

judo-freddan
Forumsvar skapade
-
Fan nu blir jag ju också sugen på vin. Tror jag korkar upp en för man har ju trots allt en sån där vakuumgrej så att man kan dra nästa halva imorgon (kan man ju alltid ha som förevändning iallafall).
Det spöregnade innan ja. Vi var där från 5:e Juli och stannade 10 dar. Fallvinden måste ha varit åttonde eller nionde Juli för vi bodde på Campingen intill Segnanasurfcentret de tre första dagarna. Kolla in våra kort på http://fullspeed.to/surfbussen om du inte sett sidan i tidigare inlägg. Åååh fyfan, nu kom surfångesten något fruktansvärt. En polare och jag har bestämt oss för att köpa landsurfingprylar för att åtminstone få hålla ett segel i händerna innan Maj.
De e la inget fel med att köpa hos de som logiskt sett bör kunna prylarna bäst. Jag har funderat på att åka till Reimo i Jönköping men har låtit bli för då kommer jag bara att ruinera mig.
Plopp! Klunk! Aah! 😉
-
Med självventilerande menas alltså att utsidan av ventilen har rund form så det uppstår ett sug när vinden sveper förbi eller? I så fall är det en sån jag har i taket. Ang. ljusen så läste jag på typ-2-klubbens hemsida att man kunde ha tre stora värmeljus istället för sex små så att de brinner en hel natt. De små brukar väl ta slut på en två tre timmar. Har aldrig sett stora värmeljus i någon vanlig affär. Det var därför jag undrade om man köper dem på något särskilt ställe.
Tack för tipset om fläkten. Såg den i katalogen. Om man vill ha ventilation även när det är mörkt kanske man kunde montera en vanlig 12v-fläkt undersolcellsventilen. Vad tror du? Hur ser din inluftsventil ut? Rund eller fyrkantig. Finns det bättre eller sämre varianter?
Har bara ett vanligt bärbart gasolkök med mig. Köpte ett kylskåp på biltema som går på 12V och jag har två batterier så det känns inte aktuellt med gasolinstallation.
Vilken typ av buss har du förresten? Det är inte den röda Transiten? Isåfall har vi mötts flera gånger på Haga.
Garda var inte dumt. Vi fick rätt många seglingsdagar inklusive 30 minuters vansinnesblåst (30m/s) på grund av en fallvind från berget på västra sidan. Helt sjukt. Båtar välte och riggar och brädor bara yrde omkring på Segnanauthyrningen. Men det bästa var nog när Per, en av mina polare, på festen under King of the Lake helt plötsligt befinner sig i samspråk med Brian Talma, gummimannen från Barbados, som vrålskrattar och med saftig västindiendialekt säger: -No more rum in the bar maan, terrible maan!! Lite kontrast mot svenskt Februariblask det!!
Porto Pollo låter schysst. Blev nyfiken och sökte på nätet om stället och det verkar ju vara riktigt bra. Man kanske skulle testa nästa år.
-
Om du hyr bräda lämna prylarna hos bräduthyraren. Alternativ två är väl att inte ta med mer prylar än du kommer att använda. Alternativ tre: Offra en kycklingmacka på en mean-looking gatukorsning till hund så har du en garanterad prylvakt under resten av vistelsen (+ garanterade loppor i våtdräkten 😉
-
Hrm, skulle inte direkt rekommendera att ha grejer i bilen även om den är låst. De öppnar den på en sekund och hittar allt inklusive det du har gömt under golvmattan och reservhjulet. Tipset kommer ursprungligen från Cutre-Jonas på GC förra året och vi fick erfara att det stämde för två veckor sedan när vi glömde prylar i bilen. Inte kul.
-
Såg också artikeln om detta på typ-2-klubbens hemsida. Vad kostar de stora ljusen ungefär? Är det sådana man kan köpa i vanliga affärer eller var köper man dem annars?
Det här med ventiler som du nämner är ju också intressant. Är det något speciellt med just Electroluxventiler? Själv har jag en takventil med rund kåpa så att det blir självdrag men funderar på att sätta en fläkt där också. Har insett att jag måste ha en inventil också. Funderar på att sätta den lågt för att få bästa cirkulationseffekten. Sätter man sedan Easyheaten precis ovanför så slipper man ju all form av drag. Har du någon koll på hur folk gör för att hindra plåtkanterna i hålet man klipper upp från att rosta?
Vi var ett helt rövarband (11 st faktiskt) som åkte till Garda i somras. Mycket bra surfsemester blev det med ganska många dagra på vattnet + king of the lake. I år blir det dock Klitmöller. Lära sig vågsegling lockar mer och mer..
-
..för surfbussinlägg. Nu får vi se vad som händer..
-
Var där förra Julen och upplevde även vi sur-Klaus med fiskögonen. Två av oss skulle inte få surfa eftersom de inte satte Tabletop-into-dubbel framåt mer än 80% av försöken. ”Ze current iz to ztrong. Zehr gefährlich!” Vi ruttnade direkt och gick och hyrde av Dunckerbeck-Fransosen. Som natt och dag! Hur avslappnad attityd som helst. Han verkade tycka vi var ok eftersom vi inte skrapade seglen i stenarna som alla klant-tyskar gjorde. ”Hur länge var ni ute? 4 timmar, ok vi säger 3.” Hitta den Tyskstation som gör om det..
-
Inte så lämge brädorna inte befinner sig innanför backspeglarnna. Har lastbilsbackspeglar så det är inget problem för mig. Kan nog vara värre med vanlig buss/bil.
-
Hej!
Min Syncro var tidigare i banverkets tjänst så jag köpte den med högtaket. Har sett att husbilsfirman Reimo i Jönköping köper in 80-talsTransporters och bygger om dem till husbilarHelt riktigt att utrymmet ovanför förarutrymmet är kanon för att frakta brädor. Brukade tidigare dra en rem genom fotstropparna och runt en av stödprofilerna för högtaket för att på så sätt få upp brädorna mot taket. Kommer nog att fortsätta göra så vid långtransporter av de orsakerna du nämnde. Strävar egentligen efter att ha prylarna på högtaket men med prylarna inne kan man ju trots allt sova i bussen även om det inte går att stå raklång.
Min gamla folkabuss utan högtak var ganska vindkänslig. Då kan du gissa hur den här är som dessutom har högre markfrigång.. Men, men, polaren hade inga problem att pressa den i 160 på Autobahn med viss sidvind (fick jag reda på av galningen först när jag vaknat förstås..)
Bra med tips om tyskboxarna. Min polare beställde en engelsk som heter Quiverack. Den har bara en lucka baktill så man kan skjuta in prylarna och låsbleck så man kan låsa den med ett riktigt hänglås. Bra prylar men inte så rymlig inuti och väldigt dyr.
-
Kul med flera inlägg. Jippi! Jag har just skruvat dit min sista innerväggskiva i skåpet. Har jobbat länge med att klä skivorna med ettfiltmaterial. tillsammans med golvmattorna jag har lagt in blev det hur mysigt som helst!
Jag har en fungerande Eberspächer men problemet med den tycker jag är att det är svårt att få lagom värme och att den väsnas. Iofs kanske det går att ljuddämpa plåtlådan runt den men det vore ju inte så dumt med en konvektionsvärmare för sommarnätterna då man bara behöver några grader till i bussen plus att förbränningen i bussen motverkar kondensen och sedan ej att förglömma att det blir billigare med värmeljus. Ebern tänkte jag använda när man drar på och av sig våtdräkten eller när man övernattar på våren eller hösten. Den här konvektionsvärmaren som du använt, är det en Easyheat som Watski säljer eller?
-
Om du kan tänka dig att köpa nytt så kolla in detta års Fanatic Cross-serie. De verkar ju vara mer eller mindre outstanding när det gäller att klara flera discipliner.
-
Nu blev jag RIKTIGT inspirerad trots att det ligger vit snö ute och solen skiner och det snart är måndag.. Stöder helt och fullt att vi skulle behöva en egen tråd. Det skulle nog leda till mera aktiva diskussioner om våra ”andrahem”. Det finns nog många praktiska tips men även drömmar som kan vara kul att dela med sig av. Tänkte ge konfmaster en anledning att inte bara säga jaja… för här är min vision om den ultimata surfbussen. Är väl halvvägs dit, man ska ju ha råd med surfprylar också..
En grej som jag funderat på mycket är det här med var man ska ha surfprylarna kontra hur man får vettig komfort i bussen. Det enklaste är förstås att bara slänga in prylarna som de är men efter flera bökiga Hagaresor och en långtur till Garda i somras har jag bestämt mig för att prylarna så gott som alltid ska vara utanpå bussen. Allt blir smidigare. Fuktiga prylar inne i bussen är inte kul och man får ständigt ducka eller kliva över saker. Nä, inne i bussen ska det vara någorlunda rent så man kan bo bra och relaxa när man inte surfar. Frågan är då bara hur man fraktar prylarna så smidigt som möjligt. Det ultimata här är förstås att köpa/yillverka en maxad takbox som sväljer hela utrustningen. Detta ger fördelen att man om man kan låsa den (och takräcket) alltid kan ha prylarna på samma ställe. Vid i/ur-lastning måste man dock upp på taket och med högtak som jag har bygger det hela litte för mycket så jag har istället tänkt att fixa ett sånt här takräcke som smiter fint runt högtaket och gör att man kan fästa utrustningen på sidan av bussen. Har köpt en combibag för masterna och seglen. Får se hur det blir. Varför kan det aldrig bli April för?? Har svårartad surfabstinens just nu. Trodde det skulle bli bättre av en vecka på Teneriffa men tvärtom..
I min fina ”ren från bråte”-buss är jag sedan inte så dum så jag tar upp en massa space genom att bygga skåp för diskbänk, göra ett fast bord o.s.v. Prylar får ligga i väskor och lådor som antingen förvaras under sovskivan, på hyllan i huvudhöjd längst bak i bussen och ovanför förarhytten. Sedan kan man ju alltid fästa en sådan där tygmatta med en massa fack på någon av väggarna. Köksprylar då? Jag har bara ett ihopfällbart litet campingbord som förvaras intill någon vägg. fördelen är space och att man kan ta ut bordet om man vill käka i solen. Övrig köksutrustning som mitt gamla primuskök med två plattor, kastruller m.m. förvarar jag under sovskivan. En 20liters ihoptryckbar plastdunk med kran täcker behovet av vatten. Fäller man upp bakluckan och ställer dunken på har man man en combatdusch 🙂 Merparten av diskbehovet eliminerar jag genom att köra med engångstallrikar. Kylskåpet har jag mellan framsätena.
Nu kommer vi till den lite lyxigare avdelningen. Soliga varma dagar kan bussen bli rena bakugnen. Lägg lite bakfylla och vindstiltje till det så har vi en riktigt jobbig situation. Vad har vi för options då då? AC? Visst men räkna inte med att kunna klämma in en sådan utrustning för mindre än 10papp. Ska du sedan kyla en hel buss ska du ha ett gäng med batterier eller låta motorn gå på tomgång för att det hela ska funka. Jag hittade en budgetvariant som kostar mellan 2 och 3 papp. Det är en bärbar grunka som tar liten plats och kopplas in i cigguttaget. Principen är att luften fuktas med vatten vilket faktiskt reducerar temperaturen med över 10 grader. Man riktar luftströmmen mot sig och blir kyld utan att hela bussen behöver kylas. Sedan kan man naturligtvis förbättra situationen genom att värmeisolera bussen och köpa värmereflekterande mattor till fönstrena.
Nu kommer vi till den RIKTIGA lyxavdelningen. Vore det inte bra häftigt med möjligheten att glo på surfrullar, instruktionsvideos eller varför inte sin egen teknik som nån kompis filmat efter en bra dag på vattnet. En 12/14-tummare med inbyggd video ligger på runt 4 papp tror jag. Ska det bli av får dock mina polare vara med och slanta tror jag..
Ja det här är inte i närheten av att täcka alla övriga ideer man har. Det finns ju prylar som portabel duschkabin, portabel luktfri toa, minielverk, kombinerbar surfkärra/campingstol (Gunsails och Reimo har faktiskt sådana) o.s.v. men jag känner att det är dags att lugna ner sig lite och börja planera för hur f-n jag ska lyckas med att byta min läckande soppatank och defekta nivågivare som sitter så trevligt till så att drivlinan och motorn måste ut för att ett byta ska kunna ske. . 4WD kräver sina uppoffringar.. :-< Hoppas verkligen att vi kan få till en tråd för denna avdelning för det finns mycket utbyte att hämta av detta. Hälsningar
/Freddan -
Du kan ju kolla in bussen på min sida http://fullspeed.to/surfbussen Inga bilder på inredningen än men snart..
-
Hej!
Vet inte hur långa brädor du får in i bussen. Själv har jag en VW Transporter Syncro (fyrhjulsdriven med fyrkantiga åttiotalskarossen) -92a skåp med högtak. Nack delen med lätt lastbil är att man inte kan åka fler än 3 pers i den men å andra sidan blir det ju ganska trångt i en folkabuss om man är fler.
På ”diagonalen” har jag fått in en bräda på 310cm. Vet inte hur mycket kortare din buss är. Antar att din är öppen framtill så du kan låta brädan/orna sticka fram mellan framsätena. Då får du mer längd förstås.Jag har snickrat en stödram som jag har lagt en 80cm bred plyfaskiva på längs vänster sida av skåpet. Den är i samma höjd som motorutrymmet. Skivan tjänstgör som soffa och bädd och vänstra sidan av den är fäst i två reglar med gångjärn så att jag kan fälla upp den mot väggen om jag behöver utrymmet till att frakta prylar eller så. Sedan har jag en plyfaskiva till som normalt ligger på den andra. Stödet framtill löper längs hela bussens bredd så behöver jag en sovplats till (3 funkar också i nödfall) drar jag bara skiva nr 2 så att den hamnar på högra sidan bussen.
Tja, sedan finns det tusen tips om vad man kan göra. Har du bensinvärmare? Om inte så finns det en schysst konvektionsvärmare för båtar där man bara stoppar i ett antal värmeljus i en kassett och får 90-gradig luft i toppen. Kostar ca 900spänn. Läs mer om det på http://www.typ2-klubben.com/ Schyssta kylskåp som går på 12-volt är ett annat tips och finns på Biltema. Annars är det Reimokatalogen http://www.reimo.nu/ som gäller om du vill ha schysst överblick på vad det finns för grejer till inredningen på din buss.
Lycka till!
-
Ingenting kan rädda dig. Du kommer att få dåligt samvete dude.. 🙂