jesper_b
Forumsvar skapade
-
Snygga bilder Ola!
Carl R: Det beror på vad du menar med att surfa. Utgår från att vi pratar brädor och då i vågor och då i första hand utan segel.
Det är ofta choppigt när man surfar inte minst i sverige där det ofta blåser. Med chop menar jag då inte det som gör att brädan surfar, dvs en lite större våg utan lite mindre kortare knölar, gropar och oregelbundenheter i vattnet i, på och mellan vågorna.
Sedan kan ju choppen själva vara olika stora och grova. Ute på större fjärdar och på hav kan ju choppen börja få karraktär av större grov sjögång, i förlägningnen blir det ju det vi kallar swell, men då måste choppen ha fördats en bit för att bli sammanhängande massa av vatten, och då kan det ju komma nya chop ovanpå det – fasen vad komplicerat detta blev!!!
Vad jag försöker säga är att med en SUP kan man får någon slag surf på nästan vad som helst. Ett litet chop kan hjälpa till att få brädan att glida, men även bromsa, ett litet större chop, kanske i form av en havsvåg kan man definitivt få surf på, i synnerhet om det är i medvind ute till hafs.
Äh, det blev inte mycket tydligare.
Sista försöket:
Våg; liten som stor, brytande eller sjöhävning = SUP-surfing
Chop; ej lika med SUP-surfing (dock SUP-paddling och SUP-segling)
/Jesper B
-
/S…
Min fru är betydligt vildare än jag i dylika sammanhang. Jag är en schåpig, blödig lite skit i jämförelse. OK, kanske inte just i vågor men annars. Du skulle se (nej det tror jag inte du hade velat föresten) när Johanna (min hustru) och Tora (min älsta dotter) då 1 år gammal var ute och balanserade på en stenmur precis på kanten på ett par hundra meters högt bergsstup. Jag blev helt stum av rädsla då Johanna släppte handen på Tora som balanserade vidare själv. Kunde inte ropa därifrån jag stod eftersom det kanske skulle skrämma Tora och få henne ur balans. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Johannas kommentar efteråt: ”Äsch det var inget farligt Tora går ju så bra nu”. /Jesper -
Mer om kajaksurfing. De kajaker som är på filmen ovan är nog mer för fors än för vågor. De wave-skis som man oftast ser ute i line-up ser mer ut som en knubbig tjock och lite urholkad vågsurfingbräda, antingen shapad i stort skummblock eller i ihålig hinkplast. De brukar ha en större fena mitt under häcken, dvs under surfarens häck, och ibland side-bites, dvs lite mindre fenor på kanterna. Dessa svänger rätt bra.
Kul storry:
Jag och min dotter Svea (6 år) var ute med en lite mer familjebetonad allroundleksak på ett hyfsat stort Kanaha. Helt glassy och knappt dubbel huvud ute på main break (3-4 mters face). Jag fick kajaken av en kompis och det var väl bara tänkt att vi skulle paddla omkring lite i plattvattnet innanför revet. Jag satt i den grunda sittbrunnen och Svea bakom mig hållandes runt min midja. Kajaken hade inga hårda rails men ändå lite antydan till surfshape. Vi hade inga hjälmar och Sveas flytväst satte vi inte på så där väldigt noggrant. Väl på vattnet kunde jag inte låta bli attt paddla ut mellan set-en i den då rätt platta kanalen. Vi satte oss utanför och tittade på vågorna och surfet. Solen gassade och setvågorna var extremt vackra. Jag förklarade hur det hela gick till och vi gick av någon anledning igenom hur man gör om man blir spolad i dessa vågor som var ordentligt mycket större än Svea någonsin varit inärheten av. Varför gick vi igenom det – jag anade kanske vad som komma skulle.För självklart kom det ett rätt mycket större set! Jag paddlade som en tok samtidigt som jag försökte dölja paniken för Svea, vi han precis ut utanför impact zone!! Nej den grejade vi men sedan började det bli spännande.
På väg in mellan setten tänkte jag att vi väl ändå måste pröva en liten insider. Jag blev helt shockad av trycket och hur mycket kraft det kändes som när kajaken med oss på fick surf. Vi lyckades surfa in den utan incidenter. Svea skrek av blandand skräck och förtjusning men ville i vart fall som helst absolut prova en gång till. Nu paddlade vi ut med en helt annan ambition än förra gången. Nästa insider, kanske gubbhög och en ny rejäl surf. Denna gång kom kajaken lite väl mycket på sidan och det var helt omöjligt att styra den som en surfbräda. Jag fick hänga ut som en tok på paddeln och försöka styra upp det… och lyckades precis undvika att rulla runt med hela klabbet. Nu insåg jag plötsligt att pappa Jesper glömt bort lite vad vi skulle göra – paddla omkring lite lungt i plattvattnet inne vid stranden. Hur som helst en sista våg var vi självklart överens om att plocka. Ungefär som våg två men denna var större och no way att jag kunde rädda upp situationen. Vi rullade runt och jag hörde hur hinkplastkajaken dunsade in i något, sannolikt i Sveas huvud. Vilken bra farsa jag är! Hur som helst så var kajaken inpolad rätt långt in från där jag och sedan Svea poppade upp. Jag lungnade henne och började simma och bodysurfa in med Svea i ena handen. Plötsligt kom en long board spolandes på tvären i ett vitvatten med en skräckslagen surfare hängande över mitten på brädan med 100% nollkoll. I sista sekunden hann jag trycka ner Svea under vattnet så hon slapp få ännu en till bräda i huvudet. Efter lite mer simmning och väl uppe på kajaken paddlade jag in till stranden. Sveas förtjusning hade övergått till ”det här vill jag aldrig göra om igen”. Vilken fantastiskt pedagogisk introduktion till surfing i lite större vågor. Way to go daddy!
/Jesper B
-
Självklart grymmekul!! På Maui i vintras träffade jag två glada Italienare som kajaksurfade gärnet i stora vågor. De var tydligen väldigt duktiga kajaksurfare enligt deras kompis. Ripparde hårt men var lite farliga för omgivningen när de tappade kontrollen. /Jesper B
-
Big Blue är det och visst är den en pad från Quickblade (som gör paddlar och lite andra SUP-tillbehör). /Jesper B
-
La in några riktigt suddiga bilder från Torö i fredags kväll på vindsurfingforumet i en tråd som heter något med ”Torö fredag” eller liknande. Här är det ingen lite fish som gäller (tycker dock att Torö oftast passar bäst för en minmal på 7′-8′ eller en halvfet fish, dvs lite mindre än minmalen.
SUP är annars den i särklass effektivaste surfmaskinen för en djädrans massa typer av vågor, inte minst fjösvågor i sverige. De som kan rippar annars allt från Teapou, Peahi och Pip…
/Jesper B
-
Grymme nice var det. Kom ner vid 2 halv 3 kanske och det var perfekt 5.3 och fina gubbhöga vågor. Superkass vinkel men smooth skön harmonisk känsla. Det var tydligen bättre vinkel tidigare men jag hade kalaskul. Fina hoppförhållanden innan det mojande ner lite efter ett par timmar.
Då drog jag ut på SUPen, rätt nasty för det blåste fortfarande en hel del och setvågorna var rätt svettiga. Jag paddlade ner till första/inre allmänningen i hopp om mindre vind och lite mindre vågor. Hugg, ungefär samma size och vind men 50 short boardare på line up. Jag droppade in ute på kanterna för att inte köra på eller uppröra någon. Efter ett tag kunde jag inte hålla mig utan började paddla in i crowden. Tog vågorna rätt mycket längre ut och skar igenom crowden varje repa. Skitkul och crowden var superpostitiv och skrek av stoke. Tror knappt någon hade sett en SUP live och flera hade nog aldrig hört talas om det.
Sedan en magisk Torökväll med grillning under stjärnorna. Vågorna dundrade på hela natten och vi blev allt simmigare kring glöden. Tora (min 8 åriga dotter sov ute hela natten och jag låg brevid under den extremt stjärnklara himlen.
Vid 7-blecket lördag morgon var det fortfarande riktigt fina vågor även om de inte var over head längre. Två surfare kom upp och hade varit ute sedan 5.30. Vinden hade inte minskat ett skvatt utan det var perfekt sidvind fram till 11 någon gång. Då började det mojna lite men sedan kom den tillbaka nu cross on. Trist för jag hade hoppats på lite renare vågor för en till SUP-session. Jag och min SUP-kompis Tobias (första gången på Torö) stack dock ut på udden. Riktigt blåsigt och svårt, och det blev bara värre. Trots det löjligt kul. Vinden ökade och vågorna minskade. Några vindsurfare ute och såg ut att ha klart roligare än de surfare som höll oss sällskap. En väldig massa kite var det också och de såg ut att ha ungefär lika sjukroligt som oss, även om det var mer kita än SUP-förhållanden. Eftermiddagsfika i solen , mer blåbärsplock och kojbygge och sedan hemresa med en trött Jesper och lika trött familj.
dr Masse: Torö är alltid kul, och dessutom – bomull för själen!
Jesper B
Som tänker lägga ut 4 bilder på sig själv!!!!!! Tagna i sent kvällsljus av min hustru Johanna med Hilding knappt två klängande på sig, dvs mycket suddigt. Hoppas dock det framgår hur urkul SUP är, även i riktigt knepiga SUP-förhållanden, dvs 10 m/s vind och choppigt som f-n.
-
Jag pyser nog ner vid 13. Surf, vindsurf, SUP och familj medtages, just in case! /Jesper B
-
frippe75,
Jasså nu förstår jag plötsligt surfslusken. Du är en lika fin kolsupare själv. Kommer ihåg gamla trådar, läser noga, sätter in dolken i ryggen så fort du får chansen…Nejra, skojade bara. Du (och slusk) är ju hur sköna som helst. Dock känns det som att i detta fall har jag det mesta på det torra:
1. Hur var det nu med att lägga ut bilder på sig själv?
Jag vet inte, hur ser du på det? Som jag skrev i en tråd för länge sedan fanns det en tid då jag stoltserade med att aldrig ha gjort det, kändes som det var i konflikt med min självbild som soul surfer snarare än show off. Med tiden har jag dock förändrats. Fick ju rätt mycket mothugg då i den gamla tråden. Det handlar inte om show off (skryt) utan snarare om att sprida glädje, eller? Här på konfen verkar det dessutom legio att lägga ut bilder på sig själv. Tycker du jag ska sluta?2. Slalomseglingen verkar inte gå ur framhanden
Tvärt om, min numera rätt långa vågseglingsskolning är orsaken till min bomfattning med framhanden. Förr var det mycket vanligare bland vågseglare. Tror dock att jag är i gott sälskap, Robby (mr Naish) fattar ofta på samma vis, kanske t o m alltid. Jag har aldrig seglat slalom i hela mitt liv (jo kanske en gång 1984), men däremot en hel del formula sista åren. Då greppar jag bommen på vad du menar är vågseglingsvis, dvs ovanifrån. Knepigt att hänga med?3. Vi vill ju självklart se slutet på ”filmen”. Bild3 och 4 efterlyses 🙂
Fick inga bild 3 eller 4 från Andreas, tror inte han tog några. Kommer inte heller ihåg det specifika fensläppet. Misstänker att jag inte trodde jag var så pass högt över skummet att det skulle se ut som en arial. Däremot tycker jag det ser ut som det brukar göra när jag gör små miniairs, dvs inte så högt men alltid på väg in med läppen, vilket är en förutsättning för att sätta dem i vågen och inte bakom. Om man tittar lite noga på en och annan högre airial ser man att de bara är ivägslängda som vilket hopp som helst, brädan är inte ”re-directed” och på väg in med vågen utan kommer garanterat landa bakom. Sådana gör jag väldigt sällan. Nej jag tror nog att denna gick rätt bra. Hur brukar du själv göra?Nu ska jag sluta surfa nät och försöka få till ett Toröbesök i eftermiddag, då kan vi ju jämföra både framhandsgrepp, fensläppsteknik och… framför allt… se till att vi blir riktigt välfotograferade så vi kan lägga ut varenda mm vindsurf på oss själva på konfen – show off brah!
Peace, love and understanding,
Jesper B
PS: Vad nego av mig att svara på just frippes attack. Till er andra – tack för komplimangerna!
-
Jag försöker nog ta mig ner, vette 17 när riktigt, beror på hur mycket jobb jag får gjort i natt och på morgonprognoserna. Blir det för lite vind borde det åtminstone vara någon liten knöl som går att surfa. /Jesper B
-
Säg inte så steffo, jag får grymmeångest. Denna vecka är jag rejält rökt av hårt kontrosjobb (!!!). Kanske kan smita ifrån fredag någon stund. Om det hinner mojna vore det ju fint och SUPa Torö för för mig första gången. Kanske vågorna ligger kvar till en episk morgonsurf lördag morgon? /Jesper
-
Det var som f-n Conny. Kul! Hoppas vi får se dig kita djupt inne i vågorna på Torö i höst. En liten grej bara. Vad jag förstår gör bowkiten hela skillnaden i vågor. Äntligen kan man släppa ut all power och carva ner brädan ordentligt. Men att det skulle ta bort det farliga momentet på land har, vad jag hört, inte skett. När en vindby kommer greppar man instinktivt bommen för att parera – det går snabbt och innan man inser att man skulle gjort tvärt om – bang! Men jag kanske har fel, hoppas det. Hur som helst skulle jag också vilja kunna kitesurfa tripple head high på Lanes stropplös…. 3 timmar säger du?
/Jesper B
-
Farliga kitelinor: Visst finns det faror med kite som är specifika kite, precis som det finns faror med vindsurfing som är specifika vindsurfing, precis som det finna faror med SUP som är specifika SUP, precis som det finns faror med longboard som är specifika longboard, osv.
Men att ha som regel att kooks som inte behärskar sitt verktyg och äventyrar andras säkerhet är inte detsamma som att förbjuda ett visst verktyg. Självklart ska kooksen hålla sig undan och lära sig ute på left overs eller på glesare spots.
Inom surfing var det stort rabbalder när longboarden gjorde sitt återtåg och konkurrerade med shortboardarna på line up. Dessa farliga stora brädor som inte gick att duck diva ordentligt och som är så mycket farligare när de släpps okontrolerade i impact zone.
Idag är det exakt samma diskussion om SUP.
När vindsurfing kom var det samma diskussion bland både short- och longboardare. Att sitta på sin bräda i line up och plötsligt bli förbiseglad av en vindsurfare kan kännas rätt obehagligt och fasen vad de kan ta vågor, tidigt dessutom. Men hu så farligt när de fibblar och spolas.
Nu har väl kitehypen lagt sig på de flesta spots runt om i världen, men visst har kitarna fått utstå samma dumma diskussion. På Maui har de förbjudits och åter släppts in på en massa olika spots. Nu är det som sagt SUP-surfing som får ta skiten där.
Nu skärper vi oss och använder oss av de grundläggande och mer generella reglerna: Se till att veta vad ni gör så ni inte riskerar er egen och andra osäkerhet (oavsett om ni kitar, vindsurfar, surfar etc). Här kan ju läggas till att hänsynen gäller även land och på land, dvs att vara rädd om naturen, strandfågeliv där man riggar samt i avseende människor på och vid stranden. Om någon inte följer detta så ska vi utbilda genom positiv och konstruktiv dialog. Wave hogs (högljudda otrevliga personer på line up som sniker vågor och skriker om vart annat) ska vi också utbilda genom konstruktiv och positiv dialog, oavsett hur duktiga de må vara.
Kärlek, fred och förståelse – vi ses där ute!
/Jesper B
PS: Supersorry för flestavningar, särskrivningar, svengelska och dålig gramatik.
PS2: Det farligaste med kite är dock enligt statistiken att kitaren själv rycks iväg på land och bryter nacken mot något obehagligt hårt som en sten, bil, träd eller liknande – take care all you out there!
-
Några har redan varit på det ovan men jag vill ändå gnida in en viktig poäng: Sluta dra upp löjliga gränser mellan alla individer som har kul där ute!
Om man surfar shortboard, longboard, SUP, sailboard eller kite spelar mindre roll så länge man känner stoke, mana, natur och gemenskap.
Kite har sina för- och nackdelar, precis som alla andra surfverktyg. Självklart skitkul och som kitarna har börjat rippa vågor senaste åren kan man bara vara impad och lockad. Det enda jag kan komma på varför man skulle rekommendera någon att inte börja med kite är att det är rejält mycket farligare än surf och vindsurf. Men det begås över 1500 självmord i Sverige varje år och det dör över 10 000 svenskar för tidigt pga nikotin varje år. I det perspektivet framstår kite inte riktigt som lika farligt. Var försiktiga på och i närheten av land när kiten är uppe och rippa galet och stort väl ute i line up!
/Jesper B
-
Om du kan tänka dig ett Hansensegel istället har jag en grymmefin 10.0. /Jesper B
