jesper_b
Forumsvar skapade
-
Vet ingen som tror att förbundet skulle bestå av slipsklädda lurendrejare. Har också svårt att tro att det finns någon som medvetet skulle smyga in på tävlingar och medvetet strunta i att betala medlemmsavgift. Att det skulle uppstå en massa konstiga rykten är i och för sig inte så konstigt med tanke på informationsintensiteten i denna frivilligorganisation. Att folk missar betala medlemmsavgifter är väl inte heller konstigt i och med att det inte kommer någon slags inbetalningtalong, uppmaning eller liknande. Det beror knappast på ekonomi eller ovilja, snarare på slarv i kombination med mager information.
Nej, jag vill inte vara en gnällspik, och klagomål på för lite information är oftast dåliga ursäkter snarare än legitim kritik. Däremot tycker jag det är bättre att skälla lite offentligt än att gå och klaga bakom ryggen på folk. En konstruktiv debatt är väl mycket bättre än att missnöje och konstiga rykten sprids som ingen tar tag i.
Stoppa pressarna – kollade just förbundets hemsida. Igår lades ett protokoll ut – fantastiskt bra! Missade sista sidan i min första läsning, pga en sidbrytning i dokumentet. Gör inte samma misstag som jag.
– Ser att ambitionen är två lite större tävlingar nästa säsong med flera klasser, samt att slalom eventuellt kan återkomma – kalasbra!
– Ser att Peter D fortfarande är formulaansvarig. Toppen då har vi ju en kunnig meriterad projektledare! Skrik till om du vill ha lite entusiasm och annan hjälp. Tror denna konf är rätt forum att samla ihop folk på.
– Ser att Gustav E är med i båten. Skönt med lite nytt blod och förhoppningsvis fortsätter hans engagerade arbete även nu när han är suppleang i styrelsen.
– Ser även att det är ett vikande antal medlemmar. Trots ökat intresse för den typ av vindsurfing som funkar ihop bra med förensingsverksamhet (speed, slalom, kona, formula mfl racediscipliner). Vad gör vi åt det? Kanske kolla med steffo om man kunde ordna en ny sektion på denna konf: ”Förbundet informerar/medlemarna diskuterar”. Eller ska vi försöka blåsa liv i ett aktivt forum på förbundssidan?
/Jesper B
PS: Enligt protokollet var det ingen svensk med i RSX (os-klassen) på NM. Trodde Rickard Almqvist var med och kom rätt bra – eller har jag bara drömt det?
PS: Filip, kan du kolla om jag har betalt medlemsavgiften för 06?
-
Hur får man tag på det protokollet? Skickas det inte ut till medlemmarna (tillsammans med ett litet brev om vad förbundet gör för just mig och en inbetalningsblankett)?
Hörde även från vår/förbundets nya skattmästare Filip att det inte finns mycket energi kring Formula racing i nuvarande styrelsen. Är det ingen som känner sig manad att ta tag i det, dvs bilda en liten Formulaarbetsgrupp? Men det kanske redan är på G? Vore som sagt fint med ett protokoll.
/Jesper B
-
Håller 100% med dig Ola, det som imponerar mest är hur mycket av railen, eller snarare brädan som är under vattnet i de båda bilderna. Det krävs mycket power, det vill säga fart och hårdcarve för det. Eftersom det tydligen inte blåste ett skit, eller i vart fall riktigt lite så måste man helt enkelt vara grymegrym på att utnyttja vågen. Två värdiga finalister i årets mest prestigefylla vågseglingstävling. Får se hur mycket ungpistolerna utvecklas till nästa år (sannolikt hur mycket som helst) och om det blir lite nya finalister då? /Jesper B
-
Det viktiga är att man har det shapade blocket i en jigg när man suger fast sandwischen. I synnerhet däcksandwischen har en tendens att böja upp brädan en hel del och således ändra rockern. Detta är ett hantverk. jiggen måste vara några mm rakare än den rocker man vill ha i slutändan.
Dessutom eftershapar man lite efter pålimmat sandwich. Vee, konkaviteter, speedkanaler eller vad det nu må vara kollas/fixas till efter det att bottensandvischen är på plats.
/Jesper
-
jesper_b
Medlem17 november, 2006 vid 17:20 som svar på: Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?Dude,
Om nu gummi väl ska användas är det mycket viktigt att det sitter över huvudet. Allt annat resulterar i en typ av läckage som kan få påtagliga konsekvenser (se ovan). /Jesper B -
Grymme fin vågsegling på filmerna på JP-hemsidan. Tycker faktiskt JP själv fortsätter att vara state-of-the-art vad gäller snabb, kraftfull down-the-line vågsegling. Alla är ju grymt duktiga och med egna stilar, men jag undrar när det kommer någon som kan segla så fort som JP, om det någonsin kommer?
/Jesper B -
Svenne,
Var hittar jag någon som gör en så där seriös zinkbehandling?/Jesper B
-
Bilden på Josh carvande enhandscut-back är grymt fin. Kolla hur djupt han gräven ner brädan i en liten tight hålig hookipavåg! /Jesper B
-
Vi kan väl ha flera klasser? Shape, konstruktion, airbrusch, folkets val, galnaste byggprocess, högst soulfaktor, best over all, worst over all… I slutändan måste nog alla som ställer upp få något slags förstapris – tycker jag. Den viktigaste segern är om det överhuvudtaget byggs några brädor här hemma – tycker jag…. hm, alla kan kanske inte få hotsegel dock.. /Jesper B
-
Visst blir det härligt smetigt och dammigt i laminerings och finisharbetet, visst kan det vara knepigt att mäta exakt mm. MEN, nu ska vi inte sura och se problemen. Dessutom kan man shapa och laminera någorlunda proffsigt blir det minimalt med porer och slip. Det handlar om att hålla allt jämt och fint från början, sträcka väven lagom hårt och framför allt jämt över hela brädan, lägga sliplager i rätt densitet och riktigt jämnt. Vaccumpumpen gör dessutom under.
Dvs, tillräkligt mycket harmoni i själen så blir det världens bästa brädor!
Det är ju många som gillar det här med tävling, både på vattnet, i antal konfinlägg mm. Vi kan väl göra en brädbyggartävling? Vi ses om ett år alla tar med sig sina grymma hemmamek. Har vi tur brallar det så vi kan prova om de håller för rotationer med pankaksplatta landningar. Jag kan ställa upp med ett 1a pris i form av ett customsegel från hotsailsmaui, eller något annat passande?
/Jesper
Med sisådär 30+ hembyggen i bagaget -
Inför Lanzarotevintern -87 byggde jag och min kompis Martin H var sin grym custombräda. Min hade 7 cm tailkick – vette f-n hur vi mätte, men den var grymt böjd i häcken. Martins var spikrak, till och med lite negativ! Min planade aldrig på vägen ut men svängde som bara den på vågen. Martins planade alltid men det blev rätt kniksiga bottomturns på den. Martin vågridning var som en vinkelhake men han cheesrollade som en gud!
Men det roligaste av allt, och det här har jag lovat att aldrig berätta, är att när Martin laddade polyestern med härdare tog han promille i stället för procent. Vi gjorde ett grymt snyggt laminat och gick hem. Morgonen därpå låg min bräda och glänste, stenhård och med grym aribrush under laminatet. Martins bräda var dock inte så kul att se på. Hela laminatet hade glidit av brädan av sin egen tyngd och låg i en hög på golvet. Ännu roligare är väl att vi lyfte på samma laminat igen och penslade hela brädan med härdare!!!! Det blev ett väldigt kul laminat och den otroligt psycholdeliska airbrushen med vattendroppar och flygande apelsiner (nej apelsinerna var på en annan av Martins brädor) blev inte mindre psychodelisk av den smetiga polyestern med superhård yta och väldigt konstiga luftbubblor överallt.
Men vi hade en grym vinter på kanaries och tog en månad Guincho på hemvägen av bara farten.
/Jesper B
-
Mera smet och epoxi i ärmhålorna och mindre analys – det är bara att sätta igång! Kolla några avsnitt från Tårtan som inspiration. Kolfiberdam i näsborrarna, bortfräst tumme (mitt i handen gör den ändå ingen nytta) och grymma handjagade toppbrädor! /Jesper B
PS: Gillar det där avsnittet i Tårtan när Janus (eller var det Hilding) skulle röka ihjäl sig på toan. Tänk er själva, lite bra weed, en överhandsfräs och ett blanks i den pyttelilla shapeverkstaden i form av en gammal arbetarbod på bakgården. En raspig kassetspelare med grym roots. En halvtimme senare ligger hon där med perfekta avsmekta rails, en tunn fint rundad häck, den perfekta tailkicken, det lilla veet och kanske kanske en liten speedkonkavitet mitt emellan stropparna. Firas självklart med en lite småljummen men ändå lite kall 3,5a, eller kanske två efter allt dam och rök i strupen.
-
Min bästa bilaffär på Maui var för ett par år sedan då jag slog till på en grym Mercury. Full av vatten och den förra ägarens hippiprylar. Stort rosthål rakt igenom taket och utan fläktrem – men helt klart en potentiell good runner! $300 dollar senare, lite glasfiber och sprayburk, lite silicon runt rutorna, en plåtburk och ståltråd runt ljuddämparen, en ”smidigt” införskaffad safety och försäkring så blev den riktigt fin. Såldes 4 månader senare för $600.
Vadå dyrt på Maui?
/Jesper B
-
Norge har så otroligt mycket som vi inte har eller har väldigt lite av… swell, vind, norskor, fjordar, berg… Fasen, här åker man till andra sidan jorden för att få stora vinterswell – också finns de runt hörnet. Jag hinner inte med någon Norgetrip denna höst/vinter men hänger definitivt på en prognosresa dit från och med april i vår, senast nästa höst.
Lista: Ser riktigt maffigt ut. Kanske inte så extremt mycket tryck men klart godkänd storlek – oavsett med vilken halvtropsik ös referensram man jämför.
/Jesper B
-
Härligt smetiga svar! Inget är så härligt som en krispig, lätt och personlig custom under fötterna.
Hur vore det om någon grymt händig knäpp svensk skulle ta tag i det här. Jag skulle otroligt gärna bygga mina egna brädor, åtminstone shapa dom, men jag har inte tid. Jag har så många brädor i huvudet som jag skulle vilja bygga. Den perfekta down-the-line Torörippern, on-shore brädan som får EVOn att framstå som en gammal äppelmunk, mm. Just nu vill jag ha en ersättare till min gamla superallround 77l AB+. En 72-75 liters JB- vore så djädra ball.
Hantverket är lite olika svårt att lära sig beroende på vad man har för bakgrund. Det krävs inga grymmedyra maskiner eller något, bara en jädra massa entusiasm och så tid förståss…
Är det ingen knäppgök som ska starta customproduktion här hemma?
/Jesper
