Forumsvar skapade

Sida 248 av 251
  • getwet

Medlem
    12 mars, 2002 vid 13:43 som svar på: Sjöbris Fituna

Visst är det så, men du är också en riktigt bra läromästare…..har inte du några ”möten” på firman i Nacka Strand snart?

• getwet

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:09 som svar på: Mitt andra hem….

En del köper säsongkort för husvagn med förtält på camping har jag hört……trendigt!!!!! Vad blir det den här sommaren, staket och blomrabbat kanske???

• getwet

Medlem
    11 mars, 2002 vid 17:03 som svar på: Mitt andra hem….

Jag tycker mig se en viss anonym avundsjuka från den Småländska ostkusten….*ler förnöjt*.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2002 vid 15:52 som svar på: Sjöbris Fituna

Ett annat ganska säkert tecken är att om det växer upp stackmoln fram på dagen så är det stora möjligheter för vind. Det betyder att luftlagren rör sig och möjligheten för en stigande termik är stor. Om det däremot är ett massivt högtryck och inga moln bildas in över land kan det vara så att luftlagren står stilla och termiken får svårt att komma igång.
    SMHI har en bra site för segelflygare (har tyvärr inte kvar adressen, om det är någon som vet kan man väl meddela mig) där prognoser för termik visas.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2002 vid 13:50 som svar på: Torö igår.

Lät inte så tokigt det där med sol och 5.4, kanske man ska glömma det där med prostatan för ett tag? *ler*.
    Jag ringer dig och Krille, ska även försöka få tag JG så bokar vi in en tid. Och det blir antagligen inte svårt för er att lura ut mig på lite surf, har väl blivit lurad tidigare på krogen!!!!

• getwet

Medlem
    8 mars, 2002 vid 10:16 som svar på: Hjälp! Optimal surf/tjänstebil

Vet inte direkt om vi ska fortsätta disk. i detta forum, kanske inte är så intressant för att andra att läsa. Så jag föreslår att vi, om vi vill flyttar till ”mail”.
    Men…..kan inte låta bli ändå att i detta från mig angående detta ämne ge ett sista svar.
    E-type roadster med 12:a tillverkades om jag inte minns helt fel, mellan 71-76. Med andra ord kan vi inte jämföra med äldre modeller eftersom det då inga 12:or fanns. Om man då kikar på de årsmodeller där det fanns med 12:or betingar dessa ett betydligt högre värde än övriga under förutsättning att det är en roadster.
    Att sedan 4.2 var en bättre motor på banan bryr sig bara entusiasten om, imagen däremot för en 12:a är betydligt större!
    Kan jämföras med en pace car, standard bil med lite lull lull och annan lack, men ett betydligt högre värde pga image, begränsat antal tillverkade osv. Sak samma med en 12:a.
    Jag fortsätter gärna disk. men för övrigas skull kan vi väl flytta oss till mail????

En f.d värderingsman på Folksam veteranbilsförsäkring i samråd med MHRF, den så kallade MHRF försäkringen.

• getwet

Medlem
    7 mars, 2002 vid 09:22 som svar på: Mitt andra hem….

Även äldre gentlemän lyckas med lätthet segla ifrån vissa
    ordföranden………

• getwet

Medlem
    5 mars, 2002 vid 18:08 som svar på: Ta körkort?

Kom att tänka på att jag för mycket länge sedan hade en Ford Transit som första surfbuss, den var riktigt billig att äga. Mycket var nämligen plockat från SAAB så det fanns delar överallt på skrotar, OK och alla reservdelsbutiker.
    Det lär väl bli svårt att få tag på en fräsch sådan men annars tror jag nog att det är en vettig buss. Bättre utrymmen än i folkan och en ”riktig” konstruktion. Sen är det väl beroende på hur ”trendkänslig” man är, kanske är fel stuk att åka transit i stället för folka?

• getwet

Medlem
    5 mars, 2002 vid 13:59 som svar på: Ta körkort?

Samtliga lätta lastbilar (totalvikt upp till 3500kg) får du köra på B behörighet.
    Bästa surfbil????? En fråga om ekonomi…….och prioritering….

• getwet

Medlem
    5 mars, 2002 vid 11:58 som svar på: Är det värt att lägga 3200kr på en våtdräkt?

Det är väl ändå bara du som kan göra den bedömningen eller prioriteringen.
    Vill du ha det bästa så är det bara att betala!
    Apex dräkterna är bra, enligt mitt tycke de bästa med tanke på smidighet och värme samt en skön insida. Men det är klart att det kostar, sisådär en 64 öl på krogen, eller 355l bensin. Mellan skillnaden mellan en vanlig dräkt och en ”värsting” apex är väl 20bärs, eller 30 garderobsavgifter…….kanske rentav 10 inträden på värsting krogen…….prioritet!
    Avslutningsvis, klart att det är värt 3200 för en så pass bra dräkt……

• getwet

Medlem
    1 mars, 2002 vid 14:38 som svar på: Salus/Ansvar

Är det något som pyr och luktar illa i den här debatten så är det den moral som vissa av våra fritids kollegor sysselsätter sig med, men vi ska inte ta upp det här just nu tycker jag.
    Det är helt riktigt att det sker ett % avdrag för ålder och slitage, avdragen är lite olika i bolagen sinsemellan men min erfarenhet är att än så länge har jag inte sett en enda skada där man betalat ut mindre i ersättning än vad begagnat försäljningsvärde skulle vara. Det tror jag att alla surfare som råkat ut för en ersättningsbar skada kan skriva under på. En skadereglering på surfprylar går till på exakt samma sätt som en stöld eller total brand på en bil, om du har en 3 år gammal bil kan du väl knappast räkna med att få en splitter ny??????
    Samma avdrags regler gäller för våra surfprylar, men dom är betydligt lägre än den normala värdeminskningen genom försäljning i andra hand. Man kan räkna med att avskrivningen är ca 10% per år, maximalt 50%, hur mycket är ett års gammalt segel värt???
    I vissa fall kan tom avskrivningen vara lika med noll om grejerna inte är äldre än ett år. Så tänk efter före……..

• getwet

Medlem
    1 mars, 2002 vid 14:14 som svar på: Salus/Ansvar

Läs vad jag skrivit Speedloop, att det FANNS för ett par år sedan men inte nu längre, hajjaru!

• getwet

Medlem
    1 mars, 2002 vid 10:52 som svar på: Salus/Ansvar

Jag ser att tron ”det händer inte mig” fortfarande trivs och gror välvilligt bland oss allihop.
    Som sakkunnig i frågan (har arbetat i förs.branschen sedan 1984)kan jag väl bara inse att var och en gör som man själv tycker, man kan vara utan försäkring om man är dumdristig nog, eller se till att för en billig penning möjlig göra att semestern eller säsongen räddas.
    Det märkligaste är att dom som bäst behöver ha sina saker försäkrade (fattiga surfare)är oftast de som låter bli. Hur många surfare har ekonomi att hosta upp pengar till en ny bräda mitt under säsong???
    Att sedan premier höjs och villkor ändras har vi faktiskt bara oss själva att skylla för.
    Om vi backar ett par år fanns faktiskt windsurfing grejerna oftast föräkrade i bolagens allrisk eller otursförsäkring. Vissa kategorier (jag fick ofta skämmas inför mina arbetskollegor när dom såg vad många ”surfare” gjorde)utnyttjade detta maximalt för att som någon tidigare skrev se till att årets prylar hela tiden fanns till hands.
    Det här gjorde naturligtvis att bolagen i sin tur ändrade sina villkor och justerade premier, och vi kommer att få se ytterligare förändringar framöver så länge vissa av oss inte kan skilja på rätt och fel.

Så till frågan som gällde surfprylar i bilen.
    Om du är på resande fot så är det en ersättningsbar skada om det är rubricerat inbrott i bil, eller stöld om sakerna varit låsta i tackräcke, observera att även takräcket i sig ska vara låst.
    Stöld ur bil när du inte är på resande fot (när du är lat och inte orkar lyfta ur prylarna hemma) så är det inte en ersättningsbar skada. Här kan det dock skilja sig en aning mellan bolagen, finns inget gemensamt.
    Avslutningsvis tycker jag att 600kr för ett förs belopp på 40000kr som gäller både stöld, sjöskada och ansvar är löjligt liten (som någon anonym skrev att det var en lika mycket som en förlängare, du anonym, köper du alltid begagnat eller???). Låt oss säga att hela din utrustning skulle försvinna vid stöld eller exempelvis en brand, då ska jag som kund betala in en premie på 600kr per år i 67år för att bolaget ska få igen pengarna!!!!!

• getwet

Medlem
    28 februari, 2002 vid 09:55 som svar på: NP Apex.

Med antydan av bilfabrikat och ordval kan jag med viss beräkning snart lista ut att anonym skribent troligen behöver byta våtdräkt varje år, trots maximal töjbarhet!!!
    Om inte annat antagligen byta upp sig en 20-30liter volym på brädan årligen.
    Kan meddela intresserade läsare (borde finnas en och annan, helst av kvinnligt kön) att magen är borta, musklerna åter och utmaningen har återigen börjat……häng med så får du en bra tid!!!
    Vän av riktiga bilar.

• getwet

Medlem
    27 februari, 2002 vid 10:36 som svar på: folkabuss?

Hej Freddan!
    Svaret på din tidigare fråga om det var en easy heat jag använde är ja. Jag hade den lilla modellen (fanns bara en size förr) men nu har det kommit en större som troligen värmer mer och bättre. Den skall dock ha de större värmeljusen som är betydligt dyrare.
    Vad jag också kan dela med mig är erfarenheten av billiga värmeljus typ IKEA, dessa fungerar väldigt dåligt i en konv.värmare. Anledningen är att det blir så hög värme i ”förbränningsrummet” så stearinet smälter för fort och kväver lågan. Inte ovanligt att man vaknade mitt i natten och bara ett eller två ljus brann, då blir effekten väldigt låg eller lika med noll. Med de riktiga värme ljusen fungerade det bättre, men dessa är också tio ggr dyrare.

Icke att förglömma heller är att dessa värmare är syreförbrukande, den lilla modellen kanske försumbar men med den större modellen monterad är nog en electrolux ventil på sin plats. Själv märkte jag en viss dåsighet och huvudvärk ibland på morgonen (ej bakis) när man sovit två pers med både kyl (minimal låga) och konv.värmare igång.
    Förövrigt förstår jag att du brukar vara vid Garda, ska du möjligen dit i år eller någon annanstans?

Sida 248 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA