getwet
Forumsvar skapade
-
För oss Stockholmare som vill ha tag på handsken som är så omtalad så finns den hos Fiskarboden Marin tel 08-155515
och är beställningsvara. Adress Roslagsvägen 54-56. -
Damer och herrar, åter till ämnet……..är det någon som är intresserad av att hänga på en dag när det trycker på ordentligt? Ta fram speed prylarna ur garderoben så ska vi se till att sätta nya rekord!!!!!
Jag ställde inte frågan för att få reda på hur man mäter, och vilken GPS som är bäst osv. Jag undrar bara om det är fler som är intresserade och om det finns intresse att seriöst göra något organiserat här i Sthlm med omnejd?
-
Vilken syftar du på, den till höger eller vänster…..?
-
Har tidigare haft precis samma problem som du har nu med en P/A fena, ständigt spinout när man vill ”trycka” till lite på kryssen, (med det menar jag inte att P/A är dåliga) fick stå på tå i princip för att lyckas och resultatet blev därefter. Men….det ordnade sig bara jag bytte till en annan fena, samma längd men lite mer yta och en något fetare profil. Nu kan jag trycka hur mycket som helst och brädan uppför sig helt annorlunda.
I mitt tycke, finns säkert andra som tycker annorlunda men en 42 låter lite litet för din rigg och volym. -
Var inte Mikael Delfs uppe och tangerade eller petade något rekord med ett av hans custom bygge i det då unika materialet kolfiber/kevlar….??? Kanske är felupplyst men var det inte han som hade svenskt rekord på runda slängar 33knop?
-
Inte för att jag kan svara just för en Formula, men jag har seglat mycket med min 8.4 RX1 på en Drops 123l upp till 11-12 m/s utan problem, under förutsättning att fenvalet är ok. Ser ofta surfare som kör med för stor fena i förhållande till vind, många riggar om istället för att byta till en mindre fena, vilket kan vara ett felaktigt val. Kanske vore ett alternativ för dig om du tycker 8.1 känns för stor, byt till en mindre fena och ta ett snäpp till i nedhal, eller uthal beroende på segel. En 8.1 ska inte kännas för stor i 10m/s om kombinationen är rätt. Min erfarenhet är också att fullblodsrace kan hållas betydligt längre än tex en V8 eller liknande segel med mindre cambers i. Många av Formula seglarna går också på stenhård kryss varvid trycket blir mindre och vill därför köra stort för att få max fart på kryssen, finns väl inget värre än när trycket inte är tillräckligt så höjden uteblir?
Det som du skriver om att du ligger på gränsen till kastfall kan vara just att du använder för stor fena, du får inte riktigt bra kontroll på grejerna. Byt ned en storlek och pröva dig fram. -
Det ser ut som du har rostangrepp lite här och var (inte så lite heller) , även begynnande på bärande (hur allvarligt går inte att se) vilket bilprov. direkt kommer att slå ned på. Jag misstänker att det inte är någon större ide att lägga ned arbete på bilen, börjar du att rota kommer det säkerligen lika mycket jobb till förutom det som syns.
Har du sedan ingen erfarenhet så blir det ganska betungande och tar lång tid att iordning ställa din kära folka. Det
troliga är också att det inte bara är plåtjobb, du har även oljeläckage, kanske bromscylindrar som börjar läcka mm inom en snar framtid eftersom jag antar att bilen stått avställd en tid. Skaffa dig en körklar folka istället så får du mer tid att tillbringa på vattnet den här sommaren!
Men jag kanske har fel, men det ser inte så ut…… -
Tjena Nik!
Färjan går från Puerto del Rosario men tar rätt lång tid, det är längre än vad man tror. Går även mindre propeller plan mellan öarna. -
Har seglat själv vid Leba (uttalas Weba) och kan bara säga att det är dj…. bra segling i Polen. Otroliga sandstränder och gott om billigt boende och leverne.
Går billiga båtar även från Nynäs för oss nordbor till Gdansk.
Brukar använda mig av den rutten när jag ska söderöver, färja från Nynäs, stannar ett par dagar i norra Polen för att sedan fortsätta söderöver, billig bensin genom hela Polen och Tjeckien. -
Du har väl redan hamnat i den…..? Det är iallfall vad jag lagt märke till eftersom du alltid ligger bakom!!
-
Tackar för ett utomordentligt bra tips, det löste två problem för mig i ett stycke så att säga, så det var guld värt. Kände inte till att det fanns säkringshållare för 35mm2 kabel, och framförallt inte med skruvfattning.
Så nu är jag på väg till Biltema……… -
Naturligtvis växer kapitalet bättre vid en kuling, ännu bättre vid styv kuling och med en rasande hastighet över 24ms.
Min arbetsgivare har numera lärt sig att jag troligen har kundbesök när flaggorna utanför rest på sig, garanterat besök med kund om flaggstången böjer sig……känns bra tycker jag att ha en arbgivare som förstår vikten av att besöka sina kunder när det blåser på börsen……
Har bokat in en resa till Tungsurfland, nästa gång det blåser till igen. Måste ju åka upp till er stämma för att bevaka våra intressen i verksamheten…..kan meddela att jag nu skriver ett fallskärmsavtal för en företagare, ska jag ta med mig ett avtal till styrelsen i Tungsurf också? -
Hmmm….(kliar mig lätt på näsan) tjejen ingår…ska genast tala med min kollega här mittemot som varit ungkarl och suktande nu i på tok för många år. Ska absolut rekommendera en Beach rolli till honom, funderar på en själv faktiskt.
Men jag begriper inte hur det går om vi alla tre beställer varsin, klonar dom tjejen då eller, kanske det finns flera på något centrallager i mellersta Tyskland eller finns dom måhända i andra färger, gul, röd, vit, svart? Frågorna är många och svaren ovissa, tål att tas reda på!