jester
Forumsvar skapade
-
Cool speed-video med galningen Laird Hamilton på andra länken!
-
Ja det funkar. Iaf för mig för ett par år sedan. Loop C75 fungerade faktiskt *mycket* bättre än X3. Detta i 2002 års modell av NP Search.
-
Spökar det? Vem håller i seglet på första bilden?? Bara för att vara tvärtom tycker jag brädorna är snyggare än seglen…
-
Vad kör du med för fenor? Rätt fena är extremt viktigt för att åka fort. På min gamla JP SuperX kändes det som om jag kunde belasta en Curtis Sr6b på 28 cm bra mycket hårdare än orginalfenan på 33 cm. Detta berodde i detta fallet på att orginalfenan knappt duger som brevpress i speed-sammanhang.
-
Jonas: På din avatar ser det ut som om du har en lite äldre bräda, stämmer det? För saken är den att dom nya moderna brädorna är så grymt lättseglade. Grejerna trimmar sig liksom själv nästan….
Men grundregeln är att försöka hålla brädan platt i alla ledder, så att säga. Seglet skall stänga till mot brädan, och om någon tittar på dig rakt framifrån skall masten stå rakt upp, mao inte lutat vare sig mot eller från vinden. Detta är det ideala, och naturligtvis är det omöjligt att segla så, pga vågor, vindbyar mm. Men det är det man eftersträvar. Kolla på Björn Dunkerbeck när han speedar. Där har du facit (enligt mig iaf)
Japp. Det är svårt att få till bra repor. Är ju så många fkatorer som spelar in. Men som du redan har upptäckt så för att åka riktigt fort blir man toköverriggad när man skall höjda tillbaka efter en fin slör. Därför kan det faktiskt ibland vara enklare att traska upp förlorad höjd (om man kör på grunt vatten).
-
Tyckte JP slalom I ser konstig ut, men går säkert bra… JP Slalom II ser bättre ut, dock. Dessutom vill jag ha en bräda mellan 100-105 liter, och det har inte JP. Sedan handlar det naturligtvis vart man får bäst pris…
-
Är det bara jag som får känslan av att du ALLTID SKRIKER I DINA INLÄGG…???
Nejdå. Han som är så lugn o sansad?
-
Hankloose wrote:åhhh nördarnas sammasvärjning!! Kom igen nu boys! Ingen som inte har en formula planar under 6 m/s det vet du med knatte! Så en grun vind på 6-7 ms med en liten xtra puff så e du nog igång om du faller av lite och hämtar kraft med 8.3:an! Det härliga i kråksången e att snart har Jester krängt sin Hyper! Vad ska du köpa istället?!?!
Gonatt å Heja Sverige Friskt humör!!!
Tillsvidare finns det ingen budget för att byta ut min HS. Och lär nog behålla den hur som hvaer, då man inte får några pengar för dom… Men OM (när?) jag byter så ligger ju Exocet Warp Slalom, F2 SX och Fanatic Falcon bra till… Beror helt enkelt på vem som ger mig bäst pris… Behöver ju något runt 100 liter och en runt 130 liter… -
Och en Fanatic Fly. Tyckte mig se en gammal Tiga Slalom i redskapsboden oxå…
-
2003 skall 105 och 125 var i det närmaste identiska iaf. Väldigt skönt att ha dom extra literna i lätta vindar om man är ett ”fetto”…
-
Jadu…
Hypersonicen är ju ett unikum i branschen. Är i mitt tycke lite seg att komma upp i planing med, men väl där så håller den planingen extremt bra genom vindhålen. Tydligen skall knepet vara att falla av rejält o traska bak så fort som möjligt.
Om jag inte minns helt fel, så är du inte så fasligt stor o tung, och det tror jag kan hjälpa upp planingen ganska rejält. Min gissning är att du kan skrämma upp prylarna i planing från 6 m/s, med rätt teknik. Jag tycker det känns som om Hypern gärna tar lite större segel än vad man faktiskt räknar med skall behövas. Skulle faktiskt vara skoj o testa med ett segel på 10 kvadrat, det skall ju fungera enligt uppgift. Har kört min 125:a med 8.5 som störst.
-
Vad gäller bommen ovan så är den översta bilten den som sitter mot masten! och tanken här är att du skall ha en tamp som du gör en ögla av och knyter ihop med en vanlig skotåtta. Tampen lägger du runt masten och trär så att säga knopen genom sin egen ögla. Den skall då vara anpassad så att den är tajt då bomen ligger längs masten och knopen ligger i den lilla klykan i mitten fram. Sen är det bara att böja upp bomen och börja fästa bak!
Är det inte bättre att göra tvärtom? Mao se till att få repet nedanför bommen och fälla ner bommen från toppen. Då vilar ju bommen på tampen, och infästningen blir lite stabilare. Vill minnas att jag gjorde så på det glada 80-talet…