jester
Forumsvar skapade
-
jester
Medlem20 augusti, 2007 vid 12:40 som svar på: Garmin GPS, skapa ’tracks’ och använda i GPSarHar inte kört mer än en gång med den, men Daniel har kört ett par gånger med den nu, och han tycker hela biten med filer osv är kanonenkelt. Gott o slippa böka med kablar och COM-portar o annan sån skit. Joysticken på enheten är lite dum, hade varit bättre med knappar istället.
Jag behöver inte hålla på o stänga av GPSen i tid o otid längre, detta pga flera skäl:
* Bättre batteritid
* Oerhört mycket större lagringsutrymme
* Inbyggt spikfliter
* Minimihastighet. Har ställt in min GPS så den inte loggar hastigheter under 3 knop. -
jester
Medlem20 augusti, 2007 vid 12:04 som svar på: Garmin GPS, skapa ’tracks’ och använda i GPSarTyvärr går det inte att lösa det på det sätt du vill med en Foretrex 201. Vill du ha möjlighet att köra flera sessioner utan att tanka ur din GPS mellan varje gång är det den nya Amaryllo/NaviGPS/GT11 (kärt barn har många namn) med minneskort som gäller. Har du ett minneskort på 1GB kan du nog köra i ett par månader utan att behöva oroa dig. Dessutom skapas automagiskt en ny fil varje gång du startar/stänger av GPSen. Toksmidigt!
-
Jag tror snarare att du har problem med hårdvaran. Låter som om det inte är 100% kontakt. Har själv ingen Foretrex, men se till att kontakterna inte har oxiderat samt se till att trycka i kabeln ordentligt.
-
Haha!! jag väljer nog oxå mindre grejer när det blåser 12-15 m/s… Men så är jag inte världsmästare på cykel heller. Tipset är väl att ta vissas råd med en nypa salt.
Prylarna du har (inkl segel) är byggda för att seglas i lättvind, och komfortzonen bör sluta vid runt 10 m/s skulle jag gissa. Har själv liknande utrustning Exocet WS80 + NS warp 9.0, och under rätt förutsättningar är 30+ knop helt klart möjligt. Men som sagt så är dom byggda för lättvind, och go cruising på sommarbrisarna. Jag skulle inte rekommendera att köra 6.5 med en såpass bred bräda, kommer nog att bli lite tokig kombination. Speciellt som brädans breda häck kräver förhållandevis lång fena. Minst 42-43 cm fena, och jag tycker den fenan du har låter helt perfekt till 8.4, men du hade nog klarat av en 4-5 cm kortare fena…
Trimm? Börja med mastfoten i mitten av skenan, fotstropparna långt bak (flytta fram ett snäpp om du har problem med spin-out). Segel: max nedhal jämt, och justera med uthal beroende på vind. Tyvärr så äter NS mastfoten nedhalstamp otroligt mycket, så en nedhalsvev är att föredra. Finns ett par olika varianter på marknaden. De flesta verkar fungera bra.
Vart kör du? Ta en tur till ett ställe där folk med liknande utrustning håller till, så får du garanterat hjälp med trimmet! -
Jag fick just förhinder… Barndop på söndagen… Kanske dyker upp enbart på lördagen. Vi får se…
-
Äh… Skall det vara, så skall det vara rejält!!! Skulle iofs hellre vilja ha Tomcaten, men det är en helt annan sak… 😀
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=p9ryf-Uam0g[/YOUTUBE]
-
Hösten börjar närma sig, och med den kylan… Jag är ju inte heller direkt liten, men har löst problemet du beskriver genom att använda en våtdräkt med torrkedja. I mitt fall en NP 4000. Som bonus så blir det även rymligare i armarna.
-
Känns bara som en viktigt steg för oss i Sverige att hitta fler ställen med bra vatten…
Japp. Det bara måste finnas mängder av bra ställen över hela landet. Jag menar, hur stora är oddsen egentligen att revet i Haga är det enda av sitt slag i landet?
Måste ju finnas fler bra ställen…
-
Johan G var nere o körde. Tydligen ganska byigt, för han valde 105 liters istället. 35.7 i display. Sjögräsfena användes. Speedjanne o MGS är där oxå, Surfan på väg ner.
-
Verkar som om vinden kommer avta under dagen. TT funkar på dom flesta vindriktningar, varav SO är en av dom bästa. Problemet är ju att det blir tokbyigt på den vindriktningen, men vattnet blir bra…
Sjögräs? Vet inte, det skiftar från dag till dag. Ibland funkar det utan, men har för mig att just sydlig vind brukar förknippas med sjögräs.
-
Problemet är ju att det kan vara lit halvjobbigt o fästa en kamera i draken? Finns ju inga fasta fästpunkter? Sedan måste man ju kunna fjärrstyra kameran om man nu lyckas få fast den… Men ör völ kanske lättare än helikopterlösningen, men man har ju heller inte samma frihet med att styra draken som man har med en helikopter..
-
Mmm… Och bygger inte brädor längre eftersom alla giftiga ångor när man bgger brädor tagit ut sin rätt. Lbj har säkert mer info…
-
Men är ju mycket coolare med en helikopter juh! RC är ju vansinnigt kul (iaf när prylarna fungerar).