herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Kinetic nämnde iSonic Carbon. Min 2011:a skulle nog gärna kunna ha producerats i ett slagtåligare material. Det är i negativ bemärkelse helt fascinerande att beskåda alla små hål som uppstår efter helt normal segling. Efter ett par säsonger ger den intryck av en Västerbottenost som kompletterats med spräckt nos, ett rejält hål när kroken gick rakt igenom ovanskiktet samt färg som lossnat undertill. Vet inte om det kanske skulle vara läge att plasta om hela ovansidan (?). Hursomhelst får man hoppas att de lätta brädorna kan byggas slagtåligare i en framtid. Det har även antytts att iSonicarna blivit lite bättre sedan 2011.
-
Ghostpilot – Det kan vara så att det råder lite dåliga förutsättningar att under dessa varma sommardagar få respons på Dina frågor. Spontant när jag läser Ditt inlägg så känns det dels som att Du ska vända till till kitewingarna istället och dels som att Du kanske ändå bör fundera över att köpa prylarna hellre än att fullfölja projektet. Men, det var bara en reflektion – Lycka Till hursomhelst!
-
herr-pelegrin
Medlem24 augusti, 2013 vid 13:04 som svar på: JP84 eller Firemove/Gecko som lättvindsbräda?Jag kör ungefär samma lättvindskoncept som Falkon och det funkar bra; JP Slw o iSonic 127. Om Du är ute efter att bara ha en bräda för lättvind kan ju Ditt JP-förslag på 140 l vara perfekt. Om den har samma sköna ”fot-stance” som Slw:n så får Du härlig åk-känsla. Dessa brädor förutsätter att man gillar bredd och stropparna långt ut.
Ett billigare alternativ kan vara AHD 145 FF som planar tidigt och behåller planing bra.
-
Jesper – Det ser ju tyvärr lite klent ut med vinden i helgen. Om Ni står i valet och kvalet om Ni ska köra och i så fall var Ni ska köra så ska Du veta att jag är på plats på Muskö lördag morgon. Om Du vill kan vi byta telefonnummer så kan jag kolla vinden åt Er på lördagen. Skicka mig bara ett mail. Mvh/ Herr Pelegrin
-
Häromåret kollade jag av lagunen man bildat med mängder med stenmassor som format en kraftig pir i Norvik vid Nynäs. Det har säkert flera andra också gjort och kommit fram till att speedsträckan tyvärr blir för kort,
Ett ställe som bjuder på plattvatten på syd är norr om Muskölandet innanför Muskös norra spets Snappudd i Mysingen. Det går dock troligen inte att kliva på från land utan antingen båt eller kryss från Gålö.
-
Kinabalu – Jag hade F-Hot 46 cm på 127:an som annars går bra frånsett lite vibrationer (ljud). Det har aldrig hänt tidigare med varken S 10 eller F-Hot så tills vidare ser jag det som en engångsföreteelse där jag mycket väl kan ha klantat till något. Jag får skylla på att vindbyn var ett antal m/s över andra byar samma dag. Det hände mycket snabbt och jag var helt oförberedd. Tack annars för fen-tipset. Kul att Din funkar så bra!
-
Jag har inte windsurfat vid Torö sedan Folkvandringstid men grabbarna som nu kör i Käringviken vet kanske om det är platt och bra innanför Kolguskär (ön med massa huggormar)?
-
Mården – Den där rullen kan man se hur många gånger som helst!
Jag tror precis som Bicless skrev att det går att hitta bra ställen långt ut i lä bakom koppar och skär. För de av Er som har båt är ju ett sätt att ta med brädan ut och testa. Stora Sand ute på Utö har jag funderat över lite på syd men jag kollade i somras och tyckte att det blev för kort sträcka. Innanför Stora Björn utanför Båtshaket på Ålö kan vara lite bättre men nog inte perfekt p g a att Stora Björn är en rätt hög ö.
Generellt kan man ändå fundera över det fenomen som inte helt sällan inträffar, nämligen att frånlandsvind kan vara starkare i byarna än ren pålandsvind. Det kan man märka sommartid i sydliga vindriktningar. Det skulle i så fal innebära ett ”omtänk” för vissa windsurfare och kan kräva att man testar helt nya spotar för att hitta riktigt platt vatten. Har man hittat ett ställe som fungerar på frånlandsvind så bör man kunna lita på att det fungerar lika bra nästa gång och nästa och nästa – förutsatt att vinden är ungefär densamma. Vindstråken går nästan alltid på exakt samma sätt och byarna brer ut sig som solfjädrar med likadana vridningar varje gång.
-
Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.
Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?
-
Vid hastig titt på Viva tidigare i dag såg det ut som Mälaren hade minst lika fina vindar som vid kusten. Grattis Sigtuna!
-
Janne o jag gick på prognosen och riggade litet, 6.5 o 5.5, i sydvinden som blir frånlandsvind från Muskösidan på Horsfjärden. S och SO är ofta inget vidare men drar det på får man plattvatten.
Vinden var hur knepig som helst o proggen höll inte hos oss men det blåste säkert bättre på exempelvis Fituna. Byarna var för korta även om en vindökning runt kanske 14-tiden gjorde att man alla fall fick ut något av dagen. Större riggar hade fungerat mycket bättre.Isonic 127 med 5.5 kvm EVO II hamnade på 22.28 knop medan ADH 145 FF med 6.5 kvm nådde 22.45 knop.
-
Lördagen verkar ju varit bra överlag!
Söndag 08.30 – Redan före 08 började det dra på och nu har det ökat så att det är nog garanterat surfbart. I södra skärgården är det varmt med lite sol men mest molnigt. Kl 10.45 ser det ut att vara riktigt drag i byarna!
-
Spotinventering den 17:e augusti!
Jag stack ut i fjösvind i dag och kryssade bort till ”Muskös Fituna” mellan Långgarn o Muskölandet, precis utanför Söderby Brygga. Mot alla odds och trots kapital prognosmiss från Smhi blev det massor med planingsrepor på 7-800 meter som spoten erbjuder. Eftersom säkert många åkte ut i dag så vore jag tacksam om vi kunde jämföra lite mer precist hur Fituna, Dalarö, Björkvik, Årsta Havsbad m fl spotar levererade. Om vi anger vad vi körde med för prylar och vilken tid vi var ute så kanske vi tillsammans kan ge en god bild.
Exempel Pelegrin i dag, lördag:
Planing i ca 5-7 m/s, kl 12-14, Jp Slw, Tr 4 9,3 kvm, gammal Gaastramast, äldre sunkig bom, F-hot Slalomfin 52 cm och toppfart 22,78 knop.
-
Vid Muskö håller inte prognosen. Nynäs kan säkert vara bra så ”tidigt” på dan som möjligt,
-
herr-pelegrin
Medlem16 augusti, 2013 vid 20:23 som svar på: Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartareHittills har Du egentligen fått de råd Du behöver i komprimerat skick. Försök till dessa råd anamma att undvika en romantiserad föreställning om återkommande planingshelger på en 90-100-liters bräda med 5.5 kvm runt Stockholm så är Du en bra bit på väg mot Ditt förstaval!
