Forumsvar skapade

Sida 85 av 140
  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:40 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?

    Fjant: Ja va ute o kolla i Älta idag men vinden var väldigt svag så jag gick aldrig ut…Hoppas på bättre tur med vinden imorgon! Vore kul med fler ”iceboarders” så man kunde kanske köra lite ”racing” eller så:grin:

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:37 som svar på: RS slalom eller klivet till RS racing ?

    Japp jag har handlat en del från ebay.de, inga problem alls. Har handlat både av butiker o privatpersoner. Det som är ”nytt” (sedan ett år ca) numera på ebay.de är att man måste regga ett ”bankkort” innan man kan buda (om jag minns rätt…). Precis som du säger så finns det en hel del intressanta segel/priser ibland, har sett rätt många RS Racing till salu. De allra flesta kan du skriva till på engelska, budskapet går fram, sen kanske du får ett svar på tysk-engelska men det borde gå att ”gissa vad de menar”…Själv kan jag tyska, vilket naturligtvis är en fördel:grin:

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:03 som svar på: RS slalom eller klivet till RS racing ?

    Inget svar på din fråga men…Som jag förstått det kör du slalom-plankor så varför inte vara lika ”extrem” på segelsidan? Sen vette katten hur stor skillnaden e mellan Racing och Slalom men nog borde det finnas skillnader, sen om du märker de, eller upplever Racing som ett bättre segel, märker du först när du testat:-). Jag hade personligen ”passat på” o byta till ”fullrace segel”…

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 12:24 som svar på: mindre bräda och mindre segelyta

    benke.: Fint konstruktivt inlägg, uppskattas verkligen…Du skulle själv bli förvånad över hur lite det skiljer i ”planingströskel” mellan min nuvarande bräda o den tidigare på ca 105 liter, sen att 7.6 inte är optimalt på den lille håller jag med om…Japp GUN är bra segel om man ser till pris/prestanda, istället för att klanka ner så föreslår jag att du testar (jag var själv tidigare insöad till 100% på sk märkesgrejer, aka NeilPryde & Gaastra, allt annat var ”skit”), du är nog lika snabb/långsam med GUN som med dina ”Nisse Pryd”. Nu handlar inte denna tråd om mina preferenser utan om råd/tips till Spray, o jag står fast vid mitt råd om en 80-liters planka om han nu skall flytta till Lund…Och jag skall naturligtvis skaffa en lättvinds-bräda, dvs en runt 100 liter, dock ingen från ”de stora märkena” då jag kommit till insikt att det som gör en bräda snabb är inte bara shape:n utan även hur pass mycket/bra den är anpassad efter din ”seglingsstil”…Sen får ni andra tycka precis vad ni vill, alla gör som de vill 😀

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 09:09 som svar på: mindre bräda och mindre segelyta

    Spray: Om du skall flytta söderut (Lund) så rekommenderar jag STARKT att du köper en bräda kring 80 liter (ca 55-60 bred). I skåne så kör man väldigt ofta i ”midjedjupt” vatten (Habo, Klagshamn) så vattenstart är absolut ingen nödvändighet. Om du däremot skall köra ”Stockholm-surf” så skadar det inte med några liter extra. Men som sagt väljer du Lund så köp en 80-litrare, du har då en bräda som du kan köra i riktigt mycket vind, men som du kan ta fram redan vid 8-9m/s (dvs ganska exakt då din 145-litrare börjar kännas som en pråm…). En annan aspekt på det hela är ju att du kommer kanske ha det lite mer ”knapert” som student, och då kan det vara rätt skönt att ha ”brädaffärerna” ur världen en 2-3 år framöver….

  • kinetic

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 21:55 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?

    Fjant: Den ”korta/grunda”…Ska testa med den ”långa/djupa” längre fram…Enligt Pirate så skall den ”korta/grunda” var tillräcklig på ”något packad snö”, återstår dock att se…Skall till Älta imorgon o försöka på nytt, denna gång med ett mindre segel (6.5)

  • kinetic

    Medlem
    31 december, 2008 vid 13:51 som svar på: Till er som "is-surfar"…

    Gick lite bättre idag, prövade på att kroka i oxå:grin: . Dock så är 7.3 i största laget, skall testa med 6.5 eller 5.7 nästa gång…Hur som helst så loggade GPS:en 45km/h som mest, detta utan att vara i krokad, finns nog en hel del att hämta om man vågar:grin:

  • kinetic

    Medlem
    31 december, 2008 vid 09:46 som svar på: Batterifunderingar. (Multivan T4)

    Svenne: Ja du har rätt, kör man bara kortstäckor (sk ogynsam körprofil) så kan det kvitta hur stort batteriet är…Jag förutsatte att man då och då körde lite längre turer på några timmar…I Rasmus fall verkar det helt klart vara en ”ogynsam körprofil” som är orsaken, en underhållsladdare vore kanske en lösning, eller att man kör bilen längre sträckor…

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 19:10 som svar på: Till er som "is-surfar"…

    Trimmarn: Det va en jäkla snits du hade på jipparna:grin: ! Själv köpte jag en hjälm ikväll så nu behöver man inte oroa sig så mycket för skallen…Ska försöka få me mig GPS:en imorgon (om ja nu hinner ut) o se hur fort de går:grin:

    Om det någon som vill testa brädan så e de bara o hojta om ni ser mig!

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 18:12 som svar på: Batterifunderingar. (Multivan T4)

    Svenne: Ett ”större” (fler Ah) batteri har ju dels ett högre CCA-värde (detta värde kan oxå ses som en ”kvalitetsmätare”. Dyra,med mindre Ah, batterier typ Optima kan ha lika högt/högre CCA-värde som andra billigare batterier med ett högre Ah) samt att det innehåller mer energi (båda batterierna fulladdade). Sen är det som du säger, har man en ogynsam körprofil så kvittar det hur stort batteriet är, tids nog kommer det ändå bli ”tomt”. Men jag vette katten om det tar ”längre” tid att ladda ett större batteri. Ja det tar längre tid att ladda det 100% än ett mindre, men rimligtvis så borde det ta lika lång tid att ladda ett 85Ah batteri till ”65Ah kapacitet” som det tar ett 65Ah batteri att ladda till max. Kan iofs skilja lite tid pga inre resistanser o vad vet jag, men det vet du nog:-). Jag har iaf med framgång monterat ”större” batterier i mina bilar o inte märkt något negativt alls, fast jag kör inte kort-sträckor om 2 km ofta ska jag erkänna. Många biltillverkare har dessutom alternativa batterier beroende på vilken modell bilen har (typ 520i eller 540i), iofs så skiljer även generatorerna i dessa fall men detta pga att bilen har fler ”strömslukande” system, så båda bilarna/batterierna är väl egentligen lika bra. Men om man då sätter det större batteriet i den mindre bilen så borde man rimligtvis ha ”extra kapacitet” (utgår från fulladdade batterier), dvs om det mindre batteriet orkar snurra motorn på starten säg 2 min, så orkar det större batteriet 3 min…Ska man ta alla faktorer i beaktande kan man inte gå bara på Ah utan man måste titta på CCA samt vad det är för typ av batteri (bly,sliver,gel osv)…Det är en djungel*haha*, men min personliga uppfattning är att Biltemas ”Silver” batterier duger mer än väl och är inte alltför dyra…

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 16:56 som svar på: Till er som "is-surfar"…

    Argulander: Ja der var bra idag! Håller med att det gick ”sådär”:grin: , men det kommer gå bättre så småningom! Jäkla fartpotential iaf, kände ibland att strandkanten närmade sig lite väl fort, o att stanna är inte det lättaste:grin:

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 16:26 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?

    Maglu: Nej det är ingen bräda med ”skateboardtruckar” utan endast en v-slipad fena bak, förvånansvärt bra fäste!
    Får väl öva på bromstekniken, men eftersom jag körde utan hjälm idag så kändes det säkrare att låta bil, antar att man kan trilla rätt bra vid bromsmanövrar*haha*

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 16:02 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?

    Då e ”isbrädan” testad…Lite blandade känslor…Först o främst: is är hårt o halt:grin: , o det är svårt att stanna, något man måste tänka på så man inte gasar över någon, likaså gäller det att hålla i grejerna om man trillar så de inte ”skenar”…Förhållanden idag i Älta var väldigt bra, gissar på ca 4-5m/s i vind som mest o ”blankis”. Brädan är lätt att åka på, tar himla bra höjd. Hade lite problem att falla av först men skotar man hem ordentligt så går det utmärkt, men med den nackdelen att det går lite väl fort för att det skall kännas ”säkert”. Svängegenskaperna på ren is är sådär, det blir ”svängar” med ordentlig radie, gjorde iofs inga försök till gippar ens…Men på det hela taget är jag väldigt nöjd med hur pass lättåkt brädan var, finns potential att åka riktigt fort om man vågar, men det behövs stora ytor att stanna på…Seglet jag hade är nog i största laget (7.3), försökte inte ens kroka i…Personligen tror jag att brädan är som bäst på lagom snötäckt is! Enligt Pirate funkar den bra även i ren snö utan att fenan når ner till isen, men då krävs det att snön är lite ”packad”, på djup ren pudersnö vette katten om det går…Men det kommer säkert visa sig så småningom:grin:

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 01:00 som svar på: mindre bräda och mindre segelyta

    Nej…det är en RRD 268:grin: . Med 7.6 så planar jag i ca 7 m/s (stadig vind), med 6.8 något senare…Dock så är 7.6 något för stort för brädan men det funkar. Med 6.8 går brädan som tåget, klart bästa seglet till brädan (hittills)! Har även kört med 6.2 en gång men det kändes väldigt litet:grin: ! Sen ska jag väl tillägga att trots att jag bor i Sthlm så seglar jag mest (nästan alltid) i Skåne eller ev Öland, tycker att de flesta (alla) spotsen suger här i Sthlm.

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 00:41 som svar på: Batterifunderingar. (Multivan T4)

    Jag brukar montera största möjliga batteri (sett till Ah), så länge det passar rent fysiskt! Anledningen till att din bil inte startade med ”starthjälp” är högst sannolikt otillräcklig kontakt vid någon av startkablarnas klämmor. Anledningen till att man (jag) monterar ett större batteri är dels att man har mer ”reservkraft” (dvs batteriet klarar en ogynsam körprofil som kort-körningar om 5-10km ideligen betydligt bättre/längre) samt att du har mer ”reserveffekt” vid stark kyla…Gällande ditt sekundära batteri så borde det rimligtvis vara kopplat som så att det laddas under färd, min gissning är att det är vrålkortis i det batteriet. Köp ett nytt passande på Biltema tex o se glad ut. Hörde du med VW om ”extrabatteriet” används vid start oxå? Om så är fallet så köp ett redigt startbatteri dit oxå, i annat fall funkar det nog med ett billigare ”fritidsbatteri”

Sida 85 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA