jesper_b
Forumsvar skapade
-
Det finns en lång tråd om hur man trimmar nya Exocet-formulan på
http://www.exocet-original.com/forum/default.asp
Där står det en hel del om fenor och bland annat jämförs Hurricane med Deb. Bland annat skriver tycks Hurricane vara lite styvare än motsvarande Deb. Det vill säga en Deb S är lite mjukare än en Hurricane S.
Annars kan jag enbart hålla med Jimmy om att köra mycket på EN fena. Jag har i princip enbart kört på en Deb R13 M (70cm). Den största förändringen jag gjort på tre formulasäsonger är att jag förra året rakade jag upp den från +2 till +6. Jag köpte även en R13 S för att ha i reserv. Provade denna en gång men märkte ingen större skillnad, möjligen lite mer tendens till spin-out, men det var en rätt choppig dag.
Har även en R13 M+ 66 +2 som jag sätter på när det blåseer för mycket för mig (behövs inte mycket, på kryssen är jag en sopa när det tutar på). Med den blir hådvindsseglingen mycket enklare. Problemet då är att minst varannan gång jag satt på den har det mojnat ut eller varit stora hål trots höga toppvindstyrkor. Dvs jag skulle kanske plågat mig/lärt mig med min vanliga fena istället… Sålunda är EN bra fena som man trimmar allting efter och lär sig segla på viktigare än att han den för tillfället trendigaste.
/Jesper B
-
Faan också – nu skrev jag ett sådant där spontant kritiskt inlägg igen (ovan). Vet inte riktigt varför det blir så – vet någon annan det?
Hur som helst är det bra att vi har ett förbund och att några i detta faktiskt gör något. Till exempel Peter Davidsson ska ha stor eloge för att han får ihop en Formulakupp år efter år!
En plötsligt något mer ödmjuk
Jesper B
-
Skit pommes – här händer det radikala grejor!
Massvis med ny matnyttig information om SVFs olika arrangemang (Formulanybörjarläger i vår Haga-park, utlåningstrailer med bojar mm samt stöddokument till tävlingsarrangerande klubbar, nya kompletterande regler om vindgränser, nya tävlingar och evenemang i samarbete med de större importörerna, etc)
Nä skojade bara.
Kul att dom gör något i Danmark. Tur att vi har Johan Ekstedt så vi får en mellansvensk kupp!
/Jesper B
-
Med en svarting i röven och en metaliserad på… äh vad f-n. Bra bilder på riktigt bra grejor. Fattar dock inte hur den smala gått på… vadå? Vilket himla inlägg. Vet inte riktigt hur jag ska komma ur det här. Ja ja, nu lägger jag i alla fall en order på stekheta segel. Är det någon jag missat som vill hänga på? I så fall email till mig ASAP! /Jesper
-
Tack alla supertrevliga västkustvindsurfare! Jag hade sjukt trevligt denna stekheta afton. Bättre än förra året och faktiskt några grader hetare än helgen innan utanför Stockholm. Många plattor öl blev det och trevliga nya bekantskaper. Kul som faasen att så många kom. Bilderna i min kamera är så otroligt suddiga att de knappas kan användas (supertack till fotografen, som om jag inte minns fel var Ila – tack för allt föresten). Nedan är dock några av de bättre. Återigen stort tack till alla som kom! /Jesper
1) Superspännande final i KelaProsnurren mellan Linda och.. vad fasen hette du nu igen?
2) Staffan B snackar freestyledomarutbildning!?
3) KelaProsnurrvinnare (namn?) med sitt förstapris (SO 5.3)
-
Tycker det är trist att vi ställer Formula vs RSX, dvs emot varandra. Klart hybridbrädorna har fördelar framför Formula. Framför allt funkar bättre i ickeplanande förhållanden. Klart Formula är en mer extrem klass som kräver mer teknik och kanske mindre taktiskt sinnelag (även om man nog inte ska överdriva).
Sålunda är hybridbrädan perfekt instegsbräda och segelklubbsbräda, medan Formulan är mer av just Formula… ett.
Det jag tycker är mest trist med nya os-klassen är att den är en enfabrikatsklass. Nog vore det mycket roligare med en strikt entypsklass där alla tillverkare kunde vara med. Det skulle göra incitamenten till produktutveckling högre och få med fler pro-seglare med kontrakt hos olika fabrikat.
/Jesper B
-
Tjab-aloha!
Här kommer adress och vägbeskrivning till fredagens begivenhet i V-berg:Campus Varberg Otto Torells gata 16.
Ingång på gaveln byggnad C, den röda byggnaden.Med bil: E20/E6 avfart Varberg nord, kör väg 41 mot Varberg .
I andra stora rondellen ta andra höger in på Birger Svenssons väg. Efter järnvägsstationen ta första höger, kör över spåret fortsätt rakt tills du kommer till parkeringen framför Campus Varberg. Ingång på gaveln av det röda huset med stor glasfasad. Ta trapporna upp till stora hörsalen 3e våningen.Med tåg: Från stationen håll höger sikta mot hamnen. Gå över järnvägsspåret fortsätt rakt fram till du kommer till Campus Varberg. Ingång på gaveln av hus C, den röda. Trapporna upp till stora hörsalen 3e våningen.
Har ni problem att hitta eller undra över nåt annat ring 0733-16 90 00
-
Har fått många frågor om var man köper biljetter mm. Det behövs inte. Alla är välkomna (blir vi för många kanske vi får stänga dörrarna av brandsäkerhetsskäl). Det kostar inget. Program typ så här:
-
För mig är valet av rigg självklart. Blir Windwing segel, Gulftech master och bommar samt kelaproförlängare. Vi blir ett gäng duktiga seglare som kör WW/GT i år.
Vad gäller bräda har jag inte bestämt mig – skitsvårt tycker jag. De enda jag egentligen hört något positivt om är att SB och Exocet har fått till det. Gillade förra årets F2. Om Fanaticen vet jag inte ett dugg.
/Jesper B
-
Lite snyggare inbjudan. Design: Calle N.
-
[QUOTE=men vart tusan gör man av brädan när man inte seglar, kan man ha den som köksdörr kanske? 😮
Pingisbord är en klassiker… då är nog Fanatic (helst 05 och 06) att föredra framför senare års Starboard. Misstänker att nya F2 är lämplig med grundaste inställningen på de reglerbara cut-outsen.
/Jesper B
-
Helloj,
70 kilo är absolut INTE för lätt för formula. Möjligen är det enklare att vinna VM och kanske till och med Svenska kuppen om man ligger på några fler kg, men är inte det det primära målet funkar 70 kg utmärkt på formulaprylar.Själv ligger jag på 77, 78 kg och har inga som helst problem att hantera största seglet, dvs en 12.5a, därmot kan man om man har superteknik klara sig på betydligt mindre även i lättaste vindarna.
En helt anna sak är kompetens, dvs hur bra vindsurfare man är. Att hoppa från centerbordsbräda av det lite äldre slaget direkt till formula är nog ett rätt stort steg. Jag är övertygad om att det går (bra) men inte helt med automatik. Du skulle kunna ta en omväg via en stor freeride som visserligen är lite enklare att hantera, men också planar senare. Är du bara beredd på att det kommer ta några gånger på vattnet och att du är villig att kämpa några gånger skulle jag inte tveka på ett beggat formulakit.
Det dyker upp kompletta utrustningar för under 10 000:- relativt regelbundet och det är nog bättre att kolla skicket på respektive utrustning än att avgränsa sig till ett visst märke. Det viktigaste är att du får ihop ett kit än exakt vilket, men ett segel på runt 11 kvadrat är nog inte helt fel. Ner mot 10 funkar också men då vill du nog gå upp lite i storlek när du börjat få kläm på grejorna.
På vindsurfingförbundets årsmöte föreslog jag styrelsen att de skulle arrangera ett vårläger på till exempel öland, bland annat med fokus på att introducera nya formulaseglare i klassen, dvs lära ut de grundläggande knepen både på land och vattnet. Förhoppningsvis får Sebastian och de andra i förbundet arslet ur vagnen och arrangerar ett dyligt läger…
Vi ses på vattnet!
/Jesper
-
Ge benet Sara! Häng inte läpp för sämre fart och otur med prylarna. Se det som en grymt trevlig och lärorik vecka. Du kommer köra skiten ur oss andra i vår, åtminstone vi svenskar som inte orkat masa oss ner till Melbourne. /Jesper B
-
Johan E,
Nu skrev jag inte om just dina bommar utan om alla bommar som tillverkas i samma fabrik som GT. Vad gäller vindsurfing.se bommarna vore det konstigt om du inte visste mer än jag. Du kan mycket väl ha bytt leverantör.Dock: De vindsurfing.se-bommar jag sett i år och förra året var defintivt tillverkade i samma fabrik som tex Gulftech Glory (ej samma fabrik som Gulftech Maximum), Local Spirit med flera märken. Den kolbom som du har på bild på vindsurfing.se är defintivt tillverkad i samma fabrik som Gulftech Glory.
Detta innebär INTE att det är en dålig bom – tvärt om! Det innebär däremot att det INTE är monocoque. Förra året beställde Hotsailsmaui en bom med egen (mycket smal) shape på rören och monocoquekonstruktion från samma fabrik. Man fick också en bom som såg ut som en sådan. Vi närmare (mycket nära) granskning visade det sig dock att det inte var monocoque trots allt. Skarvar på två ställen på båda sidorna! Detsamma fick GT erfara några år tidigare. Taiwanfabriken fortsätter att hävda att det är monocoque men tyvärr stämmer inte detta. Genom att skarva rören strax bakom greppet kan de använda och kapa upp förtillverkade standardrör på den raka delen av bommen, vilket gör produktionen mycket billigare.
Däremot kan vindsurfing.se mycket väl ha bytt fabrik och nu säljer bommar med äkta monocoquekonstruktion. Det har jag inte någon aning om.
Det där med monocoque har dock blivit något av en marknadsföringsgrej som jag tycker är rätt överdriven. Det finns hur fina, hållbara, styva bommar som helst med både en och fler skarvar i rören.
Jag vill defintivt inte på något sett racka ner på vindsurfing.se eller andra fabrikats bommar. Jag tycker Johan E, Mackan mfl gör strålande insatser som orkar ta fram egna produkter. Tvärt om tycker jag de är värda allt beröm. Allt jag vill göra är att dela med mig av min (högst begränsade?) kunskap om vad en fabrik i Taiwan gör respektive inte gör i avseende kolfiberkonstruktioner på bommar – oavsett vad de själva hävdar.
/Jesper B
Som tycker det är toppen med en massa fabrikat och allternativ för oss glada vindsurfare!PS: Ett säkert sätt att ta reda på om en bom är monocogue är att kolla rören på två ställen, dels framme vid bombeslaget och dels straxs bakom där det smala greppet blivit ”normaldiameter”. Det kräver dock att man skrapar bort bommgummit och lite laminat, dvs i princip förstör bommen. Hittar man ingen skarv på någon av dessa punkter är det monocoque.
PS2: Ett mindre säkert sätt som inte kräver någon åverkan på bomen är att sticka in en lång smal pinne i bomröret bakifrån. Om pinnen tar stopp mot en kant strax bakom (5-10 cm) där röret börjar böja sig och bli smalare kan man vara ganska säker på att det är ett inre skarvrör som tar emot – dvs då är det inte monocoque (men kan för den skull vara en toppenbom).
-
Thord mfl,
GT bommen kan du få tag på hos mig http://www.hotsailsmaui.se Knappt 27 mm i greppet och håller. Tillverkad i samma fabrik som väldigt många andra bommar av båda hög och låg kvalitet. För de som kör i vågor rekommenderar jag generellt inte 27 mm då många billiga bommar med så smalt grepp går av betydligt lättare än 29 mm. Smal rördiameter kräver helt enkelt dyrare laminat än tjockare rördiameter för att hålla. GTn håller dock otroligt bra och är styvare än det mesta. Baksidan av det är att den kostar lite mer än de billigaste alternativen (men betydligt mindre än det snordyraste). Mer info på hemsidan eller genom email till mig.Tilläggas kan att varken GTn eller andra bommar från denna fabrik är monocoque. Det behöver dock inte vara handlarna som luras – fabriken säljer sina skarvade bomrör under falsk flagg. De handlare som skriver att det är monocoque i bommar från denna fabrik gör förhoppningsvis detta pga okunskap snarare än för att luras.
/Jesper B
