Forumsvar skapade

Sida 233 av 251
  • getwet

Medlem
    18 september, 2002 vid 09:28 som svar på: Bosse och 11.0

Det där måste man ju pröva, ska hämta en ny MTX125 idag eller i morgon, och RS1 11.0 ligger här hemma…..har aldrig ens funderat på om det skulle fungera!!!! Men men…MTX lär man väl inte få se så mycket av eftersom den äldsta grabben nu planar för fullt och fått blodat tand. Får smyga ut tidigt på morgnarna med grejerna under armen…!
    Väntar idogt på bilderna, är det ett UFO eller?

Just det Bosse…minns att du skrivit tidigare om GPS, vad rek. du för modell…min tålde inte kastfall så ny är på inköpslistan! Dina erfarenheter på området?

• getwet

Medlem
    17 september, 2002 vid 20:55 som svar på: Rullsand till helgen igen?

Låter troligt att man joinar där……om prognosen står sig vill säga. Fixa så övriga tungsurf kommer också, du vet vilka!!!

• getwet

Medlem
    17 september, 2002 vid 17:28 som svar på: Förstärka sliten mast?

Problemet är att förstärkningarna borde ha gjorts från början, som någon tidigare påpekat så är brutna fibrer redan brutna och dessa går inte att återställa, framförallt i en högprocentare med kolfiber. Att försöka ”renovera” en redan väldigt sliten mast kan stå en dyrt i slutänden. Inte helt ovanligt att även seglet går vid mastbrott, och för att inte tala om risken för en själv. Mast och bom är förslitningsvaror och ska bytas ut vid skador/förslitningar.

• getwet

Medlem
    17 september, 2002 vid 17:18 som svar på: Hur viktigt är rätt mast ?

På Race segel är det oerhört viktigt att det är rätt mast. Har prövat med olika och kan bara konstatera att är det inte choise 1 blir seglen ”döa” eller höjdtagningen lidande. Förmodar att övriga segel som freeride och våg inte är lika känsliga men påverkas ändå, ni som vet, stämmer det?
    Segel kan påverkas väldigt olika, en del vill inte alls fungera, andra får du inte ut maximalt av. Jag har tom sett segel som inte ens gått att trimma pga fel mast.
    Så att välja annan mast av annat fabrikat eller böjkurva pga av ekonomiska skäl brukar ofta visa sig bli ett dyrt val om inte grejerna fungerar ihop! Det är min erfarenhet……

• getwet

Medlem
    16 september, 2002 vid 21:37 som svar på: Mitt andra hem….

Welcome back compadre!!!!
    Nyss hemkommen från en fantastisk fyra dagars på Fårö med otroligt mycket vind och vågor…..förutom idag måndag.

Ritar några fler rader annan dag, kudden skriker!!!!

• getwet

Medlem
    12 september, 2002 vid 19:43 som svar på: BILDER OCH INFO PÅ HPERSONIC!!

Det har hänt en hel del sen dess. Seglade själv dubbelkonkav i mitten och slutet av 80 talet, men brädorna såg då helt annorlunda ut. Mastplaceringen helt annorlunda, formen förövrigt och stropparnas placering samt betydligt bättre fenor och riggar idag. Om man ser på HS så påminner den om väldigt mycket om en formula, se bara ”släppen” i aktern som är en direkt kopia från RRD Beast, kan se dem också på de flesta formula fast i olika utföranden. Volymen är betydligt större också samt att aktern tycks sluta en bit bakom planingsytan, och inte som de gamla gjorde, planingsyta hela vägen.
    Har följt resonemanget på olika konfar och det verkar faktiskt som det ska fungera, och som någon påpekade,det blir nog svårt att låta bli ett inköp!!!

• getwet

Medlem
    12 september, 2002 vid 17:19 som svar på: BILDER OCH INFO PÅ HPERSONIC!!

Nu har du missat något va???? Vågor?

Tycker det ser riktigt bra ut, ska bli spännande och se om den håller vad man lovar!

• getwet

Medlem
    12 september, 2002 vid 07:22 som svar på: Vart åker man i Stockholmsområdet vid Nordväst?

”kärringviken” på Torö är väl en av de absolut bästa.

• getwet

Medlem
    12 september, 2002 vid 07:07 som svar på: Köpa mindre rigg, -vad välja?

Kan inte tänka mig att det ska vara några problem eftersom JAG:en inte alls är så extrem som downvindslalombrädorna är, speciellt de från 96-99. Därefter är dom fortfarande extrema men har blivit något snällare.
    Den stora skillnaden är att en modernare slalom körs i princip bara på fenan, bara det sista ca 30 cm av brädan ska vara i vattnet, och det kräver en mycket bra fena och rejält tryck från seglaren och en rigg som är överriggad, samt att trycket ligger rätt i riggen. Det minsta fel och spinnouten är ett faktum! (märks direkt om man riggat det minsta fel)
    JAG:en däremot ska/går inte att segla på fena som en downvindslalom, vattenlinjen är längre och trycket på fenan inte alls lika hårt. Det betyder att den ”sväljer” i princip vilken rigg som helst och att den är betydligt mer förlåtande, med lägre toppfart som resultat.
    Så visst kan du köra en modern camber rigg på JAG:en, och du kommer märka skillnad! Men det kommer fortfarande saknas några knop:)

• getwet

Medlem
    11 september, 2002 vid 17:23 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Jag tror det börjar febra en hel del nu……

• getwet

Medlem
    11 september, 2002 vid 08:22 som svar på: Köpa mindre rigg, -vad välja?

Glömde en sak…jag har prövat mina två downvinds slalom med camberlösa segel utan vidare resultat. Den ena av dem fungerade inte ens, ständig spinnout eftersom lateraltryckpunkten hamnade på fel ställe, annan profil i riggen. Det är även en stor skillnad på speeden, märks mycket tydligt på toppen, det där lilla sista som vi slalom freaks är ute efter……..du vet när bara fenan är i vattnet, eller som A.B utrycker det ”man ska åka på fena”. Det där som dom andra aldrig får uppleva!!!!:)

• getwet

Medlem
    11 september, 2002 vid 08:15 som svar på: Köpa mindre rigg, -vad välja?

Grattis till ett bra val, en till som begriper det roliga….!
    Kör själv race/slalom och den minsta jag har är en RRD avantslalom på 72 l. Min erfarenhet är att du inte beh
    över en 4.7 alls. Kör du en bra slalom rigg (camber, nyare modell) på ca 5.5 så går den att hålla upp till ca 19-20 ms med 68l. Det är inte ofta jag själv använder 5.5, har även en 4.7 som använts ca 3ggr på 4år! Och då aldrig på en modern slalombräda. Skillnaden är så pass stor mellan en hårdvindslalom/bra slalomrigg och en freeride.
    Kör själv 6.6 upp till ca 15-17ms beroende på bräda, 72 eller 90l. Sedan kan jag tala om att en downvindslalom i vindstyrkor över det går så tokfort så det är sällan piloten vågar släppa på för fullt……….så min rek är att skaffa en riktigt bra rigg på ca 5.5, lägg krutet på den och skippa 4.7.

• getwet

Medlem
    10 september, 2002 vid 14:39 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Glädjedödare!!!!!:(

• getwet

Medlem
    10 september, 2002 vid 08:52 som svar på: Det här med planing…

Ett gammalt beprövat trick är att släppa så mycket det bara går i nedhal och uthal för att få mer buk. I gengäld tappar du fart och höjd. Det här är lite beroende på också typ av segel. Många moderna segel fungerar inte alls om man börjar släppa i nedhal, tryckpunkt och drag försvinner eller flyttar på sig så det inte går att använda. Men äldre segel brukar vara lite mer förlåtande.
    Så för att få ut max av din utrustning, skaffa lite olika fenor, gärna av samma fabrikat och modell men olika sizer.
    Snegla på ”räkan” och se hur han riggat, trimma lite lösare än han gjort:), lägg på en större fena och och lär dig pumpa……
    Två brädor är inte ett måste, finns grejer som klarar det mesta och har ett brett spektra, däremot är ett kitt med bra fenor och sisådär två riggar ett måste för att kunna köra någorlunda acceptabelt.

• getwet

Medlem
    10 september, 2002 vid 06:19 som svar på: Det här med planing…

Beviserligen betyder bredden en hel del, eller rättare sagt väldigt mycket! Jag kan själv jämföra min formula med liknande volym som på vissa race brädor och skillnaden är stor. MEN även fenan påverkar mycket, det blir en del mer lyft i en 70:a!!! Så lär dig en effektiv pumpning, stor/bra fena och bredd på brädan så kanske du kan plana samtidigt som din räka till kompis. Med din vikt torde du inte trimma lika hårt i riggen heller som kompisen. Men en sak undrar jag, varför köra med samma storlek????? Du borde lätt hålla en rigg på ca 1kvm större om er kunskap är likvärdig.

Sida 233 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA