Forumsvar skapade

Sida 243 av 251
  • getwet

Medlem
    9 april, 2002 vid 11:33 som svar på: Tipsa mig om ett mkt stabilt racesegel mm tack!

NP:s race line är otroligt stabila, under förutsättning att du använder rek. mast, men jag förutsätter att alla moderna race segel idag är mycket bra.
    Jag har 5,5 6,6 8,4 och 11.0. Inga som helst problem med storlekarna. Du kan lätt ha 1,5-2 kvm mellan seglen, se till att du har bra och många storlekar på fenor också för att komplettera.

• getwet

Medlem
    9 april, 2002 vid 11:22 som svar på: Öland

Enligt SMHI så är de blåsigaste ställena förljande:
    Tarfala, om du nu vet var det är någonstans, tveksamt med tanke på var Wasa sjönk enlig din historie bok……
    Eggegrund, där Titanic sjönk som du kanske känner till.
    Och slutligen Ölands södra grund, där Franska revolutionen ägde rum!!!!
    Högst uppmätta vindstyrka någonsin i Sverige är Tarfala med 81 m/s. Högsta medelvind under ett dygn, Ölands södra grund med 40 m/s.
    Enligt SMHI har ostkusten en något högre medelvind än västkusten, så det är kanske läge att stänga anknäbben!!!!!

• getwet

Medlem
    4 april, 2002 vid 07:45 som svar på: Nyckel till bommen i Rullsand.

Kommer upp till mega ultimata slalomtävlingen första maj, kommer jag inte till skepparmötet så beror det på att jag bär plakat vid Sergelstorg, men ni kan väl skjuta på första start tills jag kommer…….Förresten, har du några bra förlag på vad det ska stå på mitt plakat….eller är det kanske det vi ska bli på kvällen, plakat….
    Bifogar bild på snabb kille i Tyskrännan på Sotavento, så ni vet vad som väntar den första maj!!!

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 22:23 som svar på: Idag är det dags – Sthlms kitesurfare mötts!!!

Hej Ingo!
    Tyvärr är vi två, vilka vet du, upptagna med det där som kallas arbete fram till ca 22.00. Men vi joinar er gärna för att ta en och annan sån där du vet. Ha mobilen på så ringer vi så fort plågan är klar!!!!

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 22:00 som svar på: tipps för att laga ”mjuk nos” på Bic Techno

Epoxy löser ingen plast, det är polyester som löser frigolit så du kan kladda hur mycket som helst med epoxyn!
    Det låter mer som om ”skalet” släppt från frigoliten i ditt fall eftersom den inte tycks ha tagit in vatten, antagligen beroende på en kraftig smäll eller dylikt. Rätt ordination är svår att ge men ett försök med en injektion med epoxy kan vara värt att försöka för att se om det går att binda ihop skal med friggo igen. Har den inte tagit in vatten verkar det onödigt att skala av brädan. Om det inte lyckas går det att blanda ihop (om området är litet) microballonger och epoxy för att fylla upp med. Annars är det väl bara att tuta och köra om det inte släpper mer!

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 19:11 som svar på: Nyckel till bommen i Rullsand.

När jag var där i söndags så gick det att åka igenom ett trasigt parti vid parkeringen, trästaketet var borta.

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 19:06 som svar på: Fuerte 4/4-18/4??

Kommer att sova rätt oroligt nu när ni är borta…vem fan ska jag leka med då????
    Kommer att ha en egen mustasch tävling här hemma, hela familjen inklusive Joanna!!!! Mailar bilder till er så jag kan få ett expert utlåtande från södern…
    Som sido info till dig Krille, blev kartongnytt drev istället… När ni kommer hem står waken redo!!!
    Ha det så bra nu där nere allihop och gör allt jag skulle ha gjort!!!!!

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 14:42 som svar på: Segelstorlekar.

Hmm…lite fundersam nu….
    Cambersegel i så små storlekar eller har jag missat något?
    När det gäller att åka fort tycker jag inte att glappet mellan dina segel är för stort, eftersom du beskriver att det är camber och plattvatten. Med camber är det inga problem alls med en kvadrat mellan storlekarna, du kan öka ännu mer! Ett tips, som är betydligt billigare än att köpa nya segel är att pröva nya fenor i olika storlekar istället. Ju mer vind, desto mindre fena. Jag har skrivit tidigare att jag ofta ser surfare som går in och riggar om istället för att byta fena vilket kan vara helt felaktigt just när det gäller camber och plattvatten. En mindre fena på en downvind slalom eller race bräda kan göra underverk, det kan räcka med 1-2cm kortare!!
    Själv kör jag med en camber line 5,5 6,6 8,4 (till slalom brädorna) och med det täcker jag vindar från 7-18m/s. Fenor från 28-46, med ett flitigt byte av fenor samt lite trim i riggen så behöver jag sällan rigga om.
    Vågsegel och freeride är väl en annan historia, men det har jag ingen erfarenhet av.

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 14:11 som svar på: Fuerte 4/4-18/4??

Ni får ha det så bra på Fuerte nu och hälsa ”kontaktos” från mig.
    En liten undran bara, såg era mustascher i helgen och kan det tänkas att man kan få en bild på vinnaren publicerad i detta forum????

• getwet

Medlem
    3 april, 2002 vid 14:03 som svar på: Slalom i Swedish Windsurfing Tour

Precis så som SWE16 skrev, ta det inte så! Vissa saker uppfattar du på ett sätt och jag på ett sätt, oftast resonerar vi likadant när man kommer till inställning om vad respektive person vill förmedla. Vad du och jag har skrivit om, är egentligen bara två nyanserade sätt att se på en sak, och vi kan förmodligen hålla med om bägge två att vi har rätt (tycker själv att det är dyrt ibland, men det är det även när jag handlar mat eller tankar bilen). Själv har jag svårt att riktigt förstå debatten vad som är dyrt eller inte, men det är från min horisont. För en tredje person så är horisonten förmodligen ytterligare längre bort än både din och min.
    Det sas också att när Formulan startade så var det pga att det skulle bli billigare med materialbegränsningar, och så har det också blivit delvis. Dock inte om man absolut vill köra på absoluta elitnivån, men man får bara ha en bräda och tre segel vilket begränsar kostnaden även där jämfört med hur det var förr när en team seglare kunde komma med en hel lastbil med prylar……
    Så Pher, mitt inlägg var inte menat mot dig, däremot till den allmänna debatten att det är så dyrt….vinden är gratis……men svårfångad.
    Så låt oss fortsätta debattera så länge det inte blåser, så gör vi det vi är allra bäst på när det väl blåser, men det ser tunnt ut just nu ett par dagar framöver…

• getwet

Medlem
    2 april, 2002 vid 20:47 som svar på: Nyckel till bommen i Rullsand.

Hittade jag kanske ett nytt hål eller…..höjden där jag åkte var begränsad till the heaven!

• getwet

Medlem
    2 april, 2002 vid 20:42 som svar på: Slalom i Swedish Windsurfing Tour

Tänkte bara hänga på här i debatten och påpeka att det ibland känns som ett politiskt forum där vi surfare tydligen ska föra någon slags fördelningspolitik med hjälp av billiga tävlingsredskap.
    Det märks att dom som klagar mest troligen aldrig tävlat i någonting……En av mina grabbar som numera tävlar i simmning är inte helt kostnadsfritt…..träningsläger, tävlingsavgifter, resor samt numera dyra simkläder…en hajdräkt ca 5000kr! Jag satsar det….av vilken anledning, jo därför att grabben har ett intresse. Alla föräldrar kanske inte backar upp, men det är oftast inte pga av ekonomiska skäl, snarare okunskap eller likgiltighet från förälderns sida att bejaka sina barns intressen.
    Tävling har alltid kostat, ju mer material desto dyrare. Men som jag påpekat tidigare så är det faktiskt så att vår sport, den bästa av dem alla, är billig jämfört med de flesta andra sporter som är en sk materialsport…..
    Det bästa vore troligen om ännu fler skulle börja segla Formula, mer tillverkat material samt ett ännu större utbud av beg. utrustning skulle sänka priset.
    Så alla ni som klagar, jämför med andra sporter, eller varför inte en hajdräkt för 5000kr som räcker en halv säsong……en 49:er för 140000kr, en propeller till racing båten för 28 000….vi kan nog rada upp mycket här som kostar betydligt mycket mer än surfing, och det som ofta ter sig som billigt kostar betydligt mer än vad man tror……..
    Hoppas att få slut på debatten om bortskämda barn mm, ett exempel bara…Är Kläppes grabbar bortskämda? Inte speciellt, men dom har föräldrar som både bryr sig och engagerar, och det ser vi på tok för lite av bland föräldrar idag, där ligger nog anledningen till varför det inte finns så många juniorer i cupen…

• getwet

Medlem
    2 april, 2002 vid 20:11 som svar på: Gardasjön i juni,juli?

Vågor blir det inte speciellt mycket, inte det som vi är vana vid längs med kusterna. Däremot kan det bygga upp bra ramper mitt i sjön vid kraftig vind, vilket det oftast är på morgonen. Vinden kommer då från norr och det brukar kunna gå att segla vid 7 tiden på morgonen. Bästa stället då är runt Malcesine. Framåt 10-11 tiden mojnar vinden för att sedan vrida över på syd, då är Torbole det bästa stället men där kan det bli väldigt tjockt med folk. Bästa seglingen är maj-juni (termik), och som du själv trodde så är det tjockt med folk i Juli och Augusti. Men det finns alltid plats, om man inte känner sig tvungen att segla vid ett center. Freestyleseglingen är bäst på morgonen vid Malcesine, på eftermiddagen Torbole…precis som all annan segling på sjön.

• getwet

Medlem
    2 april, 2002 vid 20:01 som svar på: Förbannade Öland och Haga Park!!!!!!!!

Men icke att förglömma att det är bra drag runt omkring Hagaparken nattetid, då kan du surfa in var som helst……..

• getwet

Medlem
    2 april, 2002 vid 19:57 som svar på: Nyckel till bommen i Rullsand.

Passerade ”hålet” i söndags med en cheva van……då lär väl ni komma igenom????
    Snön är i princip borta, inga problem att ta sig igenom.

Sida 243 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA