttade man på sig kunde det varar 5-8ms mindre helt plötsligt. Blåsigaste stället enligt locals och rutinerade Sardinien resenärer är runt Porto pollo, smaragdkusten. Vågställen finns längs med hela Sardinien. Rekommenderar stället varmt, kristallklart vatten och en härlig ö attityd.

• getwet

Medlem
    3 december, 2002 vid 16:20 som svar på: Dags att gå med i Greenpeace??

Eftersom jag inte känner till Innuiternas situation och vad dom drabbats av kan väl du berätta……..

• getwet

Medlem
    3 december, 2002 vid 10:10 som svar på: Dags att gå med i Greenpeace??

Jag citerar från Greenpeace egen hemsida:
    ”Greenpeace har tillsammans med andra miljöorganisationer lyft upp miljöfrågorna på den politiska dagordningen. Medvetenheten om miljöhoten-både de globala och lokala-är idag hög både bland allmänhet och beslutsfattare. Kanske är det den största segern hittills”

Beskriver enkelt, koncist och tydligt vad Greenpeace är ute efter……………

Sida 220 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA