jester
Forumsvar skapade
-
drygt 44 knop i average. Inte illa..
-
Verkar som det var vågor i Cornwall iaf:
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=508186&in_page_id=1770
-
Jester;349880 wrote:Jag var ytterst nära o byta in min Ford Fonus till en Picanto i slutet av sommaren. Testkörde den, och tyckte den var väldigt trevlig att köra (går ju naturligtvis inte o jämföra med Focusen, men ändå). Det hela föll på att jag fick skambud på Forden. Trist, men så är det.
Får la se vad som händer till sommaren. Dock har jag då lyckats betala Focusen, så det kanske lönar sig o behålla den ett tag…Har faktiskt kikat lite på nya Skoda Roomster. Ser ut o vara en fins surf-kärra den med, även om den inte är lika ekonomisk som Kian…
18 månader senare. Gick till samma affär, och fick *mer* pengar för fokusen än vad dom erbjöd förra gången. Så nu är även jag en Kia-ägare! Eller iaf i morron då jag hämtar min lilla bil.
Och mycket riktigt så tyckte en tjejkompis att bilen var söt när hon fick sen en bild… 😀
-
Man kan bli Trojkan:
För att bli fullvärdig Trojkan krävs att:
1. fullvärdig medlem har måne
2. fullvärdig medlem är miljonär och bjuder övriga Trojkaner på obegränsade surfresor
3. fullvärdig medlem skaffar förmögen brud till Jesper
4. fullvärdig medlem flyter med 50 kg viktväst i 0-gradigt sötvatten
5. Uppfylles dessa krav kompletterar Trojkan med ytterligare krav
6. Offra minst 500 points på vindguran
7. Bryta 50 knops-vallenMen man måste vara fullvärdig medlem först…
-
Bara o handla. Bra pris för en 07:a
-
Du lär nog inte slå några pr om du använder segel som är större än rekommenderat. Men att köra en 7.2 på en 80-litare går i dom flesta fall utmärkt. Surfan brukar ju köra 7.2 på sin 80-litare ibland, även om det i vissa lägen säkerligen hade gått snabbare med en 90-litare.
-
Naturligtvis är det en fördel att köra med brädor från samma märke, men den är inte alls lika stor som att använda segel från samma märke/linje. Så visst går det utmärkt att blanda brädor.
Jag tror du är rätt ute med storlektstänket iaf. En bräda runt 58cm i bredd borde komplettera din större iSonic bra.
-
Fick? Låter mer som om du stal den? För du har ju inte förtjänat den ännu…
-
Jag tycker faktiskt namnet är ganska bra. Det är beskrivande, och det finns ju material som betecknas just free-race som bör vara utmärkta för denna typ av tävlingsform.
Det kanske kan få fler ”vanliga” människor att ställa upp. Detta är väl inte tänkt som en tävling för toppskiktet, utan för den stora massan. -
Hangaround först, om jag får be. Nidbilder och antika bilder osv måste fram först… SEN kan vi börja diskutera fullvärdighet..
-
Iaf för lbj… 😀
-
Låter ju toktråkigt det där… 😀 Ha det gött!
-
Hmmm kritik av en trojkan… Ingen bra start det där… 😀
-
0.4 knop i toppfart är faktiskt inte så farligt mycket. Topppfart är *enbart* kuriosa som man kanske kan imponera på oinvigda med. Det är average som gäller.
GT11 visar inte alltid rätt, men iom att den sparar ner dom parametrar som används för att beräkna hastighet istället för en uträknad position kan man på ett bättre sätt bevisa en korrekt hastighet. Pga dålig noggrannhet och enbart ett mätvärde varannan sekund gör att Foretrex/Gecko ger opålitliga värden. Displayvärdet på en Foretrex/Gecko räknas faktiskt ut mha doppler, så om du har en korrekt inställd GPS så är det värdet förhållandevis korrekt.
Med tanke på att den uträknade hastigheten varit +- nästan två knop från detta värde, så kan man börja förstå att något är lurt när man använder trackpoints.
Läste att teknik-freaken på GP3S analyserar tusentals sessioner (ganska många iaf) som gjorts med Garmin o GT11 för att få fram en *”medel-avvikning”.Vet inte hur luddigt det där blev, men lusläs GP3S-forumen (speciellt teknik-biten) och läs själva.
Är det vinter, och jag saknar segel? På huvudkonfen snackar dom segelstorlekar, här snackar vi GPS-teknik… Kul!
-
Ingen aning… Men det finns ju anledningar till att vi pratar average på 10s… 😀
Average 10s brukar faktiskt stämma ganska bra överrens med bästa 500m, dessutom.