jester
Forumsvar skapade
-
Ja för faen! Se nu till o dyka upp! Vi brukar ha j-vligt roligt på dessa tävlingar. Och Carrera har en bra inställning där. Jag har lärt mig otroligt mycket på dessa tävlingarna!
-
MacTS: Otroligt trist att du inte kan komma. Du har en viss förmåga att skapa en go atmosfär kring dig!
-
Plattare kanske, men borde då skapa högre motstånd…
-
Knatte, du har garanterat problem med överhettning… Och den lilla 60mm fläkt du har tillhårddiskarna kan föra ett j-vla väsen. Men normalt är det ju grafik-kortens kylning som låter i moderna datorer (iaf om du har ett hyfsat kraftfullt grafikkort). Går att få datorer riktigt tysta mha ganska enkla metoder, om man inte inte skall spela med datorn. Ett schysst nätagg, en bra kylfläns med bra fläkt till CPUn, se till att fixa passiv kylning på NorthBridge, och voila! så har man en tyst dator… Glöm inte att själva chassit spelar stor roll för ljuddämpning oxå…
Har 6 eller 7 hårddiskar i denna dator, och har faktiskt ingen speciell kylning för diskarna. Har bara 2 chassifläktar på baksidan av burken. Men å andra sidan ser jag till att det finns lite luft mellan diskarna (har mao ett ganska stort chassi…)
-
Ola: Frågan är varöfr just gubbarna i sandy point kör med mindre prylar i mindre vind än dom som tävlar på speed-touren? Har dom extra krydda i vinden där nere, eller? Vi tvivlar inte på att dom kör fort, utan snarare i vilka vindhastigheter dom kör fort. Att köra 4.4 i lite drygt 11 m/s låter ju direkt omöjligt:
I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max
-
Där var mindre del sjögräs i lördags, men förvärrades lite framåt eftermiddagen. Men dom snabbaste tiderna sattes med raka fenor den dagen.
Men har ni sjögräsfenor? Ta med dom!
-
Vägbeskrivning finns här: http://www.gwc.se/templates/main.asp?iMenuID=189
Självklart dyker jag upp oavsett prognos!
Vind har vi beställt!
Optimal vindriktning för riktigt platt vatten (nåja) är SO, men alla vindar med Syd i sig funkar bra. Ren Ost kan funka oxå, om det finns tillräckligt med vatten inne…
Där finns stenar, men dom flesta är tydligt markerade. Håll ut 50-100m från stranden så ”missar” man dom flesta ej utmärkta stenarna. Fena över 38-40cm rekommenderas ej, om man inte har extrem lokalkännedom.
-
Hmmmm bra regel… Men vad säger regeln om att lägga handpenning på prylarna? Du får ju faktiskt rita upp en regel som täcker alla eventualiteter!!! 😉
Men nog faen såg jag en Evo Xtv där nere oxå är det inte nåt sånt som ligger bakom dom riktiga 😉 brädorna i förgrunden?
-
En sak är säker iaf. Hade varit extremt kul o testa SP… Hade även varit kul o skicka ner Finian, Dunken o gänget och kolla vad stället går för…
-
Såg iaf iSonic i butik i Holland (och på vattnet), så brädorna finns iaf… Tyckte mig se nån starboard vågbräda, men den intresserade mig lixom inte… 😀
-
Andrew Daff körde på ännu mindre prylar… 4.4 och 19 cm fena… Hans kommentarer om vinden:
Windspeed listed is the ’range’. Most of the time in this session it was quite marginal for the 4.4m rigged very full, even on the iSonic 50 which is easier to get going than the PKSonic. Most runs were done in 25-30. There was definitely a point where the whole package ’switched on’. I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max. Next run there would be a gust to 28-30 and it would lift its skirts and fly to a 41.5max.
-
Orsaken till att det inte funkar i Walvis är ju att där oftast blir dålig vinkel på vinden. Typ max 110 grader har jag för mig att jag läst/hört.
I stadig vind på 15 meter bör man gå igång med en 4.6 om man väger runt 90? Dock inte i 10 m/s… -
Har faktiskt fått en kurva som liknat den Manfred visar upp. Fick dessa ”småspikar” när jag var ute o cyklade, och hade min Geko med mig. Gissar att det beror på att cykling (iaf för en icke tävlingscyklist) är ganska ojämnt. Mao jag lyckades inte få jämn kraftöverföring, som vinden ger oss när vi surfar.
-
Lessen folks! Vi har bokat vinden till helgen efteråt (7-8/10) då vi skall speeda i F2 SpeedChallenge i Torkelstorp…
Kom dit o rejsa lite, vettja!
-
Är böjd att hålla med GetWet här. Kanske proton till RS4 med guld-monofilm är aningens snyggare…