herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Trimmarn – Mården har tydligen koll på hur rännan går vid Söderby, vilket inte jag har, men jag vet ändå inte om det blev rätt med vädersträcket. Om Du vill nå ut på stora fjärden mot Muskölandet, Adamskären och Vitsgarn så borde Du gå ut nordost eller ost om rännan, i det fall den utgår från Söderby.
Om Du istället vill köra mot Långgarn väljer Du andra sidan rännan.
Grannen körde isjakt över hela fjärden och frånsett rännan så var det bara ett par smala sprickor som man kör över. Isen kändes verkligen solid och fin i går så jag tror Du kan lita på den.
-
Maglu – Förr eller senare smälter nog snön väck och så fryser det på! Vi har precis haft en sådan vända senaste veckan här i Stockholm. Om jag varit redigerarkunnig hade jag kunnat lagt upp en film på förloppet. Det var kanske extremt bra för bland isjaktsfolket talades det om den bästa isen på tio år. I dag kom det dock blötnsö som snabbt lär försvinna i blidvädret! Hälsa Ö-vik!
-
HORSFJÄRDEN SALSGOLV MÅNDAG – Grannen på isjakt o jag på bräda kunde konstatera att bättre is får man leta efter. Hela Horsan håller men det går en ränna över. Okänt om man tar sig över den.
Man kan kliva på vid Söderby och då hamnar man väster om rännan. Om man kliver på vid Mickrum på Muskö hamnar man öster om rännan och har lite större yta att köra på, dvs rakt över hela fjärden.
-
Mården – Jag såg Dina fantastiska farter över 40 knop med Mårdboard 3.0 i dag. Jag antar att det var flera personbästa. Du hade även över 20 knop på timmen och över 25 i Alpha. En fråga är det Alpha på 250 eller 500 m som räknas? En till fråga – var det Du som körde, ev med gult segel, strax norr om Långgarn?
-
SÖNDAG VAR KANSKE ÅRETS BÄSTA DAG – HORSFJÄRDEN!!!
Jag vet inte hur många som körde vid Söderby men jag såg åtminstone en som hade bra fart. På Muskösidan var förhållandena perfekta. Vind, stora partier med blank hård is, sol och 4 timmar effektiv tid på isen. För Hibernan var 4.5 lagom för skön segling. Det hade dock säkert fungerat med lite större segel för ren speed men 4.5 är så otroligt behändigt och man slipper köra slut på sig i gipparna.
-
Fantastiska farter! Snyggt jobbat hela gänget!
Mården – Jag vågar mig inte på en gissning för Söderby. På Muskösidan ligger nordan rakt in mot Mickrums Brygga. Där kan man kliva på och kryssa ut 500 meter ungefär, sedan är man ute på Horsfjärden. Då når man is där jag körde i måndags och då var den helt ok. Inne i viken vid Mickrum är det runt 15 cm gissar jag. En variant är ju att kolla Söderby och om det inte fungerar åka ut till Mickrum. Rakt ut på Muskö och vänster i fyrvägskorset efter ca 5 km. Då är det bara någon km kvar tills man ser vattnet. Kliv i vid betongbryggan.
-
Ok, då är jag med! Jag hade helt andra förhållanden hela dagen. Hård lättkörd is men jag vågade mig inte ut själv på Horsan så det blev inget speedande men mängder med hårdvindsgippar.
-
Hur kunde det bli bom på Drevan? Jag trodde isen var lika perfekt där som längre söderut.
-
Testade blankisen i en vik till Horsan där det var 15 sekunder mellan gipparna. Hur det är längre ut på fjärden vågar jag inte ha någon uppfattning om men det är inte alls omöjligt att hela Horsan är åkbar. I viken var det runt 15 cm. Drevan lär väl annars vara lika bra som Horsan antar jag. Det gäller dock att hitta ställen att ta sig ut för det har på vissa ställen öppnat sig precis vid strandkanten. Vinden var ju minst sagt ok så det ska bli kul att höra vilka farter grabbarna kom upp i när det glider så här lätt.
-
LYCKA TILL under dagen. Ni lär ha ok is. Det ser blankt ut i dag! Hoppas att:
MÅRDBOARD BLIR REKÅRDBOARD!
-
Trimmarn – Apoteket har öppet till 18.00 så Du hinner plocka ut medicinen!
-
Badjanne, bara så Du vet – Den här filmen får vissa i det här forumet att må riktigt dåligt! Du får själv gissa vilka eller så får vi se vilka får börjar ta ansenliga mängder antidepressiva medel.
-
Kinabalu – Det var ju mycket intressant. Jag tippar att Mårdboard 2.0 i runt 7-8 m/s är drygt 5 knop snabbare är Hibernan. Att sedan 3.0 är ännu snabbare än 2.0 är ju verkligen en SENSATION FÖR EN INNOVATION!
Jag hoppas få se den live denna säsong, kanske i Linköping 3-4/3! I helgen hoppas jag på kalla nätter och kör på Horsan av bekvämlighetsskäl om förkylningen medger o isen bär.
-
Det var ju ändå ok att det gick att köra i regnet. Vi får väl höra sen vilken bräda som gick bäst?
Hoppas det hellre blir regn än snö i natt. Sedan verkar det bli väl så milt to-fre och frysa på natt till lö och även natt till sö. Om inte isarna smält bort kan det bli en åkbar helg.