Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula eller inte?

  • Formula eller inte?

    Publicerad av maggel på 23 februari, 2013 vid 11:00

    Hallå, jag har inte surfat på ca 20 år men nu är det dags. Jag lockas av
    formula konceptet men frågan är om jag siktar för högt? Hajjar att jag kommer att ligga och svära i vattnet rätt mycket oavsett bräda men vad tycker ni? Är det klokare att satsa på en annan bräda?

    tacksam för svar, Magnus

    helgonet svarade 11 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • marden

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 11:30

    beror ju helt på hur vass du var för 20år sen och var du bor

  • the_novice

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 13:37

    I vindfattiga områden så är formula ett utmärkt nybörjar kit, särskilt för tungviktare, du får planat mera och har en stabil plattform att stå på. En 10:a eller 11:a segel kommer man långt med, finns även brädor som har en lite tåligare konstruktion än de rena tävlingsbrädorna, kolla på Formula experience tex.

  • mcrill

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 06:59

    Är det inte så att en formula är ganska svår att få upp i planing och dessutom är riktigt utmanande när man ska ha in fötterna i stropparna?

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 07:56

    Kan du vindsurfa är Formula svaret för att få många dagar planing på vattnet, i synnerhet om du bor på vindfattiga ställen typ Stockholm eller norrlandskusten, men även annars.

    Om du håller på att lära dig vattenstart, kroka i och kliva i, då kanske du ska satsa på en fet freeride i stället.

    /JB

  • parkis1

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 08:08

    Hej!
    Jag stog för ett liknande öde för 2 år sedan och med facit i hand så kan jag säker bidraga med något.
    Det var jädrans svårt att hitta en begagnad freeride så det blev en beganad formula för 2500kr med en 9,0 rigg som ej var optimal för brädan. Det gick fint att köra halvvind när bakfoten var i mitten på brädan.
    Den riktiga formulakänslan uteblev i lättare vindar,men jädrans fin fart när det blåste 7+. Att dra rigg var inga problem. Jag tröttnaded dock fort då jag saknade skärande jippar och manöverbarheten. Fartkänslan gjorde dock att man blev hekt såld.
    Om man ska vara efterklok så skulle jag nog köpt en stor lättmanövrerad lättvindsbräda och en liten hårdvindsbräda när man blivit bättre. Se till att du har segel så du kan segla i alla vindar. jädrans tråkigt att inte kunna segla för att det blåser för mycket.
    Nu har jag en äldre freerid på 105 liter och ska utverdera vad jag ska satsa på i framtiden.
    Vindsurfing är starkt beroendeframkallande och jag lovar att du kommer drömma vindsurfing på nätterna. som du gjorde för 20 år sedan.
    /Dennis

  • the_novice

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 13:11

    @McRill 707288 wrote:

    Är det inte så att en formula är ganska svår att få upp i planing och dessutom är riktigt utmanande när man ska ha in fötterna i stropparna?

    De senaste Formula brädorna har väl kanske blivit lite extrema nu, de är både korta i längden och väldigt breda i aktern. Men de lite äldre var inte fullt så extrema och det finns även modeller som är lite längre, tex Apollon, och de går lite mera gradvis upp i planing. Just Apollon med sin djupa original fena (75cm) tycker jag var väldigt lätt att få upp i planing.

    Med de lite mindre seglen, 10-11m^2 så är det inte så svårt, det är lite värre med de tyngsta seglen på 12-12.5m^2 då de trycker ned brädan och även är jobbiga att pumpa. Men med ett segel på 9-10 m^2 så kommer man väldigt långt, kommer väl upp i planning i vindar kring 5-6m/s och håller dem i +10m/s utan några större problem. Ett justerbart uthal är ett måste för att utnyttja segel rangen.

    Att “komma i” stropparna är inget problem när man bra tryck i seglet, det blir då helt naturligt att kliva bak och ut på kanten av brädan. Trimmet är dock relativt viktigt, annars kan det bli tungt att segla, är väl bra om det finns lite mera erfarna seglare som kan hjälpa till i början. För lite nedhal och för låg bom, är nog bland de största fällorna för en nybörjare. Har man väl fått känna på full planing i lätta vindar så är man fast…

  • sailortrash

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 10:44

    kunde du segla och jippa en smal rackade för 20 års kommer formula vara en barnlek för dig. Det går snabb att lära sig och komma i planing, men man slutar inte direkt att utvecklas.
    Det är inte direkt likt vanlig vindsurfing, men cruisingkänslan är påtaglig när man hittar balansen i riggen. Påtalig är också känslan av att vara overpowered, men på ett kontrollerat sätt. Det är ju ett förjäkla stort segel som helt enkelt drar i din kropp…jag tycker formula är rätt likt klassisk jollesegling, med tydliga skillnader mellan kryss, slör och halvvind – vilket också är charmen och ger otroligt mkt mer frihet på vattnet än en vanlig freeride som går bäst i halvvind. Man kan ju lätt lägga ett par distans bakom sig på kort tid i motvind och sen slöra 20 min i sträck tillbaks till stranden, vilket är rätt fränt. 6-8 m/s ger 20 knops fart ca med 11 kvm..

    det är också enkelt, utrustingsmässigt. 1 fena, 1 segel 1 bräda räcker i princip alla vindar. 11 kvm funkar mellan 5 m/s till 9-10 m/s vilket är det normala vindspannet i sthlm, och vissa seglar i ännu hårdare vindar. Man badar ju sällan, eftersom brädan är stor som en köksdörr, så man kan i princip segla utan våtdräkt varma dagar även om det är kallt i vattnet..

    Däremot tycker jag inte formula är särskilt upphetsande i vindar över 8-9 m/s, även om det går att segla i rikitgt hård och byig vind. den stora fenan känns ofta klumpig och ger ofta okontrollerat lyft i byar. detta går ju såklart att bemästra, men jag tycker att det är mer glädje och segla mer freerideorienterade brädor i hårdare vind. det är inte heller ovanligt att formulagrejer går sönder i hårdvind, dock sällan i lättvind, och de kostar en skön slant..

    personligen tycker jag fotstropparna sitter väldigt naturligt och bekvämt på formula, och hade inga problem att kliva idem trots att när jag började var jag rätt taskig på att i bakfoten på min freeride. en stor skillnad är dock, fast rätt likt slalombrädor, att man enklast pumpar igång brädan genom att sätta foten ovanpå fenan istället för mitt mellan främre och bakre stropp som på freeride. detta funkar eftersom formulan är så bred i häcken, och man måste trycka på fenan så att brädan börjar lyfta från vattnet. detta är enklare på äldre formula som har lite smalare häck och lite mer rocker än på de nya som är tjockare och rakare. vattenstart är ju bara att glömma, också vanlig upphalstamp. istället för att dra med händerna sätter man upphalet i kroken på selen och lutar sig bakåt, tar ngn minut men är knappast jobbigt när man fattat grejen.

    Mitt råd är att inte köpa ngn “hybrid” typ JP-slw eller ngn extra wide slalom. De leverar inte alls samma lättvindsegenskaper som en formula, funkar med segel som är precis för små (typ 9-10) med precis för korta fenor (60 istället för 70) för att ge lyftet som behövs, för att plana märkbart tidigare än en stor freeride. i mina ögon är de helt onödiga eftersom klivet mellan freeride och formula är mkt mindre än vad folk tror

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 07:50

    Maggel – Med all respekt för Formula, som nog utan tvekan är det mest utlimata redskapet för att segla i de lägre vindregistren, så kan det ändå vara värt att skapa balans i diskussionen genom att hänvisa till följande tråd:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?83094-Tråd-om-JP-Superlightwind-och-Ultrasonic-147&highlight=%27ultrasonic%2A

  • kinetic

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 08:09

    Jag är ingen Formula expert men jag vill påstå att det är helt klart “upphetsande” att köra Formula 8-9m/s med 11m. Då har man (jag som amatör…) rätt konstant över 25 knop på halvvind o lägre med toppar på uppåt 27-28 knop. Även om känslan är annorlunda när de går fort på en Formula så är det bra träning. Har själv ett 11m samt en F2 FX VI från -08, 28 knop som bäst på 10 sec, vinden runt max 9-10m/s i byarna, ordentlig kick för mig personligen iaf. Mitt råd: Köp en Formula, då har du en bräda som hoppar igång så tidigt som det bara går förutsatt att du har ett tillräckligt stort segel (inte mindre än 10m). När det sedan blåser så pass att du inte kan köra längre eller att det blir lite för “upphetsande” så kan man i princip segla med vilken annan bräda som helst. Kontentan blir att du kan täcka “de flesta” vindstyrkorna med endast 2 brädor o typ 3-4 segel, inte illa.

  • helgonet

    Medlem
    2 mars, 2013 vid 22:42

    Har en liten fråga som inte riktigt har med tråden att göra men ändå=)

    Har någon en länk till filmen som 2 herrar spelade in när de åkte formula i stockholms skärgård?
    Har för mig att det var något år sedan och att de åkte en bra bit mellan öarna?!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.