Forumsvar skapade

Sida 113 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    20 december, 2012 vid 20:39 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Jag tror inte på något sätt att du kommer att uppleva 90:an som svår. Det är ju ju stabil och lättseglad bräda med skön stance för segling timme ut och timme in. Jag har ställt ett antal mer eller mindre erfarna surfare på den och ingen har uppfattat den som knepig. Kolla runt lite mer på nätet. Jag har sett någon som skrivet om båda brädorna. Om jag kommer ihåg rätt hade han kört drygt 30 med 90:an o 27 med 92:an.

• herr-pelegrin

Medlem
    19 december, 2012 vid 20:33 som svar på: is

Kinetic – Nu ser kylan ut att komma från öst o jag ser framemot att lura ut Dig på tunn is framöver!

• herr-pelegrin

Medlem
    14 december, 2012 vid 19:04 som svar på: 40 knots i TT

Snygg!!! Med den riggen borde du knäcka Jan Arrhenborgs rekord på 100.8 km/h! Det var Janne som körde med mitt gamla sunkiga Gaastrasegel i vintras!

• herr-pelegrin

Medlem
    14 december, 2012 vid 12:47 som svar på: is

Jo, visst kan det bli is under snö men havsisen blir oftast helkass, mjuk och slaskig överst om det ligger några dm snötäcke. Jag har inte riktig koll på om det blir likadant på sjöarna. På sikt brukar ju iofs snön sjunka ihop med på kort sikt ser jag främst två alternativ framöver, efter helgen:

Antingen rejält blidväder, gärna med ösregn, eller att vi kan hoppas på att nya sjöar och havsvikar fryser till lite blixtsnabbt inför mellandagarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    13 december, 2012 vid 19:58 som svar på: is

Vädergudarna verkar inte vilja oss riktigt väl. Efter ett par kalla nätter finns risk för 30-50 cm snö i östra Svealand till helgen. Det verkar bli en mardrömsstart på denna säsong!!!! Ena dagen hoppas man att det ska bli riktigt kallt och frysa på och nästa dag önskar man istället att det inte frusit för att det väntas mängder med snö. Helgledigheterna närmar sig nu dessutom med stormsteg och jag antar att många nu är laddade att testa nya brädor. Är det någon som hittat is eller har någon idé?

• herr-pelegrin

Medlem
    12 december, 2012 vid 13:50 som svar på: 12 12 12 2012

Hörde att man får vänta 89 år till det är dags igen!!! Då kanske t o m de kaxiga och smidiga ynglingar som nu gör loopar och dylikt skulle vara glada om de kunde röra sig som skelettet i julkalendern!

• herr-pelegrin

Medlem
    10 december, 2012 vid 14:36 som svar på: Hur får vi plogat i vinter?

Vi är ju några som visat intresse för plogning. Jag har dragit mitt strå till stacken såtillvida att jag pratat med en yngling på Muskö. Han disponerar en fyrhjuling med plog och verkade vara intresserad att hjälpa till framöver. Plogningen är dock begränsad till isar runt ön i fråga.

Vi kanske kan fundera lite vidare kring detta även för andra ställen men även över hur en sådan plogning bör genomföras. För att kunna göra något vettigt av plogningen är det några bitar att se över:

1) Vanliga vindriktningar vintertid?

2) Hur bred bör banan plogas – mimimun?

3) Är ett KRYSS en lämplig utformning? Är ”ÅTTA” en bättre utformning?

4) Hur långt bör varje ben vara – minimum?

5) Hur bör ”vändzonerna” se ut? Ska hela ytan vara plogad eller räcker det med en ”ÖGLA” med snö i mitten? (Det kan bli väldigt mycket plogande om brädorna har stor svängradie och allt emellan ska plogas.)

• herr-pelegrin

Medlem
    10 december, 2012 vid 14:23 som svar på: is

Tyvärr har det fram till måndag mitt på dagen snöat lite ytterligare i södra skärgården. Jag uppskattar det till 5 – 7 cm nysnö ute på Muskö. Det var illa eftersom isen i vissa lugna vikar börjat lägga sig. Suck, det känns som vi får börja om och vänta på att det fryser på nya ställen efter den snö som nu ska komma mitt i veckan…

• herr-pelegrin

Medlem
    8 december, 2012 vid 18:31 som svar på: is

Det låter ju lovande! Ligger det is med massa snö på Älta och Flaten?

• herr-pelegrin

Medlem
    8 december, 2012 vid 16:08 som svar på: is

I södra skärgården är det öppet vatten men i vissa lugna vikar har isen börjat lägga sig. Insjöarna har drabbats av snön så där är det kört i och med att det ligger uppskattningsvis runt 4 dm. Märkligt nog hade jag juste och tillräckligt tjock is utan snö på min lilla pool. Vad ett sådant fenomen kallas veta jag icke.

• herr-pelegrin

Medlem
    7 december, 2012 vid 15:15 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Martin.M.A – Utan att säga bu eller bä i någon riktning så tror jag ett tips kan vara att titta lite på förra årets motsvarande tråd där jag vet vi hade en diskussion kring Pirate contra 4-medars. Det finns även filmer där båda bräd-typerna figuerar och från i år finns det ytterligare filmer med Pirate på Vimeo el. Ytube. I vinter blir det ju extra intressant när det dessutom dyker upp varianter på tremedars som säkert även fungerar för en bra Alpha (eller hur Mården?).

Om Du vill bli riktigt sugen på 4-medars så är ett bra tips att titta på Uppsalafilmen där grabbarna förra säsongen kör på fin blankis.

• herr-pelegrin

Medlem
    6 december, 2012 vid 21:18 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Det är ett bra köp! Du blir inte besviken!

• herr-pelegrin

Medlem
    6 december, 2012 vid 15:40 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

ohls3 – Brädan på filmen antar jag kan betraktas som en 4-medars speedplanka med relativt lång anläggningsyta för varje med. Jag vet inte, men då kanske långt ”fördäck” är att föredra. Annars räcker det antagligen med en par decimeters yta framför masten för att kunna kliva runt vid slag eller vid de gippar där man rundar masten med ryggen i färdriktningen.

Enligt Uppsala tar man lite bättre höjd med åtminstone Hibernan om man för fram masten i främre positionen men som Vindsökarn sa så blir det inga stora skillnader.

• herr-pelegrin

Medlem
    5 december, 2012 vid 07:42 som svar på: is

Är det för oss som ”snöat in på isbräda” tillåtet att svära nu när snön lägger sig tjock på nya fräscha isar? Premiären till helgen på mindre sjöar verkar ju ”om inte frusit inne så snarare snöat inne”!!!

• herr-pelegrin

Medlem
    4 december, 2012 vid 15:41 som svar på: Ny inom issurfing, behöver tips, råd… u name it.

Vilka skydd Du har mest använding av framgår säkert av den tråd Du redan läst. Hur Du sen tar till Dig allt detta avgörs kanske snarare av Din ålder, grad av kaxighet, inre mod, inre mognad etc. Helt klart går det att göra illa sig – ingen tvekan om detta! Det kan gälla även mycket rutinerade åkare.

Vitsen med att vara skyddad för de som inte har högsta grad av kaxighet kan exemplevis vara att man inledningsvis känner sig lite tryggare på plankan när det bär iväg i 25 knop och däröver. Det är ju inte särskilt svårt att åka isbräda men den tryggheten i sig kan kanske leda till att man utvecklas snabbare än om man varit dåligt skyddad och blir överdrivet försiktig.

Sida 113 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA