jester
Forumsvar skapade
-
jester
Medlem1 september, 2008 vid 08:29 som svar på: Ny regel från WSSR, minst 50cm djupt vatten krävs för rekord.Verkar som om dom backat:
The WSSR Council announces an amendment to WSSR Rule 3.
3rd paragraph is amended as follows:
”For every record attempt on natural courses in every class, there must be a minimum depth of water, which is defined as follows.
At the time of the run in question, the shallowest part of the course must be covered by water with a depth of at least half the static immersed beam of the craft involved, or 10cm, whichever is the greater.
(Guidance note) To define the depth requirement, the craft or board involved should be afloat and the widest part of the hull or hulls touching the water should be measured. In the case of a multihull, the widest hull is measured or hydrofoil if fitted. In the case of an event involving a number of competing craft, the WSSRC Observer can announce at the commencement of the event what the minimum depth requirement will be”
Reason:
The WSSR Council had introduced the ”50 cm minimum depth rule” after having commissioned an investigation from Southampton University’s Wolfson Unit into the ramifications of ”ground effect” on craft sailing in shallow water. This report had concluded that ground effect can indeed have a marked effect in reducing the drag of craft sailing in very shallow water, that it became significant at a depth factor of half the beam of a planing surface and that in general a minimum water depth of 50 cms would be more than deep enough to avoid this shallow water effect. In general, the sport had welcomed this ruling as it posed little or no practical problems.
Kitesurfers and Windsurfers however had a major difficulty in administering this new rule, to such an extent that it threatened to bring their attempts on records to a complete halt. These craft have traditionally used tidal courses, close to the shore since the 1980s, when the Weymouth Inshore course was established, Subsequent venues around the world – all verified by the WSSRC – had adopted this format of which the greatest advantage had been the ability to sail in smooth water. But by the physical nature of these courses and due to geographical and tidal effects, the depth of water varied considerably along the 500 metre length and thus complying with the 50cm rule overall could make it impossible to set courses, without ending up well out to sea, in conditions adverse to high speed.
All accept that ”ground effect” exists and are unanimous that it should not be a factor in setting records. There was a danger that artificial courses might be created which could take advantage of this aid to higher speed but this was a separate issue which the WSSRC would address presently. However, in considering the Wolfson Report, the measurement at which ground effect came into effect was at half the beam of the board. As the average width of a board was 20 cms, it seemed reasonable to establish 10 cms as being the absolute minimum depth for natural courses – as opposed to manufactured courses – at the shallowest point.
John Reed
Secretary to the WSSR Council -
jester
Medlem30 augusti, 2008 vid 19:58 som svar på: F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 20082 veckor kvar.. Vilka kommer?
tobhed: jag finns tillhanda som baksupport, men själva hanteringen överlåter jag åt andra.
Alla: glöm inte att märka upp GPS:er och SD-kort! Det underlättar för funktionärerna.
-
Trodde att du seglade naken året runt, Rasmus… Då lär du bli blå-rosa iaf.. 😀
-
jester
Medlem30 augusti, 2008 vid 19:53 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)Carl R;495415 wrote:Tja, några anledningar kan vara att det är billigt som fn. Att man inte behöver vara särskilt rädd att man sabbar nåt dyrt när man kör. Att det känns skönt att inte behöva ha det nyaste hela tiden. Lite som en ratbike för banracing, det duger liksom för ändamålet.Det jag menar är att du får ett segel som bara är 3-4 år gammal för en bråkdel av inköpspriset. Är ju inte kul o missa timmarna på vattnet om ett gammalt 90-tals segel fladdrar sönder.. Men visst, jag förstår hur du tänker. Speciellt om man ör på en tajt budget.
-
Nej, har varit uppe runt dom hastigheterna med min Exocet Warp Salalom 67 oxå. Både med 7.8 och 6.8. Med en 8.4 har jag maxat en bit över 33…
-
No comments…
-
Du kommer inte ångra dig.
-
jester
Medlem30 augusti, 2008 vid 09:34 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)Nåväl, tillbaka till ursprungliga frågan; nog måste det finnas fler riktigt snabba segel än NP World Cup Slalom-serien fram tills 2000?
Det finns det säkert, men varför? Begagnade rejs-prylar har ju en tendens att sjunka ganska rejält i pris. Speciellt som det nog är ganska svårt att få tag i master som passar dom riktigt gamla seglen osv..
-
Tänk även på att det är lättare att byta bräda än o rigga upp ett nytt segel. Körde 7.6 o 67 häromdan. Prognosen talade om ökande vindar, så istället för att rigga ett segel till så skruvade jag i en fena i min Warp Slalom 62. Denna gång ökade inte vinden, men häromsistens gjorde den det, och det var gött o slippa rigga om, för det är ju toktråkigt… 🙂
(Japp 7.6 går riktigt bra på min 62:a) -
Hmm… verkar som man av naturliga skäl har viss tolerans.. Är ju svårt o veta exakt var man kört. Mer info finns iaf här:
http://www.intellimass.com/RealSpeed/Alpha%20Racing.htm -
En 90-litare är guld värd! Går lite lättare över choppen, och är trots det ruggigt snabb.
Jag har i år kört 58 (80l), 62 (90l) och 67 (105l). Om man bortser från att 67:an var aningens för liten, så är jag helnöjd med årets linje. Om ett par veckor kommer jag ha 56, 62 och 71. Kommer bli perfekt. Så ja! köp en 90-litare runt 60-62 cm! -
Hmmm… är det därför jag kör på stenarna? kan ju inte svänga.. 😀
-
Halv-slör-gipp-bidevind. Mao så ser spåret i GPSResults ut som ett alpha-tecken. Viktigt att korsa sin egna bana, alltså
Tobias: du kan gärna editera din session, RTK-modulen blir nog aldrig färdig…
-
F-n.. vet itne om jag vågar köra Tjolöholm efter det här.. Är liksom inte värt risken…
-
Ja, det ser ut o vara samma sten. Hur gick det med din utrustning, Anders?