herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Skitsnygg Stickan! Hoppas du får lite bredare bana framöver!
-
Vindsökarn – Synd man missade den dagen som verkade bättre än dan innan. Gipparna sitter ju hur bra som helst och Du kör ju dessutom jämt med Mården som kanske hade lite större segel.
-
Illa att man missade den dan p g a annat. Dina gippar lär vara grymma efter den där övningen. Svårt att se om det var några vurpor?
-
Mården – Vid Söderby får Du byta med mot fena. Isarna på Din hemmaplan är bättre och framförallt tillräckligt tjocka jämfört med vikarna här ute.
-
Faster – Här är några som ”testat Hibernan”. Jag tror att Uppsalagänget hade byggt brädor under ett antal år men till slut hamnade vid valet av Hibernan. Det finns dock inget som säger att den skulle vara bättre än någon annan fyrmedars, som exempelvis Surfspots bräda vilken är betydligt billigare och går lika bra. Frånsett bultarna till tuckarna så är dock Hibernan hyfsat gedigen.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?85335-Glassy-Ekoln!
-
Vindsökarn – Tack för tips om bra spot o lån av bräda! Isen var ju åkbar en bit in på eftermiddagen. Kul att se att det var fler än jag som åkte in i sjöarna på på isen där vattnet skölje en bit upp på kängorna trots att man stod kvar på brädan. För övrigt var nya brädan en skönhet o gick som tåget!
Mårdboard blir svårslagen på vinterns tävlingar då den är både snabb o lättgippad med extremt liten svängradie.
-
Fredag – Äntligen is. Några vändor och sedan gick M6-bulten till Hiberntrucken av. Kul premiär(!).
Lördag – Som mest 3 cm vatten på isen men en ytterst begränsad åkyta höll för test av Pirate med Hibernatruck fram. Bakmeden iofs justerad för helt ny vinkel i och med att brädan inte längre lutar framåt. Justeringen räckte inte och dessutom behövde bakmeden slipas om till 45 grader med lite längre anläggninsyta. Nytt test med nyalipad bakmed visade att tremedars-ekipaget seglar och svänger men oklart om det går att gippa. För ren speed rakt fram borde det fungera men det kanske inte är så enkelt att bara köra en truck fram och en med bak? Frågan är också hur långt fram trucken ska sitta? Mården verkar ju dock ha knäckt gåtan och hittat lösningen på en snabb o låttsvängd tremedars.
-
Isen bär mina Herrar! Det blir premiäråk!
-
I södra skärgården har den mesta snön smällt på isbelagda vikar och småsjöar. I dag, torsdag, var dock det övre islagret för mjukt (1-2 cm) men det kan räcka med en kall natt för att det ska fungera. Jag var inte kollat tjockleken men på sjöarna borde det räcka. Det kan ju dock vara bra att kolla (!!!).
-
herr-pelegrin
Medlem26 december, 2012 vid 14:58 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Man kan ju ha den här diskussionen i all oändlighet, dvs om det är bättre med en 120-130 l bed bräda eller en Slw på 155 l. Det jag har försökt hävda härhör från perspektivet Stockholms skärgård eller motsvarande sjöar. Min granne har seglat i skärgården sedan 80-talet o han kör nästan uteslutande på 145 l. Jag själv har kört fyra år på Slw:n. Vi får båda ut mycket mer tid i planing med dessa brädor än om vi kört på 130 liters brädor. Min 120 liters sålde jag snabbt men har en iSonic 127 som komplement till Slw:n när det brallar lite mer. Till det borde jag säkert ha en tredje bräda men någonstans sätter man ju en gräns för hur mycket utrustning man kostar på sig. Det finns ju de facto ingen bräda so har allt. Vill man inte ha en Formula men ändå plana i sommarvindar tror jag ”tyvärr” att man bör öka både bredd och volym och, som sagt, små plankor finns ju drösvis beg till låga priser.
-
Låter perfekt. Jag kan kanske komma ifrån på Annandagen eller senare. Bra om Du är uppdaterad på läget i E-tuna så hörs vi.
-
Härligt med lite optimism från Uppsala. Det kan behövas när så mycket is ligger under snö och vikens vatten nedanför huset skvalpar oförtrutligt. Dags för blankis på Ekoln och Horsan!
-
Från södra skärgården meddelas att det ser tvärkört ut. Den is som lagt sig på sjöar och i havsvikar är hur porös som helst under snötäcket. Utlovad kyla i helgen verkar utebli. Ingen vidare julklapp…(!)
-
På Starboards forum diskuterar Marc som kör F-Hot Fins rake dessa och på Z-fins och har en utläggning kring att det går att beställa F-Hot fins med olika rake:
I asking about the rake cause I wanted to play around with different rakes on my F-Hot fins. Some times a bit of info saves a lot of time I have F-Hot in 34, 38, 42, 46, 48 and 52. The 34 and 46 are set at 5 degrees and the rest are 3 degrees.
Steve does the standard F-hots at 3 degrees which is working as a good all-rounder. Steve is currently altering the rake on my 3 degree fins to 5 degrees. Not for any particular reason, just personal preference for me, and I asked about the Z-fins to see if they were similar to the rake angle that I chose to have mine at. Just happened to be the same.
Your 3 degree rake will work nicely, several French slalom guys are using them and love them. A UK PWA slalom guy is testing this winter and if there is room for improvement, a slightly different carbon lay up might be used, but for normal guys like me, the current lay up works great.
Steve will do any rake angle requested and If for some reason you want them altering in the future, Steve will alter them for a small fee to cover labour/time.
http://www.boardwise.co.uk/blog/wind…s/mark-hayford
http://www.youtube.com/user/mark051262?feature=mhee
http://contour.com/users/mark62 -
herr-pelegrin
Medlem21 december, 2012 vid 14:02 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Du behöver inte ha särskilt stor respekt för stropparnas placering långt ut på kanten. Det margiella omaket att komma i stropparna har Du sedan igen med en behaglig ställning, där Du kan segla avspänt. Du lär Dig för övrigt säkert snabbt att komma i stropparna. Vad gäller size på seglet så låtet 8.7 som ett perfekt val. Sedan kan Du komplettera med runt 7.5 som går att köra med fena ned till drygt 50 cm.