jesper_b
Forumsvar skapade
-
F-n! Nu längtar jag till Portugal. Var där i princip varje sommar fram till för 8 år sedan. Det är nog dags att ge Humlan en service och dra ner. Guincho är ett riktigt hi-surf, hi-wind area. Hänga i buss, hyra hus eller rum genom någon av de lokala barerna, unga glada människor, extremt gott kaffe, 48 timmars rave utanför Lissabon, fantastisk kvällssegling i vackraste tänkbara solnedgång, stjärnklara nätter, sometimes extremt bra vågsegling, alltid bra surf.. shit. Får nog sluta med mina Formulaövningar ganska snart och ställa prioriteringarna rätt! /Jesper B
-
Det verkade kanske så, tills Voxby – mästaren av Baggensfjärdens vrid, byar och vindhål – kom ut. Visade rätt rejält var skåpet står! /Jesper B
-
Olaf,
Kan du segla utan frontbeslaget? Jag har bilen packad på jobbet – utan ditt beslag – och tänkte åka direkt. Du kan få beslaget på väg hem om det är ok för dig?/Jesper
-
Jag är på – dessutom inte två timmar sen denna gång! /Jerper B
-
Visserligen inte på någon svensk, men dock ett Hansen. Kolla noga på buken… /Jesper B
-
Trådarna som refereras till ovan och några till beskriver väl läget rätt bra. Tycker dessutom att det är trist att fördjupa sig i de mörkare sidorna av vindsurfinindustrin när det finns en massa bra grejor att fokusera. Hur som helst är och var det djädrigt jobbigt att ha med WW/GT att göra rent affärsmässigt. Trost superprylar och stokade prylmänniskor har jag fler en än gång tänkt skita fullständigt i den. Kritiken mot John C är inte obefogad om ni frågar mig. Men jag känner inte heller till hela storryn. Han kanske har satt sig själv i klistret och varit mer eller mindre tvingad att bete sig som han gjort.
Hur som helts: Hansen har alla förutsättningar till att funka grymt bra. Bill har till skillnad mycket bra relation till deras kinafabrik och Devon är en integrerad del av projektet, liksom ett gäng andra coola Californinen bros som Mike Percy mfl. Vet inte riktigt hur deras budget ser ut men de verkar artbeta logiskt och i små steg i taget och so far har de varit grymt tillmötesgående både business wise och vad gäller prestandan i prylarna. Vi får hoppas Devon inte klantar sig för mycket på årets race (prylarna, tekniken och farten har han definitivt) – så att Hansen Sails får den uppmärksamhet de förtjänar. Mattias Wallbom (SWE 496) går i alla fall grymt fort på dem (fast jag går högre), Stefan Voxby planar i 0 sekundmeter och Marcus Richardsson hoppas få köra på dem i EM…
/Jesper
-
Vi blev lite sena. Jag fastnade i rusningen och hämtade upp en bräda på vägen. Förhoppningarna på vägen minskade då Baggen såg ganska blank ut vid Skurubron på väg ut. Men som vi alla vet (?): Syd med lite väst i blir mer brist på Björkvik, syd med lite ost i blir mer bris på Baggen. Nu var det lite väst i. När vi kom ut vid 18 gässade hela Ingaröfjärden. Såg ut som fullfulltryck med 11.6. På med stroppar och rigga fort. Vi hann ut och plocka det sista av sjöbrisen i kanske en dryg halvtimme. Finfin segling! Sedan la sig det helt och vi länsade tillbaka utan planing. Hade vi varit där ett par timmar tidigare hade vi fått fulltryck segling lika många timmar mer.
Om jag kommer loss efter lunch idag drar jag nog dit igen. Häng på!
/Jesper
-
Master/bommar: Har vi flyt slutar WW/GT helt med formulaprylar (varför utveckla och tillverka grymma formulamaster när man inte har några segel till dem?) och då tar Hansen över både mast och bomtillverkningen. Prylarna är ju grymma men det är bökigt att ha med WW/GT att göra rent affärsmässigt – mycket bättre om det blir urtrevliga Hansen-gänget.
Tack Mattias för att jag fick prova Lorchen – den kändes grym!
/Jesper
-
MacTS
Det är tanken. Vi som beställde WW-segel har redan fått första leveans av stekheta purfärska Hansen. Hansen har haft grymt fullt upp att får fram segel till de som beställde WW men aldrig fick någon leverans. Man har prioriterat storlekaran 10.0, 10.8 och 11.6. ”Any day” har man även en 12.4 för leverans hit. Sedan fortsätter man ner i storlekarna. Slalom och speedsegel är defintivt med i planen. Hela idén med Hansen är att litet entusiastiskt high-end race fokus. Även master och bommar är det tänkt. Det som ett tag såg ut att bli slutet för Bill Hansens fantastiska segel – blev snarare en pånyttfödelse. Årets Hansen är en vidareutveckling av de redan färdiga WW 2006 Formula Race. Hansen hann klämma in lite nya erfarenheter från bland annat årets Midwinters i de rykande färska designerna.Datum, priser mm är dock för tidigt att prata om. Håll utkik, deras hemsida är under slutkonstruktion. Räkna dock inte med några fler leveranser till Sverige före sommaren.
/Jesper B
-
Provade supersprillans Hansen 11.6an igår i fint fulltryck och platt underbart vatten. Vilket segel!!! Helt otroligt stabilt, lätt och balanserat. Körde i princip inte mot någon och slängde bara upp det på känn, så det är svårt att säga något objektivt om prestandan. Känslan var dock att allt var 100% rätt, som om jag seglat med det en säsong minst och hade perfekt trim. Ska bli otroligt kul att segla mer på dessa extrema 10 lattade 6-cams segel utan en endaste rynka!
/Jesper B
-
Yo!
Kul att ni fick lite segling på Björkvik senast! Veet inte vad jag tänkte på som intehängde påHoppas dock det kan bli betyldigt mer på tisdagsträningen i morron på Mjölkudden!
Stefan Voxby och Johan Ekstedt står beredda med tuta, flaggor, kappseglingsregler, planerade övningar, mm vid 16-tiden (eller hur grabbar!?), så det är lämpligt att alla gummigubbar går lite tidigare från jobb och kör i brandkårsutryckningsfart ut och gör dem sällskap. Själv kommer jag tyvärr inte kunna ansluta förrän framåt 16.30-17.
Vi ses på vattnet!
/Jesper B
-
Vägbeskrivning: Från Slussen mot Nacka förbi Vinkinglinebåtar och reningsverk och ut på motorvägen mot Gustavsberg/Värmdö (222an). Kör förbi avfarter mot bl a Forum Nacka och Saltsjöbaden/Fisksätra. Kör över Skurubron (den första bron över vatten). Ta av höger på avfart mot Orminge/Lännersta. Kör Lännerstavägen (mot Lännersta) i princip tills den tar slut. Då har ni bl a en stor fotbollsplan på vänster sida om vägen. Ta av på grusvägen som rundar fotbollsplanen åt vänster. Sedan direkt höger i backe upp på Boo kapellväg (har jag för mig att den lilla grusvägen heter). Fortsätt denna tills den börjar gå nedåt och slutar i ett T-kors. Ta vänster i T-korset och kör parallellt med vattnet tills du ser jollemaster, en parkering och en tennisplan. Du är framme. Typ?
/Jesper B
-
Hey, klar man kan ha flera identiteter i denna upplösta poststrukturella värld vi ibland benämner samhälle. Rocknroll och pilsner, surfhippi, racenisse, back country jibber, akademikerkarriärist, vindsurfnasare, trebarnsfar, managmentguru, whatever – ser inga som helst konflikter varken vad gäller tid, kompetens eller mammon! /Jesper B
-
Trodde ni hade en lite snurra. Jona, har inte er klubb en liten gummibåt vi skulle kunna använda? Eller är det någon annan som har en? /Jesper B
-
Härligt! Kan vi inte göra som vi sagt i ett antal år nu att vi köra där det blåser bäst, inte nödvändigtvis vid klubben eller DYYYYYvik. Ett telefonnummer som man kan ringa senast viss tid på morgonen samt medelande på konfen om vart vi kör skulle väl funka. Typ: Björkvik på sydväst, Mjölkudden på sydost, Erstaviken på…
Bara ett förslag, men som vi snackat om varje gång vi går tillbaka i gyttjan efter racen på DYYYYYvik. Jag hjälper gärna till att köra trailer med båt och bojar!
/Jesper B
