getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem22 september, 2002 vid 17:45 som svar på: Speedmätningar, nåt nytt från er lyckliga som har en GPS?Nya personbästa får man väl kalla det för när man aldrig mätt upp hastigheten tidigare. Men idag blev det gjort med långt ifrån ideala förhållanden.
Seglade på ett mycket byigt Skälåker med NP RX 8.4, Mistral MTX (första gången på den brädan) och mätte upp på GPS:en 31.6 knop. Med bättre förhållanden, mer vana på brädan och även lite mer tester med fenor borde det gå ännu fortare. Och med det som facit undrar jag bara hur fort det kommer att gå med RRD268:an avantslalom och RX6.6, för det paketet går betydligt fortare, det känns!!!!! -
Inte för att jag är något vidare bra på formula men jag försöker iallafall ge ett råd med de erfarenheter jag har, samt resonemang med de som verkligen kan segla formula.
Vad jag förstått så är egentligen en 70 fena lite litet idag för att vara optimalt, men nu är reglerna sådana att det är 70cm max. Den info jag fått från duktiga seglare är att mindre än 65cm inte behövs. Men det förutsätter naturligtvis att du vill ha ut max av formulan, men vill du ha en bekväm och avkopplad segling så kan väl kanske en 60 vara ok. Men formulan är väl knappast till för att segla lugnt och avkopplat med? -
getwet
Medlem20 september, 2002 vid 17:38 som svar på: Speedmätningar, nåt nytt från er lyckliga som har en GPS?Tänk på att ett fullrace håller du betydligt längre än din Edge. Seglar min Z1 5.5 upp till 18-20m/s om sjön tillåter (inte alltför slagigt) Så en 5.0 fullrace låter lite litet om du vill sätta nya speedrekord.
Själv går jag absolut snabbast med 6.6 RX2 och RRD 268 (72l)avantslalom i ca 14-16 m/s. Läste även Dunkans kommentarer vid hans test på Sotavento, där påpekades det att man ville ha 40-50knots i vind, för då kunde man använda segel på 5.0-5.4RS!!!!
Så vill du sätta nya speed rekord och spränga 30knop så är nog rekommendationen att köra på större segel. -
Vet hur det är…..kommer knappt in i vardagsrummet, hallen, sovrummet och numera även kontoret….frun måttligt road!!!! Hennes absoluta favorit är surstinkande våtdräktsskor..
-
Ruggigt hett Jeppe!!! Ska finslipa MTX:en så får vi väl se vem snabbast i viken är……….
-
Det går att glida med den (har aldrig gjort det med flit förvisso, men ibland tar vinden slut, som vi alla VÄL känner igen)och även då kan du kryssa lite försiktigt…….
-
När det är precis på gränsen till att plana men ändå inte riktigt vill, precis på gränsen alltså, då är det tungt.
Men allt dessförinnan är som att glida fram som på den gamla goa tiden….Järvinen, Klepper, Windsurf international, AMF, Dart och allt vad dom nu hette! -
Tungt som en bänkpress!!!! Ibland tungt som trumsolot i Made in Japan……
-
Dr Masse är som vanligt helt rätt ute, eller inne!!:). Seglar själv Beast (ca 130l-140l tror jag) med 11.0 och planar på gränsen i 4ms, får hjälpa till med lite pumpning ibland. 5ms inga som helst problem. Med det i bakfickan och en Starboard som du har så ska du troligen gå igång på 4-4.5ms med kraftiga pumptag och börja med en slör. Fenan är här MYCKET avgörande har jag lagt märke till. Det är A och O att det är ordentligt med lyft i den, annars kan du lägga till en eller två m/s.
Välkommen till ”kryssarklubben”.
-
Nja…i ditt fall tror jag nog inte att det beror på dålig finish (kan visserligen så vara, men knappast troligt).
Du beskriver att du har mer problem med 5.5:an, då är det nog där problemet kanske ligger. Det var en äldre modell och troligen betydligt bukigare och då vill sidokrafterna ta över och du trycker ännu hårdare på den bakre foten, känns det igen?
Inte heller helt ovanligt att spinouten kommer av för LITE tryck också, för litet segel helt enkelt eller felriggat i förhållande till vindstyrkan.
Så börja med att titta på din fena, jack eller skador åtgärdas, små repor borde knappast påverka eftersom att jag misstänker att dina farter ännu inte är extrema???
Nästa steg är att kontrollera hur stor din fena är? Är den kompatibel med brädan och riggen? Kan de kanske bero på seglaren själv? Fel tyngdpunkt osv?
Berätta mer för oss vilken bräda du har, fena, vilka vindstyrkor du använder dina segel i osv så kan vi säkerligen hjälpa dig lite mer. -
Precis som Steffo skriver så är Sardinien och även Corsica som bäst på vår och höst pga av mistral. Sardinien har många och bra campingar i direkt närhet till surfställena (Porto Pollo) och under hösten så är priserna betydligt lägre än under turistsäsong=mitten av junitill slutet av sept. Det går att fri campa på vissa ställen.
Mistral som kommer gärna under vår/höst blåser på rejält och den kan variera från 3-4 dagar till två veckor. Påfrestande är att den blåser DYGNET runt…….blir jobbigt efter ett tag!
Att välja Corsica eller Sardinien så anser jag Sardinien vara det självklara valet, billigare och Italiensk mat….!!! -
Corralejo är helt klart mysigaste byn på ön att bo på, besök gärna yrkesfiskarnas egen bar nere i hamnen eller vid fiskebåtarna för en gedigen och mycket bra mat…..
Surfshopar finns det inga i Corralejo, inte värda namnet iallafall, surfmodeshop är nog ett lämpligare namn. North Shore på väg mot El Cotillo är en riktig shop. El Cotillo även värd ett besök för sina pittoreska rest. och lugnet.
Flag Beach (några km söder om Corralejo) har uthyrning, sådär prylar, mistral centret i stan katastrof!!! men på södra ön, Costa Calma (Sotavento) finns den i särklass bästa uthyrningen på hela ön, kanske tom i europa gissningsvis! René Egli heter centret och består numera av två center med bussar emellan.
Vindsäkrast är Costa Calma (Sotavento), men vågorna betydligt bättre i Corralejo eller El Cotillo.
Trevlig resa och grattis till ett bra resmål…. -
Bredband här vilket gör att fri-tid ej längre räcker…..till vissa familjemedlemmars stora irritation…kvinnlig modell.
Starboard HS kan bli en riktig rysare, snabb som bredband? Eller åtminstone bred som bredband…Smoke on the water, eller var det Lazy? Mest lazy här! -
Har sneglat just på Etrex:en men även på Casios GPS klocka, tycks vara ett alternativ, lätt att använda och placeringen är ju outstanding! Men priset dubbelt upp…
Förövrigt kommer väl hösten tillbringas i speedrännan med diverse materialtest och en del röd dricka med tillhörande Janis Joplin, även en och annan Jimi H lär väl smekas in i cd hålet……bussen ska användas flitigt för alla ändamål!!!!!
Har införskaffat batteriladdare för ficklampa STOR, går att montera i masttopp med silvertape…..får man hänga på?