kinetic
Forumsvar skapade
-
Apropå stora hopp: Själv gick jag från en 160-liters ”330:a” till en Vinta 270 (typ 80 liter) när det begav sig (-88/-89)…Köpte Vintan av Surfers i Varberg, rätt kul historia då jag berättade över telefon att jag vägde 60kg o frågade om det gick att dra rigg på den…Svaret var: Jajamän, ja kan dra rigg på den själv trots att jag väger 75″ sa säljaren…Nåja, när ja väl fick brädan så var det bara att glömma o dra rigg, volymen i sig var kanske lagom men i.o.m att mastkassetten satt så förbannat långt fram så gick det ändå inte, iaf inte utan en hel del övning…Men jag lärde mig o segla brädan med en gång, blev ett bra sätt att öva in beachstart samt vattenstarten så småningom…Fast i ärlighetens namn så drar jag mig än idag för allt vad vattenstart heter med ett cambersegel som ”hamnat fel” då mastfickan är helt vattenfylld, då e de bättre att ”dra rigg” så fickan töms o sen försöka på nytt med vattenstart, annat var de med de gamla cambersegelen som hade ”smal” ficka, dem kunde man starta med trots att de var vattenfyllda, iaf efter att ha simmat ut till toppen o tryckt upp seglet:grin:
-
Rasmus: Han skrev inget om att ”dra rigg”…Ett 6.5 på en 80-liters ”allround/slalom” e perfa…Jag väger själv ca 82kg o körde tidigare på ca 100liter…Gick o dra rigg men inget man gjorde frivilligt, så att endast köpa en 100-litrare pga den anledningen skulle jag inte göra…Han kommer ha roligare med en 80-litrare när det blåser mer, visst är det ett stort hopp men det är vad jag skulle göra iaf…Själv kör jag på en 72-litersbräda som ända bräda sedan i höstas, o den går som bäst med 6.8 (kör 7.6 o neråt…)
-
Gå på en 80-liters bräda e mitt råd, eller det skulle jag gjort iaf…
-
kinetic
Medlem29 december, 2008 vid 22:55 som svar på: Problem starta T4 2.5 liters diesel i kyla fukt?!Hm…Diesel e inte min starka sida direkt…Men funkar ”glödningen” (brukar va automatisk glödning)? Annars tycker jag att du skall maila o kolla med http://www.dieselmeken.se, han brukar svara på det mesta har ja för mig:-)
-
Argulander: Så isen är ”helt säker”? Som det ser ut nu så dyker jag upp imorgon för mitt livs ”is-premiär”:-)
-
Blandsvamp: Jag har en Passat (35i eller B4 som den heter mellan 94-96, men B4 är endast en ”facelift” på B3, så man brukar säga B3/B4 88-96) o där får jag med lätthet in en 275*55cm (med fält framsäte). Just B3/B4 e ordentligt rymlig inuti, tror den är t.o.m med rymligare än efterföljande modeller. Nu har jag inte mätt som Svenne men jag skulle bli förvånad om man inte kan klämma in 236cm bräda utan att fälla passagerarsätet…
-
Freed: Bestäm dig först o främst för ditt pristak, välj sedan ungefärlig storlek på bilen (liten typ VW Polo, mellan typ Golf, stor typ Passat), därefter en max ålder. Sedan så sonderar du marknaden utifrån dessa kriterier o ser vad du kan få, dock så skall du titta på bilar som annonseras ca 10″ dyrare än vad ditt pristak är (du skall ju pruta så klart, dåliga tider så cash is king i ännu högre grad). Låt dig inte styras av banala saker som märke utan låt alla ”märken o modeller” vara med i början, sedan så väljer du ut ett antal intressanta objekt o köper den bil som känns bäst o som du får till förmånligaste pris…Det gäller att ha is i magen, vet att det finns fynd att göra o pengar att tjäna om man vill det, speciellt på BMW med ”stora” motorer (typ 740,540), finns exempel där man tex köpt en 740 -96 i bra skick för ca 20″ o sålt den 3 mån senare (nu i november) för det dubbla….
-
Ok, tack!…låter lite klent med ca 3-4 cm för en amatör som mig:-), vill ju helst inte bada*haha*. Men som det ser ut så kommer kylan att hålla i sig så det ser ”bra” ut framöver:-)! Vet du förresten hur isen är på Ältasjön samt den där grunda sjön i Uppsalatrakten?
-
Man får väl vinkla bärplanen på sådant viss att de skapar stabilitet samt att man slipper stå o balansera på brädan som man sett att de gör, dvs man skall kunna pressa som vanligt. Dessutom så borde man kanske anpassa storleken på ”bärplanen” så de inte ”lyfter” bräda+seglare förrän man nåt minst 30knop…
-
Getwet: Du har rätt, delvis…Men du glömmer en sak: Hur värderar man körglädjen, dvs den glädje man sätter sig bakom ratten på ”rätt” bil? Jag har även jag en BMW (som ”entusiast” bil) o den drar i snitt 1.2 milen, men ”glädjen” man känner när man stampar till o släpper loss alla 340Hk kompenserar den absurt dyra försäkringen mm. Det är lite av samma känsla när man satt nytt PB eller liknande, jag menar om proggen e rätt för ”ankdammen” då skiter man i om bensinen kostar 15kr/l o att det är 50 mil att köra enkel väg, man kör ändå oavsett vad. Sen är ju alla människor olika, jag vill ha en stor bil, med gott om plats o förhållande vis snål (0.8 e OK!), o sedan en annan bil ”som rör på sig när man gasar”, det är ju så svårt att kombinera de bästa av 2 världar. Men helt klart, att köpa en ny Kia eller liknande brukar vara en OK affär även om man räknar med 60% värdetapp på 3 år, men vem f-n vill åka omkring en tjing-tjong bil:-)? Inte jag iaf…
-
Har du testat o ladda ner nyare drivrutiner??? Annars kan man ju låta Windows söka reda på filen via ”Sök” (den kan finnas på XP skivan med!) o sedan får man bläddra dit när datorn frågar efter filen (brukar bli att man får bläddra efter ett antal filer, generellt så brukar man hitta de i windows/system32/drivers eller möjligen en nivå upp).
-
En liten bild på hur det såg ut efter ”kraschen”…Tydligen så kraschade de inte när det gick som snabbast, 61-knops repan var en annan repa…
-
Nu finns det en liten film på när Hydroptere ”kraschar” på hemsan (liten filmruta nere till höger)…men man har ”klippt bort” själva ”kraschen”…men det gick undan värre:-)
-
Ni som ”is-surfar”, vad för slags skydd har ni förutom hjälm? Känns som om ett ryggskydd vore på sin plats…Tips på var man kan köpa ryggskydd som inte kostar skjortan?
-
Du köpte väl ett Severne SSR 6.6? Isf så är jag tämligen säker på att du kommer plana runt 7 m/s, har själv ett 7.6 SSR som jag kör på en gammal 75-liters slalom o där planar jag oxå kring 7-8 m/s, även med 6.8 (dock är 6.8 inget Severne). Det jag ”upptäckt” gällande SSR är att det funkar alldeles utmärkt trots att man ”underhalar” (dvs drar på mindre än rek nedhal), har i princip alltid kört mitt 7.6 något underhalat rätt långt upp i vindregistret.
Ditt segel är mycket stabilt, drar ”snällt” och är lätt att kontrollera/segla, dessutom är seglet mycket lätt. Enda nackdelen är något ”styv” rotation (blir bättre med rek nedhal men då förlorar seglet sin fina buk något). Så tipset är att experimentera med nedhalet (börja med mindre nedhal än angivet), för min egen del så visade det sig att jag underhalat seglet med ca 3cm hela tiden (har en steglös förlängare som jag justerade så seglet kändes ”rätt”. Upptäckte att jag underhalade av en ren slump när jag kontrollmätte mast+färlängare), givetvis testade jag att dra på rek nedhal efter upptäckten men kom fram till att det behövdes bara om det blåste ”apa”.
