jesper_b
Forumsvar skapade
-
jesper_b
Medlem23 januari, 2007 vid 22:17 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?Chinook: Min erfarenhet av chinook är att de håller riktigt bra. De blir snabbt lite rankliga, nöter upp hålen vid längstjusteringen, men håller för det mesta. Men allt kan ju gå av.
Längder Aeron: Håller med om att det är lite snålt tilltaget. Alubommen är jag dock lovad att få med lite längre förlängning – upp till 195. Kol blir 135-185, dvs har man en 5.9 så räcker den troligen inte till. Trist men inget jag kan på verka på kort sikt. Däremot är den lilla kolen grymt sexig och perfekt till det tighta vågselingskittet med en 5.3 eller 5.5 som största segel. I pris kommer den ligga någonstans mellan 3 och 4 tusen kr återkommer med det inom kort.
Uppdatering av [url]www.hotsailsmaui.se:[/url] Jo jag hade verkligen ambitionen att få ut sidan till nyår (för ett par år sedan) men… tja det finns ju så mycket här i livet. Dessutom har frånvaron av uppdateringar inte påverkat försäljningen märkbart. Folk hör av sig ändå. Hur som helst är det en rejäl uppdatering, en helt ny sida helt enkelt att vänta inom… några veckor.
Väldigt mycket ”smygreklam” från min sida. Min huvudpoäng är dock att nya Naishbommen, Aeron och Chinnok är alla mycket bra bommar. Aeron gör Naishbommen och de har exakt samma beslag och böj. Aeron har en liten fullkarbon som håller för allt. Naish har en sk hybrid (idiotiskt enligt Aeron) och längre förlängning.
Jesper B
-
jesper_b
Medlem23 januari, 2007 vid 10:57 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?Mag: Måste varit ett måndagsex. Här kör vi som galningar med dessa bommar och inte på någon har loggorna fallit av eller gått sönder. Tvärt om tycker alla att den lite hårdare gummitypen på böjens yttersida är kalas då den inte går sönder lika lätt som vanligt progrip/bomgummi. En uppskattad extrafinnes hos Aeron helt enkelt. Styvhet: 29mm alu är minst lika styv som chinooken. 26mm alu har jag inte jämfört. Ska göra det nästa gång jag har vägarna förbi någon av butikerna. här hemma har jag bara fullkolen /Jesper
-
jesper_b
Medlem23 januari, 2007 vid 08:17 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?Bommen tillverkas av Aeron som också gör nya northbommen och nu även HPLs alubom. Jag har kört med Aerons fullkolvariant sedan mitten av December och är numera sverigedistributör för dessa. Böjen är samma som aluversionen och grymmt go. Frambeslaget är det bästa jag stött på so far – slitet, smidigt och sitter som ett berg på både skinny och sdm. Det enda beslag som verkligen sitter utan att man använder mastshim.
Aeron fullkolfiberbom (äkta monocoque och mycket speciell konstruktion i både bak och framända som gör den HÅLLBAR) är 26 mm i greppet både bak och fram och håller för allt. Den går under namnet Aeron Jaws wave. Alubommen finns i 2 varianter; 29 mm i greppet och 26 mm i greppet. 29 mm är riktigt styv (tror det är den Naish saljer med kolbakstycket) inte mycket mjukare än den smala kolbommen. Den tunna (26mm) alubomen är likte mjukare än 29mm och klart mjukare än kolbommen men fortfarande riktigt fin. Aluvarianten är inte mycket tyngre än kolvarianten, men kol är MYCKET hållbarare. Skulle inte rekommendera 26mm alu till 90kg som laddar stort.
Enligt Aeron är alubom med kolbakstycke rätt idiotiskt rent funktionellt/prestandamässigt då det gör mycket liten skillnad i vikt och styvhet. Det är huvudröret som är det kritiska vad gäller hållbarhet och inte bakröret (hur många har böjt en alubom i bakröret?). Därför gör Aeron enbart helalu och helkol. Naish tänker som NP: Försöka ta betalt för kol och se ut som kol fast det mest är alu. Man får helt enkelt lite kol-image för ett pris klart lägre än fullkol. Fullalu Aeron (ca 1700:-) bör dock vara klart billigare än Naish med kolbakstycke.
Oavsett vilket brand som bommen säljs under och oavsett vilken variant, är det grymt fina bommar! Kolla in http://www.aeronsport.com och om några veckor http://www.hotsailsmaui.se för mer info om aeronbommen. Som sagt de är vältestade här på Maui och alla, inklusive jag själv, gillar dem skarpt!
/Jesper B
-
Yo!
Star: Jag håller med dig till 100000% att det är vettigare att beställa en personlig custom än att köpa produktion. Åtminstone om man vet ungefär vad man är ute efter, eller kan föra en vettig dialog med shapern. Som i ditt fall och Quatro.Vad gäller just SOS-brädorna så är de kanske lite roligare än alla cobrabbrädorna, åtminstone vad gäller konstruktion. De är t ex byggda med S-glas i stället för det betydligt svagare E-glas som cobrabrädorna. De är byggda i finare kol, shapade och laminerade som custom i stället för form. Rent konstruktionsmässigt påminner således SOS rätt mycket om custombyggen. Sean plnaerar dessutom INTE attt hålla på att ändra grafik och shape varje år utan gradvis finslipa och komplettera sina ”semicustom”, man kommer således bort från årgånghysterin lite grann även här.
Sedan skiljer ju olika custombyggen rätt mycket i material också. Olika vikter på skum (oftast 11 eller 18 kg/m2) full carbon eller enbart i däcket. Vaccumbagade både sandwisch och ytterlaminat, eller enbart sandwischen osv.
Men som sagt, vad gäller custom håller jag med. För ca 1500 dollar får man en handbyggd måttbeställd customlackad superbräda – det är otroligt mycket mer för pengarna än vilken produktionsbräda som helst!!
Har man riktigt tur hittar man en färdig custom shapad av sin favoshaper som man bara älskar som dessutom är laminerad i burlingtonfabriken i japan som bygger de hållbaraste och lättaste dubbelbagade fullcarboncustombrädorna i värden!
/Jesper B
(som har haft extrem tur på sistone) -
Visst konsumeras brädorna snabbare på ställen där man seglar mycket. Och visst lär man sig brädorna ordentligt snabbare då man seglar mycket, i synnerhet om det är mer vågridningsspots än hopp som dominerar. Det behöver dock inte innebära att det måste bli årsmodellhysteri. Om man kollar på t ex surfing, både shortboard och longboard så finns det rätt mycket produktionsbrädor nu. Inte minst hela surftechsortimentet (cobratillverkat). Blir jag trött på min 9.6a Bill August noserider och vill prova en Hap Jacobs 9.2 hi-performer så bryr jag mig inte om den är tillverkad 2004 eller 2006, huvudsaken den är i bra skick, om den är beggad. Tvärt om så är det ett uttryck för en lyckad shape att en bräda finns kvar i t ex surftechsortimentet i många år. Detsamma gäller som sagt shortbords. Visst försvinner vissa shaper och nya tillkommer men det är inte alls regel att alla brädor ska förändras varje år, tvärt om. På samma sätt tänker t ex Anders Bringdal om sina vindsurfingbrädor och Sean Ordonez om sina surf och vindsurfbrädor. Förändring och utveckling – yes! Ständigt förämdrade modeller varje år – no way!
Kör på det ni gillar så länge det håller och strunta i om det är senaste årets dekaler under halkskyddet!
/Jesper B
-
Bra fråga! Årgångsysterin har nog ingen annan funktion än att göra tillverkare, varumärkesägare, distributörer och handlare lite fetare. Visst sker utveckling men inte så att man måste byta prylar så fort det kommer en ny årgång. Kör på det ni tycker är skönt och bekvämt och som ni dessutom är inseglade på. Byt när grejorna är slut. Ibland är definitivt en äldre bräda eller segel skönare än en senare årsmodell av samma märke/modell.
Jag sörger tungt varje gång min favoritvågis dör för gott och jag måste skaffa nytt. Min favo AB+ 77 litare har jag avverkat tre stycken av och det går nog inte att få tag på fler. Överväger att försöka laga upp den minst trashade ännu en gång. Anders B har dessutom en prototyp till denna bräda stående i en surfshop i WA. Såg dock en rätt sliten och strukturellt helt solid en på Kuau häromdagen. Jag ska kanske försöka byta till mig den mot min sprillans quatrocustom?
Provade dock en Sean Ordonez custom igår som var något aldeles i hästväg…. nog ett måsteköp!
Poängen här var visst dock att årgångshysterin är helt galen! Här där jag råkar befinna mig sedan någon månad är det så otroligt lite av denna hysteri och så otroligt mycket mer av hur man faktiskt gillar sin bräda eller rigg som avgör. Kanske beror det på att vi här seglar varje dag i äckligt grymmegrymma förhållanden… har aldrig varit med om ett så pass vindsurfingintensivt december och januari här på Maui. Då blir det nog mer substans än marknadsföring som avgör. Dock tycker jag det finns ännu mindre anledning att byta grejor varje år hemma i svedala med sina jämförelsevis färre dagar och rätt mycket mediokrare dagar.
Skit i att skaffa nytt!
Jesper B
(som gärna säljer på er senaste hotsailsmauiprylarna… som dock håller MÅNGA tunga säsonger)
-
Shit pommes… idag svallade det på fint. Hookipa closade totalt. Jag stack till Kaou med stora förväntingar och extremt ladd i kroppen. Även Kaou closade men hyfsat sällan och de finaste seten var extremt glasiga och högern höll upp ända från huvudbreaket strax nedanför mamas hela vägen ner via Noriega till nedre kanalen till Tavaras. Dvs extremfin big wave våg. Tyvärr kom en liten regnfront med traden och stängde av vinden tillräckligt för att omöjliggöra vindsurfingförsök. Vind nere i Kanaha, regn och kaos på Hookipa och lite för vindstilla på Koau. Nu mycket pasta, kött och lite bärs. I morrn…
/Jesper B
-
Jodå, som Calle skriver. Det kan vara hur bra surf som helst i april. Och är det ofta. Traden är visserligen starkare och kommer igång tidigare på dagen, men det går nästan alltid att hitta morgonsurf utan vind. ”Sönderblåst” är dessutom ett rätt relativt begrepp. Jämfört med svensk surfing är det närmast bleke hela förmiddagarna på rätt valt surfspot.
Men visst kan traden dra igång ordentligt och ligga på dygnet runt och i kombination med små svall… tja visst händer det, men minst lika vanligt med grymmecleant och hyfsat stort. Just Hookipa får gärna vara smått för min del på surfbräda, blir det riktig size så är nog Kanaha eller inre rev spotsen att föredra för oss dödliga.
De riktigt superstora svallen är dock rejält sällsynta efter februari, men det är kanske inget som någon av oss behöver, mer än att titta på (och det behöver alla).
/Jesper B
-
Jag har 0-koll på hur det är med utbudet på produktionsbrädor på Maui. har aldrig kollat efter det.
En rätt kul grej är hur nere vindsurfingen är så här års där borta. Kommer man dit första gången i december eller januari är det sååå långt ifrån den bild man har av världens vågseglingsmecka. De flesta surfar och hänger, men så mycket vindsurfing är det inte. Jämfört med i april när det är olidligt mycket (kanske inte olidligt, men mycket) vindsurfingturism där. Det gäller även aktiviteterna i shopparna. Istället är det sooooouuuuul, och visst händer det ordentligt när det händer. Plötsligt är det kanske till och med 25 vindsurfare samtidigt på Hookipa. Men då är det både Robby N, Jason P, Kevin P, Josh S, Fransisco, Levi och rätt många fler namnkunniga personer i den skaran. Dessutom högst troligt en av årets absolut bästa dagar på Hookipa!
Tillbaka till ämnet: Kommer man dit knallar man in på HTs hyrverk och plockar ut något beprövat och bra. Då har man kittat upp sig på 15 minuter om man vill. Sedan börjar man luska fram vad som ligger och jäser i localsens och världskuppstjärnornas garage. Jag lovar att DÄR finns ett sort utbud! Quatro är ett självklart alternativ. De brukar kunna plocka fram något intressant (kanske inte så mycket runt 90 liter dock).
Fråga runt så ni får tillgång till garagen och brädställen under husen är mitt råd!
/Jesper B
-
Om man ska till Maui (och det ska man förr eller senare om man vindsurfar och har något vett i skallen) så tycker jag att man ska skaffa en bräda gjord för Maui. Dessutom ska man passa på att prova custom om man inte gjort det förut. Det vill säga man ska köpa en custombräda ny eller i bra skick och köra som en tok på medans man är där.
Vill man ta hem den tar man hem den. Vill man inte, eller inte har råd, lämnar man in den på försäljning i någon av shopparna på ön. Shoppen tar 20%, resten får man instoppat på sitt bankkonto när brädan säljs – och där är det omsättning på brädor så det brukar gå fort. Har man lite tur kan man dessutom sälja den till någon nyanländ via annons eller på stranden. Enklast är dock via shop.
/Jesper B
Som gillar att använda Mauishapade brädor här hemma. -
Enligt vissa är Barry superhjälten som levererar innnovation på innnovation, vet mer än andra, och kan bygga upp vilket nerdekat segelloft som helst.
Enligt andra är han en trångsynt besserwisser som inte utecklat något på flera decennier och dessutom är den enda segelmakare som lyckats få sparken från både NP och Gastra.
Jag har hört båda versionerna rätt ingående och vet inte riktigt vad jag ska tycka/tro. Ligger kanske något i båda versonerna?!
/Jesper B
-
Skador är urtrista. Tycker dock de händer lika ofta i shorts som i 5mm gummi. Krya på dig – kroppar som används till vettiga saker brukar vilja läka fort.
Vildshärad första gången: Gurra det var på tiden, det är där du ska hänga på alla sydliga kulingar!
/Jesper B
-
Shit pommes vilken kreativitet. Har emailat vidare till Maui. Många garv men även ett antal som ligger högt i utvärderingarna. Tyvärr är det en himlans holländare som ligger högt också med PlayMate…
Fortsätt med sjukheter, knäppskott mm – men vi måsta ha fler riktiga fullträffar som har allt, dvs låter bra, har klass, humor och helt för dj-a sjukt bra helt enkelt!
Jesper
-
Alla som seglat stock med någorlunda teknik vet att de visst planar, i synnerhet de rundbottnade brädorna (t ex de gamla div 2-brädorna) kan man lätt få upp på sk centerbordsplaning på kryssen i ganska lätta vinda. Man vinklar ner läsidan lite och hanger ner i bommen, ut på kanten och brädan lyfter upp på centerbordet. Inte i närheten av fartkänslan som på en planande formula men likväl en typ av planing, funkar i ett part tre sekundmeter.
/Jesper B
-
Så hemlig är den inte – jag vet också om den och är inte ensam, trots att jag inte sagt ett ord om det! /Jesper B
