lars_k
Forumsvar skapade
-
lars_k
Medlem20 juli, 2007 vid 06:37 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…Efter ett hårt och långt surfpass när handflatorna känns riktigt sletna och huden stramar&svider smörjer jag på repair. Rätt dyrt men det går inte åt så mkt och händerna känns redo för ett nytt pass dan efter. Svider inte heller som annan handkräm när man har spruckna blåsor.
-
Snygga bilder!
-
På tiden nån hjälpte dej att bli av med skiten! Vem som gjorde det spelar mindre roll. En god gärning var det iaf! 🙂
-
Åsa var najs också med gubbe och sidvind. Man blir lite av en romantiker när man är där ute på revet kl 05 med en skock kossor och ett kärnkraftverk som enda sällskap. Najs! 🙂
-
Har du pillat med datorn/tryckt in mer minne etc? Jag tryckte in mer minne och tog nog i lite för hårt så en ledning precis gick av. Blev glappkontakt så datorn ibland plötsligt hängde sej. Drev mej nästan till vansinne och testade allt möjligt tills jag inspekterade moderkortet och sen bytte ut det när jag hittat felet.
Funkar bra nu. 😛 -
Låter lite märkligt att inte egenskaperna på vågen är så viktiga på din vågis.. 😉
Finns ju massor av fenor på marknaden. Kanske bara köpa en och se hur den känns? Vad man gillar för fenor handlar om att testa olika shaper och styvheter. Men eftersom du vill ta höjd kanske en rakare och styvare fena är att föredra, typ ”onshore” – fena. Kanske en 23:a.
Annars gillar jag min Drake Natural 25 cm. Funkar fint på min klassiska 85 litare. Men den är mkt flexig och ingen extrem höjdtagare, dock grymt skön på vågen! Känns som en normal 22-23:a.
Förresten handlar höjdtagning med vågis inte bara om fenan, man måste jobba med hela brädan för att äta höjd. Kanta på railen, tryck på framfoten, utnyttja vågorna etc. Jobba också med din teknik! -
Jag kör bländarprioritet och ställer ner bländaren så att slutartiden blir tillräckligt snabb (minst 1/brännvidden i mm). Är det dåligt ljus kan ISO behöva ökas också.
-
A Jolie vs kossa.
(Från 100-höjdare) -
Synd att kalla den ”surdagbok” när ni får så mkt fin surf. Kör hårt! 🙂
-
För att vågor ska bygga bra krävs det en lång sträcka för vågen att bygga på och hyffsat djupt vatten så vågen ej tappar energi.
Kattegat söder om Anholt och norr om Själland är ganska stort och djupt så en lämplig vindriktning ger bra vågor, särskilt runt Halmstad (SV:Vilshärad, NV: Ringenäs). Norra kattegat är inte lika brett så vågorna blir inte lika stora i tex Varberg vid samma vindstyrka. Sen spelar botten roll också. I Åsa är det stenrev som ställer upp vågen med bra push, trots att den inte har byggt längre sträcka än från Laesö.
Ställer du dej nere på österlen och pekar i NO-riktning finns det inte land förrän Estland, dessutom är östersjön väldigt djup söder om Gotland och Öland. Och vi som seglat Gislövshammar har ju sett vilka dyningar som väller in, även vid fjöntiga 10-12 m/s. En vindstyrka som kanske ger midjehögt vid västkusten.
Så det är en kombination av vind, sträcka och djup som gäller. Det vi på västkusten lever på är framför allt vindsäkerheten. Men ska man hitta riktigt stora vågor att surfa i sverige är det nog störst chans på ostsidan, vid rätt förhållanden dvs. En joker är bohuskusten, där kommer det ofta in fet dyning från Nordsjön. Men surfmässigt är ju bohuskusten tyvärr helt värdelös. -
lars_k
Medlem12 juli, 2007 vid 12:47 som svar på: Vil gjerne ha Svensker til Norge for wave, freestyle og formulaTror inte det går båtar GBG-Kristansand längre. Men väl Hirtshals-Kristiansand. Men då får man ta sej över till Jylland först…och en enkelresa med Stena är ju som bekant snorbillig… 😛
-
Ja det har nog blåst för mkt (minst 10 m/s). Det ser oftast ut som det mest bara paddlas omkring där ute helt planlöst (och mitt i vägen för oss vindsurfare…). Men har vinden dött och vågorna ligger kvar kan jag tänka mej att yttre (ön) blir fint för vågsurf.
-
Jag tycker vi är tomtar allihopa som hänger här…
-
Kan du gipp & vattenstart hyffsat? Dvs grunderna? Isåfall kan du nog ha mkt kul och bränna runt med On-brädan.
Om du vill lära dej trick kanske hellre en freestyle på 110 liter…