jesper_b
Forumsvar skapade
-
Vad tror ni om Formula 63? Sex som i antal rutor och tre som i antal barn? Eller är det en för snäv regel? /Jesper B
-
40+ yes! No fat, still kicking hard! /Jesper B
PS:Håller dock med om att det börjar bli lite väl badankemidjetätt på startlinjen. Tror faktiskt badankemidjorna gör sig mer till sin rätt i speedkanaler och liknande.
-
Angående Aloha, Experience, RSX, medflera klasser. Jag tror säkert det är roliga klasser men är också övertygad om att vi inte ska dela upp de svenska race-vindsurfarna i för många grupper. På Formula SM var det visserligen över 35 deltagare men på SWT Linköping endast ett tiotal (bl a pga urusel väderleksrapport). Vore skitdumt attt dela upp denna grupp i flera mindre. Att formula skulle vara för dyrt för att attrahera nya och unga seglare stämmer inte. Du får en fin komplett beggad/intrimmad utrustning för långt under 20 000:- För att tävla i lokala tävlingar (vilket är det man lämpligen börjar med) räcker prylar för 15 000:-
För att attrahera nya till sporten handlar det mer om att jobba på att det blir fler roliga och inte allt för prestigfyllda lokala tävlingar och att det arrangeras introduktions-/träningsläger för nybörjare/färskingar.
Tror mer på att komplettera Formula med lite mer freerideorienterat och slalomliknande race om det blåser tillräckligt. Med tanke på vindsäkerhet ser jag dock inte det som något som kan ersätta Formula utan snarare komplettera när vinden råkar räcka till. Lite mer distansorienterade eller ”ö-runt” liknande tävlingar kan man tänka sig att man kank ställa upp i lite alla möjliga klasser, freeride, formula, cenerbord mfl – fasen vill man sjunka runt klacknäset på Ingaröfjärden på vågbräda så kan man väl få göra det!
Formula som bas som lockar jollekappseglare och race-vindsurfare som vill satsa lite grann, kryddat med lite mer prestiglösa galna upptåg på alla möjliga brädor som lockar all of us!
Nu tycker jag vi sätter igång och börjar arrangera dylika lokala tävlingar. Vem som helst kan ta initiativ och dra ihop roliga projekt. Kolla bara Johan Ekstedt som är en perfekt förebild med Ålandshavsseglingar mm.
Tjoho!
/Jesper B
-
My weight is about 78 kg. For me the 82l shockwave is a light wind wave board if we are talking Maui (where I of some reason always likes a little smaller boards than on other places with same wind). The 82l can also be a little big on places that have more wind than waves. Here on the wave spots on the Swedish east coast we usually have more waves than wind. Here i like a little extra volume and the 82l is a perfect all rounder for me. For the very light days I use my 92l shockwave and a superlight Hotsailsmaui 5.9 sail. On a place like Marocco I would probably prefer the 72l.
I have mostly used custom boards before going for AB+. When tryiing cobra production boards I just don’t like the overall feel – regardless of shape. To me the cobra production boards just feel dead, dull and heavy (I have no experience of the new lighter ”limitid edition” cobra boards, but that is hardly an alternative if you want a wave sailing board that don’t brake).
I haven’t weight my 82l shockwave but it is definitly very light and it also takes a lot of abuse from both high jumps and rocky shorelines. Before trying the shockwave I always used more traditional Hookipa shaped wave boards – sorry cannot compare to other ”stubbies” (my guess is that the AB+ has a little bit more of the carving feel of traditional wave boards, compared to other stubbies).
/Jesper
-
På finalen i SWT i Fiskebäck i helgen togs ettt intitiativ till att en västkustserie för formula ska skapas till nästa år. Det finns ett gäng aktiva västkustseglare – hur många vet jag inte. Det få de svara på själva!
/Jesper B
-
Kul med lite diskussion kring olika tävlingsformat. Lite speciellt dock att rätt många diskuterar tävlingar i Formula utan att kanske provat på det så där himlans mycket. Jag tror formula kan upplevas oerhört mycket struligare, dyrare och svårare än det behöver vara. Ge klassen en chans, dvs prova på ett år, innan ni dömmer ut den.
Såsom hyfsat ny i racesammanhang (tre säsonger halvsatsande i Formula just avklarade) tycker jag så här:
Formula är en fungerande otroligt kul kappseglingsklass. Som vindsurfare är det extra kul eftersom det är i stort sett samma teknik som att bränna omkring på en freeridebräda eller till och med en vågbräda. Därutöver kommer allt som har med kappsegling att göra, dvs starta, närtaktik, väderkunskaper mm. Otroligt kul!!!
Formula är dessutom den form av vindsurfing som fungerar överlägset bäst i lättvind. Jag får således oerhört många fler seglingsdagar med formulautrustning oavsett om jag är med på tävlingar eller om jag enbart cruisar omkring.
Det finns en fördom om att formula skulle vara dyrt. Idag seglar de flesta i svenska toppem med två segel, en bräda och ett par fenor. Nytt kostar detta en hel del men du får fina kompletta beggade utrustningar för 15000:- För det priset hittar du ingen konkurrenskraftig jolle i någon annan klass. Vi talar således om bland det snabbaste, billigaste och mest lätthanterliga som går att kappsegla på.
Jag tror det finns en hel del mentala hinder inför att skaffa formulaprylar och sedan att börja tävla på dem. Jobbigt att rigga, mycket att konka på osv. Visst, det är inte som 4.7an och lillvågisen, men man vänjer sig snabbt och riggningen handlar som allt annat om kunskap. I början av säsongen tog det mig en halvtimme att rigga mina nya segel. Nu när jag vet hur det funkar går det på några minuter. Visst är det mer att konka ner till vattnet, men så tokplanar jag i 4 s/m. Det är mer än väl värt de där två extra kilona.
Köp en beggad utrustning och häng på någon som redan seglar formula. Tro inte du kan allt från början, du kommer inte plana i lika lätt bris och du kommer bli ordentligt frånåkt i början – men du kommer lära dig snabbt.
Sedan kan du när du börjar få koll på prylarna prova på någon lokal tävling som mellansvenska eller skånska kuppen. Förhoppningsvis blir det en västkustserie till nästa år också. Satsa på att hinna till start och segla runt hela banan första gången. Sedan kan du höja ambitionsnivån.
Slalom och nya klasser: Visst, skitkul! Bra med förnyelse och dynamik. Kan kanske dra till sig nya vindsurfare till racing. Dock även risken att de som redan racar splittrar sig på olika klasser. Hur som helst är det en rätt akademisk diskussion. Formula finns som en etablerad klass med roliga tävlingar på både lokal, nationell, nordisk och internationell nivå. Dessutom satsande deltagare av alla möjliga slag och kompetensnivåer. Vad man än hittar på för nytt så vore det dumt att se det som något som skulle ersätta eller konkurrera med den redan etablerade och fungarande Formulaklassen. Det nya skulle snarare utgöra något slags komplement, till exempel vända sig till de som inte vill tävla lite mer systematiskt utan bara vara med lite då och då med sina freeride/slalomgrejor…
Vad vet jag. Mitt grundråd är till de som funderar mycket på tävling men inte tävlar, och/eller som vill ha fler seglingsdagar men inte tävlar – tjacka en beggad formulautrustning!
Jesper B
-
Kappseglade aktivt jolle från tidigt 70-tal till -83. Var självklart en del av svenska föreningslivet i form av klubb (KSSS) och seglarförbundet (speciell träningsgrupp för OS-klasser och sedan A- och B-landslag). Hoppade av tvärt då jag var mätt på all seriös träning, tävling mm och inte grejade att komma till OS 1984. Började vindsurfa och insåg snabbt att vågsegling var min grej – såg ingen som helst koppling till föreningsverksamhet. Visste knappt att det fanns racebrädor, vindsurfingförbund eller liknande.
Vet att det idag finns många svenska vindsurfare därute som ser på sin vindsurfing som jag såg/ser på min vågsegling. Det har helt enkelt ingenting med kappsegling, tävling eller föreningsliv att göra. Snackade som hastigast med Stefan Kleppe häromåret om hur få som tävlade i freestyle. Han menade att freestyle var större än någonsin men att tävlingsdiciplinen var låg. Vettiga människor tänkte jag för mig själv. Dom har helt enkelt andra motiv för sin vindsurfing än att tävla.
Så 20 år efter avslutad kappseglingskarriär köpte jag upp mig på Formula Vindsurfing prylar. Lite alla möjliga motiv låg bakom, inget direkt genomtänkt. Men då jag var med på ett par tävlingar på skoj upptäckte jag: 1) Några individer är riktigt seriösa, tränar mm som i värsta jollekapseglingsklass, dessutom ganska vassa. 2) Väldigt lite organiserat vad gäller träning, tränarutbildning mm. Regelkunskaper mm mycket lågt. På något sätt fast lite i den kultur jag uppskattar så myckeet inom vågsegling, men som krockar med att försöka driva en verksamhet någorlunda seriöst.
Jag tror inte vi kan eller kanske inte ens bör försöka förändra alla olika subkulturer inom vindsurfing. Om man helst av allt sitter på en strand på norra sidan av Fuerte och röker lite gräs, surfar en hel del och, om passadvinden blir stark nog, sticker ut och vågseglar eller kitesurfar en sväng tror jag inte att världens mest välorganiserade föreningsliv kan locka en att skaffa en GPS… eller än mindre börja tävla i freestyle och självklart inte i formula.
Däremot tror jag att välorganiserat föreningsliv, såsom ÖWC tycks vara, kan göra olika tävlingsformer av vindsurfing mer lockande för en rad olika grupper människor. Unga jollekappseglare som ändå byter klass och redan är nyfikna på formula. Ungdommar som inte är upptäckt tjusningen med surf-hippiliv men som gillar att jibba runt på en snowboard och bor nära vatten och vind, freeride-vindsurfare som märker att dom är hyfsat snabba eller är ovanligt ståsäkra jämfört med sina kompisar, och, inte minst vindsurfande föräldrars barn, med flera.
Vad är då ”välorganiserat föreningsliv”. Tja det känns rätt självklart. 1) Ett förbund som arbetar intimt med seglarförbundet och landets större klubbar. I första hand vindsurfingklubbar men även, kanske via seglarförbundet, för att öka intresset för vindsurfing i landets jollekappseglingsklubbar. En del i ett sådant arbete är att hjälpa till med arrangemang, till exempel i form av kompetens i tävlingsreglemente, kappseglingsregler och klassregler. Ett annat arbete borde vara utbildning av både funktionärer, tränare och träningsläger. 2) Mediakontakter. När såg jag ett resultat från en vindsurfingtävling i en dagstidning senast? 3) Sponsorkontakter. Tror inte att detta är det viktigaste. Att arbeta med klubbar, förbund, träning mm borde vara första prioritet, men orkar man med det så är den kommersiella sidan nästa prioritet. Här tycks ju förbundet ha gjort en del försök som tyvärr då inte har resulterat i så mycket konkret, åtminstone inte som man märker.
Allt detta innebär massor med arbete. Vem orkar, vem har lust? Vill inte alla som vindsurfar vindsurfa snarare än att organisera, arrangera och administrera?
Vi kanske helt enkelt skulle börja med ett upprop. Vilka är villiga att sätta av tid i olika arbetsgrupper som kan hjälpa förbundet att göra något mer än det det gör idag. En samordningsgrupp, en Formula racegrupp, en speedgrupp, en freestylegrupp, en tränarutbildnings- och träningslägergrupp, en klubbkontaktsgrupp, en ….
Många grupper blir det… kanske är detta en uppgift för förbundets styrelse, det vill säga att börja skapa en arbetsgrupp som gradvis övergår till en samordningsgrupp som initierar och organiserar upp arbetet. Dock inte gör allt själva, utan tar hjälp av sina medlemmar (hur många är vi föresten?).
/Jesper B
PS: Känner att detta inlägg kan tolkas som kritiskt till det arbete som ändå görs i förbundet. Det är inte meningen. Jag utgår från att det görs en hel del arbete av den typ som jag och andra föreslår på denna tråd. Dock märks inte så väldigt mycket utåt. Det som märks är en ganska informationsfattig hemsida där den information som finns är ganska otydligt, ofta ”sen” och ibland direkt felaktig. Det första styrelsen bör göra är att uppgradera denna viktiga informationskanal. Faasen nu blev det kritiskt igen! OK, nytt försök: Ni gör säkert jättemycket jättejobbigt arbete helt gratis, men om detta nu inte räcker – be om hjälp, inte enbart om idéer utan även om arbetskraft till konkreta arbetsuppgifter.
-
Skitbra inlägg Peter!
Hoppas verkligen att vi orkar med att föra en kreativ debatt om detta. Högt i taket, gärna kritiskt men också konstruktivt.
Vad gäller sommartävlingar är jag inte lika övertygad som Kenneth. Jag har visserligen bara varit med i dryga två år men nog känns både Båstad och Halmstad som väldigt inarbetade och positiva tävlingar. Särskilt Halmstad har ju fantastisk vindstatistik genom åren (visst i år har sommaren varit extremt vindfattig, t o m för fomula).
Vad gäller förbundets arbete och relation till klubbarna känns Kennets kommentar spontant helt riktig. Jag tror att förbundet kan jobba mycket mer tillsammans med klubbar – t ex med stöd för oerfarna arrangörer, tillämpning av SSFs tävlingsreglemente, klassregler och kappseglingsregler, mediabevakning och sponsorer.
Då tänker jag inte enbart på vindsurfingklubbarna utan även på seglarsverige. Formula vindsurfing är en seglingsklass bland andra. Vi borde ”utnyttja” seglarförbundet mycket mer och aktivt få seglare i andra klasser att upptäcka oss. Som gammal jollekappseglare och KSSSare är det slående hur jolleseglare nästan alltid kommer fram och är nyfikna på vår klass när man råkar segla bland bland dem. Dock finns inte vi med i deras tränare och klubbars medvetande vad gäller olika intressanta klasser. Den dagen en KSSS tränare inte avråder utan till och med rekommenderar sina optimist, e-jolle, eller 420 seglare att välja vindsurfing som nästa klass – då är vi hemma!
Jag vet inte om jag tror så mycket på stora sponsorer och konstlat framtagna stjärnor – jo det kanske också är bra – men jag känner mig rätt säker på att vi skulle marknadsföra oss visavi seglarsverige. Seglarförbundet har till exempel kurser i kappseglingsregler – något som vi nog kan behöva lite till mans. Nog skulle Bo IF kunna göra ett helt överlägset arrangemang på norra Baggen om någon föreslog det och kanske hjälpte till lite.
Detta var baara några spontana kommentarer/inte speciellt övervägda funderingar på vad vi skulle kunna göra.
Fler realistiska och orealistiska idéer tack! Låt inte Peters uppmaning till diskussion landa i ett ointresserat vaccum.
/Jesper B
-
Have been sailing both 82 and 92 liters alot. Don’t think they prefer smaller sails than other wave boards. I have used 4.2 – 5.3 on the 82 l and that worked just fine. I think i could go up to lets say 5.5 without any problem and probably up to 5.7, may be even 5.9 but then it would probably feel a little out of balance.
The 92 l I have saild with 5.3 and 5.9. It works very good with both these sails. I think the ideal size should be between 5.5 and 5.9, then you get a little help to dig that rail in bottom turns from the relatively large sail.
The boards are snapy as hell. Feels very much smaller in tight turns than the volume indicates. In bottom turns the hold pretty good for being so short and compact. I think Anders really has put in a lot more of traditional Hookipa wave-board in these designs than what is normal in many other short/compact wave boards. Snappier and more volume than old-school wave boards but still a little of that grippy carving feel we all like!
Just buy one… or three!
/Jesper B
-
Jag har en beggad storasyster på 87 liter i orginallack, som dessutom har rätt shapade rails och är lättare, dock förstärkt jämfört med std som ju gick av rätt ordentligt. en hel del smådingar (Torö!) men 100% solid. Till salu billigt. /Jesper B
-
Set? Det är olika beroende på. Just denna dag var det rätt massivt (JA JA, jag var tvungen att åka före vridet €@!!-n) men lite set-tendens är det mer eller mindre alltid. Före vridet bröt det väldigt mycket hela tiden men ibland var det självklart lite lugnare och ibland… skit pommes… kom det in extra feta fetingar.
Generellt blir det mer och mer set-karaktär när vinden lättar och/eller vrider. Då genereas vågorna längre ifrån/tidigare och har en tendens att klumpa ihop sig. Det känns även som mer settigt när det är mindre eftersom man då blir tvungen att leta upp/vänta på när lite större vågor rullar in. På ren ost eller till och med med lite nord i kan det bli väldigt settigt men då måste det blåsa åtminstone 15s/m för att bli nåt – då blir det å andra sidan världsklass på udden, en tubande peak med fina skuldror!
Men gämfört med riktig ground-swell så är det väll ofta ganska massivt.
/Jesper B
-
Star,
Sorry om jag missförstod. Klart vi hellre hoppas på vind än ägnar oss åt onödig debatt! /Jesper -
Hu, jag ogillar de flesta vi-dom resonemang. Jag surfar, vindsurfar och provat kite. Jag simmar, dyker, åker snowboard, skidor etc.
Kite innebär faror som inte finns i vindsurfing. Men kitare är också oerhört medvetna om detta och inom kite finns ett helt annat säkerhetstänkande än inom vindsurfing. Precis som när jag sitter på min surfbräda på line-up och plötsligt blir passerad av en snabbt uppdykande vindsurfare kan en vindsurfare uppleva obehag av en passerande kitesurfare. Men detta behöver inte innebära att vindsurfaren eller kitesurfaren beter sig farligt. Det känns oftast mycket säkrare att köra bil själv än att sitta brevid.
Vindsurfare äger inte vågorna på Torö, det gör inte badare, surfare, snorklare, kajakare eller någon annan kategorisering av människor heller. Jag tycker det är urcoolt att vi kan uppleva Torös fantastiska natur tillsammans – alla – oavsett redskap. Självklart ska vi ta hänsyn till varandra och inte utsätta varandra för farliga situationer, men det gäller inte specifikt kitare.
Här hemma i Sverige håller vi på att dela upp allt i onödan. På till exempel Maui är det så mycket ovanligare att man bygger upp sin identiet som antingen surfare, vindsurfare, kitare eller vad vi nu tycker att vi är. Ibland surfar man, ibland vindsurfar man, ibland kitar man, ibland bodysurfar man ibland tow-surfar man… Huvudsaken är att ha kul, tillsammans, på vattnet och på land.
Sluta upp med vi-dem-kategoriseringarna och se hur kul det är att det går att göra olika grejor tillsammans! Ingo, jag ser verkligen fram till nästa gång vi rippar Torö, Ekeviken eller varför inte Kanaha tillsammans!
/Jesper B
-
Vad otroligt glad jag blir för alla er som var där… [email=”KU@!”]KU@![/email] /Jesper B
