herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Härligt Mården! Janne får ta rubriken till filmen som en rejäl utmaning och som Radius sa; bra att ni kör på rutin och inte kör ihop på den här vändan! Synd med haverierna på Isabellan men nu fick du ju läge att visa vad Mårdboarden går för.
-
Härliga bilder! Kinetic får spara bilden på ”fothålet” för visning till barnbarnen!
-
Claes kan få även få tanka ned det jag tog om han sätter ihop någon rulle. Jag har inte hunnit kolla utfallet.
-
Isen blev nog något sämre under dagen och dessutom var det ju partier med lite klibbig snö som satte ned farten. Solen kanske bidrog. Vad gäller vindbrunnen Janne välte i så tror jag mer att det var tillfälligheter att ingen fick stopp där tidigare. Det kan varit där som jag körde och hörde ett fnasande, kraschande ljud och såg ett vattenspår efter brädan.
Stickan – I övrigt går ju lilla Västeråsbrädan som en dröm! Den stora behöver nog bara mer vind! Kan Du mejla mig Ditt tfn-nr? Jag vill höra lite om Ditt medfäste eftersom det byggs hemma inom familjekretsen.
-
Kinetic – Hoppas Du vågar Dig ut till Muskö igen efter dagens äventyr! Varför skulle just Du kliva igenom!
Kul med Freddes innovation med extramedarna. Det verkade ju fungera. -
MUSKÖ söndag den 20:e jan.
Janne och jag ber om ursäkt för att vi missade ett par vindbrunnar. Vi fick en genomåkning med frammeden på en isjakt som resulterade i en krasch men inget plurr. Sedan körde någon av isbrädorna igenom på ett annat ställe, heller inget plurr. Därefter klev Kinetic igenom med ena benet när han klev av brädan. Enligt uppgift rullade han snyggt undan så det blev inget riktigt plurr där heller. Till det kom en sammanstötning mellan isjakterna.
I övrigt kan summeras: 2 isjakter, en tremedars, 4 fyrmedars och minst 4 Pirate. Vinden var som max kanske 6 m/s. Var Mårdboard den enda över 30 knop?
-
Samma ställe som i mars. Det har bara kommit en cm puder.
-
Stickan – Nynäsv vä Muskö genom tunneln 5-6 km vä fyrvägskors o en km så är du vid Mickrum. Om det blir nordost så blåser det rakt in i viken.
-
Som Ni kanske förstår så gäller det att köra säkert nu när isarna bara legat några dagar. Det gäller att veta vad man gör när man ger sig ut. Ett alternativ för Er som har lite osäkra förhållanden på hemmaplan är att åka till Muskö Sjökrog och utgå därifrån i söndagens nordostliga vind. Då vet Ni att Ni kan ha två alternativa isar att köra på. Det ena är området i gattet mellan Tjefsholmen och Muskö och det andra är kärnisen som ligger längre ut. Janne har i dag varit ute på kärnisen och bedömer att den lägger på ett par cm under natten. Därmed skulle även ett betydligt större område ute på Horsan vara åkbart. Janne tänker köra isjakt på det yttre området.
Gör som Ni vill men kör Ni Muskö så blir Ni i alla fall inte ensamma på isen. -
Vinden som var dog tyvärr! Inget driv alls i seglet vid halv två.
-
Från MUSKÖ SJÖKROG vid Mickrums Brygga når man is som går att åka på i dag lördag. Den är 7-9 cm. Ett finare parti med kärnis finns längre ut på Horsan som frusit i omgångar. Den kommer enligt Janne vara åkbar i morgon söndag.
Jag har just varit ute o gått på isarna och snön är inga problem. Däremot finns svaga partier och därför bör man vara aktsam på ställen med ett par cm snö och särskilt där snön är lite gråfärgad. För säker åkning kan man hålla sig innanför Tjefsholmen där isen är 8-9 cm. På väg ut från sjökrogen undviker man partier med snö och går emellan dessa. -
Det har lagt sig lite mer is i skärgårdsvikarna under veckan. Målsättnigen inför morgondagen är att hitta något ställe att åka på. Janne o jag checkar av runt husknuten…
-
Tack för info! Vi laddar till Stockholm och februari!
-
Blir det någon iscup i helgen?
-
Jag har labbat lite med mastfotplacering men det blir inga stora effekter. Från Uppsala hävdas att man får bäst höjdtagning med mastfoten långt fram.