Forumsvar skapade

Sida 126 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    1 juli, 2012 vid 21:34 som svar på: Björkvik söndag?

Det är bara att gratulera! Stannade en bra stund mitt på dagen vid Norvik utanför Nynäs och då var planing utesluten. Vid bra vind kan annars Norvik vara en möjlig ”speedbalja” om man nöjer sig med 200-metersrepor med plattvatten. En vall utanför lagunen och sedan öppet hav, lagom för sydosten. Men, speedarna vill väl ha längre sträckor.

Måndag är annars att hoppas på!

• herr-pelegrin

Medlem
    1 juli, 2012 vid 15:40 som svar på: Björkvik söndag?

Gissar att det var svårt att pricka vinden på söndagen. Var ute med båten vid öppet hav vid Nynäs. Det kunde dra på lite när solen sken men när molnlocket kom och gick och kom igen så dog vinden.

• herr-pelegrin

Medlem
    30 juni, 2012 vid 20:48 som svar på: "Blåst" på lördagsgodis?

Raggarn – Grattis till timingen! Kollade prognosen för mån och det ser ju helt ok ut. Delar av dagen västligt och då är hemmaplan, dvs Horsan, helt ok.

• herr-pelegrin

Medlem
    30 juni, 2012 vid 18:20 som svar på: "Blåst" på lördagsgodis?

Nachoman – Och…?

Raggarn – Ap-planing kunde man kalla det. Svor lite efter förmiddagens försök med 6.7 och stack ut efter 16.00 med 9.2 och fick just några vändor AP-PLANING.

• herr-pelegrin

Medlem
    28 juni, 2012 vid 07:15 som svar på: En härlig dag i Bråviken!

Mattias – Det såg härligt ut och duckarna var ju suveränt vackra! Spoten kändes bekant men annorlunda med tanke på att vattnet nu var i annan konsistens än när senast Ni bjöd in till tävling. I vintras var det också perfekta förhållanden och en dag väl värd att minnas! /Mvh Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    26 juni, 2012 vid 07:35 som svar på: Stora segel

Utifrån ovanstående inlägg så kan jag bara haka på med några funderingar vad man egentligen vill ha ut av sitt störta segel. Speedarna vill säkert ha snabbt och lätthanterligt segel i kraftig vind medan övriga kanske premierar tidig planing och ett lätthanterligt segel i lägre vindregister. Om man ska investera i en helt ny rigg så blir det rätt mycket pengar och då gäller det att hamna rätt.

• herr-pelegrin

Medlem
    24 juni, 2012 vid 18:26 som svar på: Stora segel

Jag tror att Du är inne på helt rätt största-size på segel till SLW:n. Det finns säkert någon som kan rekommendera lämpligt farbrikat. Cambers kommer Du nog inte ifrån för bra drag i lättvind. Själv kör jag en likadan bräda med ett TR 4 på 9.2 med 5.20-mast och jag tycker den kombinationen fungerar bra. Om jag skulle köpa ny rigg så skulle jag själv ta hänsyn till totalvikten på riggen och hur väl cambrarna roterar på seglet. Det är måttligt kul att trycka runt cambrarna efter varje gipp. Det är heller inte kul med en tung rigg när vinden dör på transportsträckor.

• herr-pelegrin

Medlem
    24 juni, 2012 vid 10:30 som svar på: fenval ?

Jonteper – Maila Bicless så får Du all info Du behöver kring Selectfenorna. Överväg gärna även Selects nya Vmax som fått bra omdömen hittillls.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 juni, 2012 vid 20:25 som svar på: hur trimmar man sin formula..?

Mården – Det är inte segeltrimmet! Du har glömt montera stropparna och sedan var det också själva kroppsställningen. Vad säger Guy Cribbs: Drop Your guts!

• herr-pelegrin

Medlem
    18 juni, 2012 vid 15:38 som svar på: Record attempt formula

Tack för tipset! Det blir slör på semestern!

Jag såg på gps-speed-forumet att man tydligen kan köra Formula med kort fena. Jag vet inte om det räknas. Ett inlägg av Marco Hermes:

I did a formula session today with a 7,5 blade and a 46 cm fin…..
    2 sec. 62,06 km/u
    10 sec run 61,1 km/u
    5 run average 59,62 km/u

Should I post it as a Formula session or not ? Is it within the(written and unwritten) boundaries of Formula or not ?

• herr-pelegrin

Medlem
    18 juni, 2012 vid 11:27 som svar på: Record attempt formula

mackee – Ok, tack för info. Vad kan man dra för erarenhet vad gäller fenval? Jag kör inte Formula men JP SLW o Insonic 127 och är lite intresserad av konceptet för bästa speed när man kör halvvind tvärs över en fjärd utan ultimata speedförhållanden. (Lite choppigt och byigt såsom det är som mest.)

• herr-pelegrin

Medlem
    18 juni, 2012 vid 11:20 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

Vi väl då överlåta fullfartsgipparna till Marcus o Markus som enligt speedforument nått höga farter runt 30 knop med Formula.

Under semestern ska jag testa min konstruktion och se hur den fungerar. Jag var lite orolig för att stången skulle släpa i vattnet vid planing men det verkar ju inte vara någon fara. Att den går i vid icke planing saknar ju betydelse.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 juni, 2012 vid 08:27 som svar på: Record attempt formula

Grattis till Er båda! Hur pass mycket drog det på? Körde Ni båda runt 9.5 kvm?

• herr-pelegrin

Medlem
    17 juni, 2012 vid 12:53 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

Snyggt Maglu – Kul att se att det fungerade så bra i planing. Man såg ju tydligt att fästet i fenskruvarna och staven gick tillräckligt högt över vattenytan för att inte utgöra motstånd i planing.

En utmaning kan vara fullfartslaydowngippar med Formulan i syfte att aldrig dippa kameran i vattnet?

• herr-pelegrin

Medlem
    16 juni, 2012 vid 17:43 som svar på: Stor bräda vad skall man ha?

Jonas – Oavsett beg eller ny är det värt att ta till sig råd från Herr Bicless. Ur mitt eget perspektiv tycker jag att det är en positiv utveckling där fler och fler både producenter och köpare förstått värdet med bräda plankor med lite volym. När det blåser + 8 m/s är det ju inga problem – då planar ju det mesta. Det är mer än fråga om man vill stanna på land när det blåser + 6 eller +5 m/s i byarna. Lycka Till!

Sida 126 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA