herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Torsdag – Helt ok sjöbris på eftermiddagen, i alla fall i byarna med gissningsvis runt 6 m/s och inga moln!
-
Det är intressant att windsurfingproffs även är proffs på telefoner(!). Vi skulle nog inte ha några problem att styra om diskussionen till vilken lur som ägaren upplever vara bättre än andras lurar men vad säger Du Jester om Aquapacen och billig nödlur?
-
Med en vanlig Aquapac får Ni plats med en GT 31:a o en liten nödtelefon, typ Samsung för några hundringar. Det är ändå en chansning att lägga Iphonen i ett fodral. Minilur med kontantkort kan bli billigare i längden.
-
Har Du kollat så att det inte är skruvarna som dras i botten på den övre bilden? En bricka (eller två) kanske kan lösa detta.
-
Otäck historia! Just det att drabbas av något så pass påtagligt och utan förvarning! En nödlur i aquapaken kan ju vara något men svimmar man av är det ju bara sälskap som hjälper! Krya på dig!
-
Kul att många fick en till fin dag på Dalarö o Fituna! Tre bra dagar på raken. Hann själv bara ut en kortis med 7.6 som var minst någon kvadrat för mycket.
-
Kollade på Viva o optiskt vid13.45 och riktningen är runt 210. Väst- och sydvästspottar är nog att föredra men visst kan det vrida som i går. För tillfället set det dock inte ut så. Molnen går ut långt i dag. Sol blandas med någon skur men vinden håller stadigt i sig.
14.15 verkar det ändå vara så att det börjar dra lite mer åt syd. Mindre moln en bit ut och det tutar i bra!
-
Lördagen kanske är den bästa helgdagen hittills i år! När sjöbrisen förstärkte den tidigare sydvästen så gässade det på ordentligt. Hamnade i vindökningen med 9.3 och fick känna på hur det var att kryssa hem överriggad! Härlig dag med sol och vind åt alla!
-
Du fattade nog rätt beslut Electric! Vädrets makter var inte att lita på. Jag drog ut mellan skurarna men det var svårt med riggvalet. Hamnade på 9.3 och fick några repor i byarna innan det drog på med svarta moln från väst. Det var omöjligt att avgöra vad som var åska och vad som bara var regn.
-
herr-pelegrin
Medlem14 juni, 2013 vid 14:05 som svar på: Plasta i mittfena? Hur mycket microballonger?Någon gång när jag höll på under sen Vendeltid eller Folkvandringstid, ett antal århundranden före masonitbilarna, så plastade vi i boxarna på följande sätt. Vi gjorde ett hål något större än boxen och gröpte ur styrofoamen i 1-2 cm i vinklar som gick snett utåt från den nedre längsgående delen av hålet. Dessa vinklar fylldes med expoxy med microballonger i samband med att man plastade in boxen. De är så oändligt länge sedan så ag kommer inte ihåg om vi lade i väv men jag tror att vi klarade oss utan. Hursomhelst höll konstruktionen bra. Det hade väl kanske något att göra med fördelning av krafter, vad vet jag…
-
Antar att det blev planing i går.
I dag, fredag, blir det svårt att undvika planing när det ligger på dryga 10 i södra skärgården. Det ser ju bra ut även för lördagen…
Mittåt – det gick att undvika planing. Ett oväder med ökad vindstyrka, ösregn och åska drog in vid 15.30-tiden, fredag.
-
herr-pelegrin
Medlem10 juni, 2013 vid 13:44 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Antagligen kan en skicklig Formulaseglare ta bättre höjd än vad man gör med en JP SLW.
Det finns ingen som helst anledning till oro för SLW:s höjdtagningsförmåga. En JP SLW höjdar bra i planing, förmodligen bättre än en motsvarande ”vanlig” freeridebräda. En del av förklaringen kan väl vara fenan. Beroende på segelstorlek kan Du köra någonstans mellan 51 och 60-65 cm.
I ickeplaning höjdar en vanlig freeride bättre än SLW:n, förmodligen beroende på längre vattenlinje. I usla vindar krävs teknik för att ”kryssa tillbaka” med en SLW men det går att lära sig. Ju större segel desto lättare. Brädan seglas bäst plant.
-
Lars – Jag lade också märke till att molnen låg längre ut från land än vanligt. Lördagen var ett klassiskt exempel från skärgården. Det blåste sydligt i omgångar när solen gassade och la av när molnen tryckte på från land. Ibland stannade molnen helt och då var det jämvikt mellan vindriktningarna. Bättre lycka nästa gång!
-
Grattis Grrr! Jag var inne i stan på fredagen och såg hur det brallade på så att damm yrde på parkvägarna.
Klarade av lite abstinens i sol med 9.3 kvm efter 16.00 på lördagen (Madeleine må förlåta en rojalist) då molnen precis dragit sig lite inåt land igen. Hyfsad frånlandsvind med sjöbris på 5-6 m/s som drog på från Muskösidan. Fituna borde fungerat om det inte var för molnigt..?
-
Aha, jag förstår matematiken. Den håller!