jesper_b
Forumsvar skapade
-
jesper_b
Medlem26 maj, 2008 vid 10:10 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Medelålders män: absolut!
Nybörjaranda vet jag inte, snarare nybyggaranda!
Tycker vi har rätt bra koll på shaper och vad vi vill ha, jämfört med förra gången vi höll på att blanda epoxy. Dessutom har vi nog inte så himlans mycket respekt för de där nybyggda grejorna. Vi vet rätt ingående hur mycket som är 100% koll och hur mycket som är mafö-blaj från pop-out-producenterna. Visst kan man bli lite trött när man hör ryktas om vad som står i katalogerna om en ny fantastisk årsmodell, samtidigt som man råkar veta att just den brädan görs i samma form som förra årets lika fantastiska bräda.
Shit the same, fram för mer brädmeck åt folket!
/JB
-
jesper_b
Medlem26 maj, 2008 vid 09:10 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Grymmt ballt med operationer. I vart fall om de leder till friskare egenskaper och inte enbart skönhet. Har snart opererat om en SUP-bräda rätt radikalt. Kändes lite skummt att sätta fogsvansen i en toppenfin sprillans sandwichbräda, men nu är den 2 tum kortare, 1 tum bredare, smalare i häcken och självklart bestyckad med 2+1 fenuppsättning, dvs inte truster men nära nog! Bara lite spackel kvar sedan ska jag väl spruta på något psychodeliskt motiv också.
Sen tror jag att någion av mina singlefins kommer läggas upp på oerationsbordet. Kanske några till fenor inte skulle skada.
/JB
-
För två år sedan köpte jag en sprillans formulabräda av känt men lite mindre fabrikat. Jag mätte upp hela botten och rails, slipade ner allt med stor halvhård slipkloss för att få bort alla imperfektioner. Spacklade upp och slipade alla rails för att få dem 100% jämna och skarpa där de skulle. Sprutspacklade hela botten och slipade på nytt ner till 1200 papper, sedan fuskade jag och lät bli att lägga en stenhård 2-komp lack (förlåt) men polerade i vart fall hela brädan med autosol och sedan på med specialmedel speciellt för kappseglingsjollars centerbord och roder. Tog väl varje natt i minst en vecka.
Sedan visade det sig att brädan var helt fel för mig. På tok för tjock och svårseglad. Med mina under 80 kg kunde jag inte få kontroll på den. Bytte omgående till en lättseglad starboard som jag inte gjorde ett skit med. Jag orkade bara inte trimma till en till bräda. Kom 2a på första svenska kuppen och 4a på SM (3a bland svenskarna).
Tror ändå att slipandet och putsandet gav resultat. Det gjorde att jag fick fokus, mentalt var jag ute på banan och snurrade upp Robban, trots att jag stod hemma i garaget och putsade.
Det jag försöker säga är att en intim relation till sin materia ger resultat på alla möjliga vis!
Vilket medel är föresten bäst att gnida in en upppolerad botten med? Tror jag använde GO GO Fast, men har hört att det finns ännu hemligare dyrare undermedel?
/JB
-
Nej plöja är inte inne, men här hemma i svedala tycks det vara en massa balletsnurrare som bestämmer, inte racegubbarna. Klart det ska vara korta tampar i lattvindsrace! /JB
-
Jimmy,
Mina formulagrejor har tyvärr inte varit blöta sedan SM i början av juni förra året. Men vi är väl nästan någon slags team riders, på riggfronten menar jag.Min come back kommer nog dröja lite till och/eller ske lite mer i smyg. Kom gärna förbi på en trimfika på garageuppfarten när du känner för det!
/Jesper B
Annars är det väl som vanligt, dock lite tunnare i toppen verkar det. Dvs Den där f göteborgaren vinner om det blåser och får spö av P Boström om det är lätt. Saknas gör väl Jona, du, vaccumconny med flera toppnamn. Startgalningen Jeppe K har som vanligt fart och tycks ha fått lite ordning på sina prylar till i år. Sedan finns det väl de sedvanliga skåningarna, en generations grönare seglare (typ de som började när jag började) samt kanske ett och annat riktigt blåbär. Men, det är väl Jeppe, Pär och som vanligt Robban som du i förta hand får tillfälle att snurra upp.
-
Oscar: Det vet du redan!
Gustav: Vad stel du är då!
/JB
-
jesper_b
Medlem14 maj, 2008 vid 10:53 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Kom på att jag kanske borde berätta att jag var på Gotland igår och i förrgår. Måndags var fullpung 4.7 och brösthögt (ja ja i Sverige skulle många säga gubbe). Normalstökigt och bra vinkel dock inte sidvind.
Min magiska SOS custom med singlefena funkade oerhört mycket bättre än min nya och på Maui magiska Quattro twin. I dessa merstökiga cross-on förhållandena kändes skillnaden i fart påtaglig. Skillnaden i förhållanden är dock superstor. Det var halvdassig vågridning och helt ok hoppförhållanden i måndags jämfört med Maui i vintras. På Maui gjorde jag inte ett enda hopp trots mycket segling i 5 veckor. På en dag Gotland hoppade jag säkert 20 gånger, trots nollkoll på denna bog. En sideshore dag på t ex Torö är nog mer lik Maui än häromdagen på G-land.
Givet detta funkar dock min single mycket bättre än min twin på de flesta sv spots. Min SOS custom är i och för sig extremt snabb och livlig. Det finns säkert twins som funkar bättre i stökig cross on än min.
Skit kul segling var det i alla fall!
/Jesper
-
Lite trögt är helt ok, det är de ofta nya. Sen vet jag inte riktigt var gränsen går i ”lite trögt”, men som sagt, bör ej vara ett problem. /JB
-
Jag blir grymt avundsjuk!!!!
Älskar inte alla vindsurfare ”event”, särskilt om det är en kombinatoin av reklam för nya bilmodeller, ja menar vem har inte ett genuint intresse i nya volvo-modeller (snacka om grym mana) tävling, och allmänt spirituella seglarmänniskor.
För visst är det en avslappnad skön stämning på Sandhamn och i Marstrand!?
Eller varför inte kolla in läget på folket som hänger i Båstad under tennisveckorna – det är ju precis därför man håller på med surf och vindsurf.
Jättekul!
/Jesper ironilös B
-
Aeron i lite längre längder, dvs 175-225 (26 mm i greppet) samt 175-235 (29 mm hela vägen) kommer med block i bakbeslaget som std (3 stycken).
Priser hittar ni under nyheter på http://www.hotsailsmaui.se
/Jesper B
-
Grattis, det tråkigaste med det, för mig, är väl att jag sitter på ett kontor på Sveavägen istället för att dansa loss på hans party. Jag brukade alltid vara på Maui på hans födelsedag – vart har hänt med mina prioriteringar??
Tycker annars att RIP visar en superviktigt grej – kolla hur fina brädor Robby brukade köra på. Inte främst shape och så utan på grafiken. Härligt glänsande gult, rött och oranget!!!!
Så ska jag lacka min nästa bräda.
/Jesper, alltid yngre än Robby, B
-
Jag undrar om man verkligen kan ändra bredden på tamparnas placering på bommen utan att tamparna blir försvagade. Måste man inte byta tamparna? Alltså slänga de gamla och köpa nya? Blir inte tamparna materialutmattade om man håller på att ändra? Som med klätterrep, typ?
Det kanske går att sy ihop flera gamla tampar om man skär bort mittbiten som man har hållit på att böja fram och tillbaka och på så sätt komma undan materialutmatningen?
Finns det någon som har en objöd/outmattad halv hängseletamp att skänka?
När jag tänker efter borde detta väl också gälla bommen? Om tamparna fästs olika vid olika tillfällen blir det väl olika belastning på bommen vid dessa olika tillfällen. De borde matta ut bommen radikalt mycket mer n om man alltid har tamparna på samma ställe. Måste jag slänga mina bommar om jag byte hängseleplacering? Eller ska jag förekomma problemet genom att skaffa en bom för varje tänkbar hängseletampplacering…
När jag tänker efter måste väl detta även gälla hängselen och hängselekroken. Min hängselekrok är i rostfritt stål. Blir de mycket snabbare utmattad än en kolkrok? När jag har våtdräkt spänner jag spännbandet lite olika mot när jag kör i shorts, bandet böjs och böjs tillbaka både här och där. Kan jag tillåta mig att böja detta band så pass mycket, eller måsta jag byta hängsele?
Föresten tycker jag inte alls att jag är speciellt kul just nu. Måste jag skicka detta var eller kan jag slänga det? Hur är det med mitt tangentbord om jag slänger det utan att skriva något nytt kontra att skicka det och skaffa mig ett liv?
Varför går det inga vågor på Torö nu? Är havet materialutmattat? Blåste det för mycket på vattnytan i vintras så att det inte orkar mer, eller är det tvärt om att det är på tok för styvt att ingen vind orkar böja till vattenytan. Sak vi samla ihop till ett inköp av nytt vatten Eller är det mer beroende på att vinden inte orkar böja luften så att det, eller är luften matrialutmattad. Är jag full eller, hög eller utmattad, utmatad, matad, utbränd, ute, ut, u… .. .
-
Som vi alla väl redan vet har hotsailsmaui framgångsrikt använt en tillbakablickande strategi vid sin produktutveckling. Segel helt i dacron är väl det mest framgångsrika utfallet av denna strategi – än så länge…. Snart lanseras mastförlängaren, som klarar av det mesta som kan både vara styvt, rakt, slappt, böjt och vridet. Den har en inbyggd flex som enbart kan beskrivas som ”självrätande” eller på med det engelska begreppet AEP (auto erecting pole), dessutom helt tillverkad i bamboo och kokosnötolja! /Jesper B
-
Det här måste nog vara en av de mest intressantaste trådarna på jag vet inte hur länge. Ska vi se om den går att göra längre än hängselelängdtråden? Jag vill se flera bilder på förlängaren. Från alla vinklar och i olika belysning. Sedan vill jag ha en lång utförlig beskrivning på hur böjen kom till. Sedan vill jag veta exakt vilken kvalite det är på aluminiumet. Vi ska kanske provsåga lite höt upp i toppen och titta, analysera, kanske äta en bit. Vilket märke tror ni man kan böja mest med minsta möjliga försvagning? Det där med att härda själv. Ska det ske i vaccumbag eller? Man kanske kan kapa av förlängaren, såga ut en kil och svetsa ihop den rak och sedan eloxera, härda eller varför inte kroma?
Håller nog med S-66 här.
/Jesper B
Som gärna gör osmygande reklam för de idag influgna sprillans hotsailsmauikolförlängarna. Bäst i både subplaning, planing, på kryss och slör, i platt och gropigt, i bussen med pojkvännen (?), på julgranen och midsommarstången, stoppad med grönt och med brunt. Helt enkelt den överlägsna vindsurfingprodukten. Nej snarare den överlägsna produkten – kort och gått. Ska troligen entypsklassas också!
