jester
Forumsvar skapade
-
Blir ett dyrt år då mao, tobhed? 🙂
-
En kort liten film med JVD. Kör tydligen nån NP proto 5.4 oxå?
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=kzYVm1R-IXY&feature=g-all-u&context=G25aa2eeFAAAAAAAAAAA”]La Franqui 15 April 2012 50 knots Max Speed.MP4 – YouTube[/ame]
-
Mården;686009 wrote:Rtk tjänsteresa
Helt rätt! Var ju själv nere i dom trakterna häromåret.. 🙂
-
Största anledningen till att jag inte blandar in bommen förrän allt är klart är att det går snabbare att rigga då. Och har man lärt sig rätt teknik så kan man nog tillämpa ”min” teknik på alla race-segel. Dock på egen risk… 🙂
-
Har inte Gaastra Vapor, men lite tips kan man ju kanske överföra till ditt segel?
Vänsteranden i mastfickan, och tryck ner på lattan, sedan trycker du med handloven på cambern med höger hand. Börja med cambern ovanför bommen, och jobba dig nedåt. Just cambern ovanför bommen brukar jag ta vänsterhanden runt masten och lyfta uppåt och trycka på samma sätt med höger.
Om den nedersta är överjävlig att få ordning på så kan man, försiktigt!, sätta ena foten på lattan, lyfta masten uppåt och sedan snäppa på cambern med lediga handen.
Jag brukar aldrig sätta på bommen förrän jag fått på alla cambers på mina segel (även om tillverkaren har sagt att man skall göra det).
Bästa tipset? Be om hjälp från en ärrad slalom/speed seglare på stranden. Du får garanterat hjälp!!!
-
Mina 2010 riggar jag på samma sätt som Marcus, faktiskt. Dock har jag nog slarvat med lattrycket… 🙂
-
Borta! Tog lite dator-ledigt i helgen… 🙂
-
Både ja och nej. Priset är inte helt relaterat till prestanda såklart. Men måste säga att när jag provkörde en Deboichet UpWind på Karpathos härom året så var den fenan grymt skön.
Målet för mig är att hitta en snabb fena som dessutom inge förtroende, mao man kan vara lite vårdslös med bakfoten utan att få spin-out hela tiden. Det är en av orsakerna till att jag gillar tex Lessacher Chameleon, för den är väldigt förlåtande. Jämför man med den Black Diamond Speed Weed jag körde ett tag, så var den ruggigt snabb… dom gånger man inte fick spin-out vill säga.. 🙂
-
På VM i speed 2009 satt det iaf väldigt många ”standard”-fenor från bla Tectonics på gubbarnas brädor… Dom såg standard ut iaf. 🙂
Men som svar på frågan så är väl dom dyraste fenor jag köpt i prisklassen 1800:- typ.
-
Ha! Då har jag något att skylla på igen! Det visar sig att mina SCR 2010 (som visas på bilden ovan) är balett-segel!
-
surfslusken;684601 wrote:Om man inte tycker 1000USD för en fena är värre än vänta på den ett tag har man de nog hyffsat väl förspänt?
(Eller så e man förmodligen nykterist/ fd alkoholist.)Problemet med just Kashy är att där får man vänta lång tid OCH betala multum. Tur man inte tävlar i formula…
