getwet
Forumsvar skapade
-
Utmaning? Är påven katolik? Alltid redo för en speedrunda…..har du hittat bra vatten på Muskö så viska i mitt öra, så kör vi nästa gång det blauser!!! Ska damma av speednåls reliken som hänger på vägggen……borde väl gå än idag!
Är Krokko hemma från utlåningen än?? -
Då har Snobben inte prövat modernare slalom brädor…..det skiljer duktigt i hastighet, även teknik för den delen.
Forna slalomboards har inte en chans mot sena 90:talare, ett helt annat släpp och ”flyt”. -
Torö fungerar alldeles utmärkt på väst, kärringviken på andra sidan för nordväst….svårare än så var det inte!!
-
Tack Markram, för ditt inlägg och påpekande om slalomgrejerna som kräver betydligt mer än ex. freeride. Det är nog det som gör det så kul att åka på en downvind, krävande men klarar du det så ger den så mycket tillbaka i form av hastighet. Det är nog det som AB tänkt på, åtminstone får jag den uppfattningen när man läser hans uttalanden!
-
Inte nu igen….glömde logga in, Delfs brädan hänger alltså hemma hos mig….
-
Tack o lov att det finns sådana som han och några till som fortfarande tar fram det ultimata snabba…..måste det ingå i PWA för att tillverkas och passa någon????
Speed….är inte det en tävling eller, visserligen inte med i PWA men ändå.
Kryp ut ur vassen nu och inse att A.B är en fantastiskt duktig seglare och troligen även designer…..jag önskar honom lycka till och det skulle inte förvåna om hans grejer piskar skiten ur det mesta. Heja Sverige och AB+!!! -
Tror att dom kopierat avdragen från rena båtsegel, och där är värdeminskningen så pass stor på just den typen av segel. Anledningen är att det i princip är uteslutande enbart racebåtar i absoluta toppen som kör kevlar…..och dom seglar ut sina segel på en säsong om det är riktiga gubbs som håller i rodret!!! Familje/fritidskepparen köper inga kevlar!!!
Våra segel är inte hitech i bolagets ögon, det är standard prylar med helt andra värderingsregler. Jag gissar, observera gissar, att det ligger på ca 10-20% värdeminskning per år…..
Fortsätter här efter ett samtal med fd kollega som numera arbetar med båtskador. Avdrag för segel, (nu pratar vi om dom som har objektsförsäkrat just i det här bolaget, men reglerna brukar påminna om varandra iallafall)
0-3år, 0%
3:e året 10%
4:e året 20%
5:e året 30%
Efter 5 år är avdraget 50%, därefter ytterligare 5% per år. Bisarrt eller inte, MYCKET generösa regler skulle jag vilja påstå!!!!!!!!!
Masten har inte ens något avdrag förrän efter 5 år……..i just det här bolaget!!!!
Anledningen till att man reglerar så generöst angående surfprylar är just det att grejerna går under vanligt båtvillkor. -
Man utgår från nyanskaffningsvärde och gör sedan ett åldersavdrag, jag vet inte exakt hur den ser ut, men vet att den är ganska human. Förövrigt anser jag den inte bisarr, de flesta på denna konf vet att man får ut mer på försäkringen än vad grejerna är värda på eftermarknaden….så bisarr lista är nog att ta i!!!
Möjligen att många av oss surfare har en bisarr inställning till vad grejerna är värda.Kvitton är inte ett krav, men underlättar naturligtvis. Varför inte ha ett foto om du saknar kvitto….?
-
Det var jag som skrev tidigare, men det kanske du redan listat ut voodo!?
-
Man hänvisar till att windsurfing utrustning är båtgrejer, och dessa ska försäkras på separat objektsförsäkring, precis som bilen, även om den står i hallen!!!
Vad man syftar på här är att våra surfprylar inte är vanlig normal lösöre. Dom används enbart på sjön och ska därför anses som fartyg/småbåt.
Allt annat lösöre som förvaras i hemmet är självklart förs. mot brand/vattenskada/inbrott. Men tyvärr compadres, antal av våra kollegor har inte skött det här på rätt sätt och därför lyfter bolagen ut det ur ”normala” villkor när man ser att ekonomin inte går ihopa se!!! Golfgrejer är på väg åt samma håll…… -
Förtydligande: Olycksfalls försäkring ersätter enbart personskada/läkekostnader/invaliditet. Har alltså ingenting
med surfgrejer att göra. Tror att dom sagt otursförsäkring till dig, inte olycksfall. Men….LF:s otursförsäkring tar inte surfprylar, läs i villkoret!!!! -
Blev lite fel där va?!!!! Olycksfall??
-
På sydöstra delen av ön. Ca 12 mil från Corralejo, om det är jandia du ska bo i så är det bara några km.
Om du tittar på en spansk karta så heter stället Costa Calma, oftast står det inte Sotavento.