herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
I söndagens ”bris” testade jag äntligen Piraten med Hibernatrucken fram med höga snömedar. Bak hade jag den stora Piratemeden som slipats om. Isen var under all kritik men med den vind som rådde gick det att få iväg ekipaget även om bakmeden lät som det var något ytterligare som måstr göras. Däremot blev ekipaget stadigt och gick att svänga. En tremedars är mycket enklare att pressa än en fyrmedars när det blåser småspik och när isen är ojämn med snöpartier. Några gippar blev det dock inte men jag gissar att det är enklare än på en vanlig Pirate.
-
Mården – Janne kör 5.5 med Isabellan, i dag sö. Det brallade småspik i natt och blåser fortfarande ordentligt.
-
Det såg ut och vara sörjigt vid Söderby. Dessutom dog vinden på sen em. På andra sidan blev det några timmar på en 200 -metersrepa. Vinden ok men isen var knagglig och mjuknade dessutom framåt 13-14-tiden. Det fick bli gippträning o inte mycket mer.
Grattiis Mården o Radius till snygga farter i TT! Man missade uppenbarligen något. -
Knaggliga fläckar på Horsan. Janne o jag testar.
-
Skön utveckling i denna tråd. Kollade just Ditt första inlägg. Dags att döpa om rubriken och höja ribban…?
-
Såg att du hade bra farter även i går, Mården. Kul att det blev än bättre i dag!
Det verkar inte komma in bra ideer för helgen. Vad jag kunde se i kväll så duger inte Horsan men jag har inte kollat längre ut än från Mickrum och så långt man såg på kvällen. Lite oflyt, det hade kanske räckt med tö en eller två dagar till. Pirate kan kanske fungera men inte säkert. Om vi hittar något ställe lägger vi ut det lö fm.
-
Som sagt – Helgen närmar sig och den STORA FRÅGAN är nu om det stöpt ned tillräckligt någonstans?
Jag kollade Mälarisen vid Solvik i dag, fredag, och det såg ju rent bedrövligt ut. Under helgen kommer jag att kolla Horsan och Fårfjärden men det kan ju redan nu finnas idéer? Har snön smält ned någonstans?
-
Saxat från Isplanket gällande 130226:
”Hässelbystrand – kungsä Område: Görväln (Mälaren)
Åkte o onsdags den 26:e på kvällen. Förvånanasvärt bra vid hässelbystrand sen blev det lite sämre fram till lövsta. (Det var det då men på hemvägen mötte jag plogarna och de försökte skrapa bort det uppåkta slasket som sen frusit och därför bjöd på ojämnheter) Detta plogade de nu bort och lyckades förvånansvärt bra. Det blev betydligt bättre och mer njutbar åkning nu. Detta varar alltså till vattenverket dit hässelby skridskoförening plogar. Hit är det helt okej. Till min förvåning hade de även plogat i Järfälla nu. Men den isen behövs skrapas mycket mer här här var det som att åka på en oregelbunden tvättbräda och man fick bitvis gå med skridskorna på sig dock. Jag åker för närvarande utan stavar nu men stavar rekommenderas här. Först provade jag banan mot kungsängen men här var det jätte dåligt. Sen provade jag slingan mot bruket alltså fram till skidbacken och här var det faktiskt något bättre men sedan började ojämnheterna och det frusna slasket igen. Kul att se att Järfälla försökt ploga till denna sportlovsvecka men synd att de inte hållt efter tidigare jag hoppas de jobbar mer med denna isen så det blir lite mera njutbart. Vi får väl se framöver. Hoppas någon hakar på detta inlägget och uppdaterar oss om läget.
Tony” -
Hagglund – Gå in på UVK:s hemsida så hittar Du is-info i forumet.
Uppsala har ett skönt gäng isbrädeåkare som tillhör de bättre i landet. Du kan testa att maila Surfen (i Surfzone) för kontakt.
-
En variant för helgen i Stockholm är ju nu att hoppas på att tempen når + 5-7 grader på onsdag och torsdag och sedan kall natt mot lördag. Det är ju svårt att säga om det räcker för att snön ska försvinna men det är ju inte helt uteslutet. Det ser ju ut att bralla på hyfsat från SV på lördag och från NV på söndag så nu gäller det ”bara” att hitta en rekad yta att köra på.
-
Jag messade Janne. Vi får se om han ska ut före helgen…
-
Vid Bruket hade isen gått upp och då bör det vara samma läge på nordöstra Muskö vid Snappudd och Kanada, tyvärr. På Fårfjärden öster om kanalen innanför Mysingen så var det dock is ut till Älvsnabben men med ett par cm snö.
-
Maggel – Med all respekt för Formula, som nog utan tvekan är det mest utlimata redskapet för att segla i de lägre vindregistren, så kan det ändå vara värt att skapa balans i diskussionen genom att hänvisa till följande tråd:
-
I dag söndag spenderade vi två timmar på havsis till fots. Mestadels var det bara ett par cm snö o sen hård is under. Isen är dock skrovlig. På de ställen där det är 5-10 cm snö är översta islagret rejält sörjigt så det blir blöta spår där man klafsat fram.
Det vi kan hoppas på inför de vindar Trimmarn talar om är ett rejält töväder och sen någon kall natt. Isen håller än, Kinetic! -
Radius håller sig framme! Kul med ett par sekunder.