lars_k
Forumsvar skapade
-
Jo, det gäller nog att ha flyt. Denna prognos lär väl tunnas ut succesivt under nästa vecka… 😛
-
Fan, ska jag ta med lillbrädan eller storbrädan… Boka Ryanair Basse! Det blir fett. Nästa lördag, vår 1:a dag – detta system lär ligga kvar några dar:
-
Jag körde 4.0 några timmar, sen var jag tvungen att byta till 3.4. Det var bra tryck i 3.4 också i byarna längst ut.
Jag tror du skulle kunna ha bra nytta av ett ännu mindre segel. En tjejkompis (Kate), använder sitt 3.3 väldigt ofta. Är man överriggad får man inte ut så mycket av sånt stök som det var igår kväll. Även om man är skicklig…
Sen vet jag inte hur du hade riggat. Bra med nedhal är viktigt för kontroll, men dra inte uthalet för hårt bara. Det gäller att ha buk, även i ett litet segel. Annars blir det väldigt mycket av/på. -
Tack för tipsen romo, och fotosidan har jag redan hittat till! 😉
-
Jo, de är bra att det finns ett enkelt sätt också. Tex för min sambo. 🙂
Jag gillar dock att pilla och testa så de goda råden från Ola och Knatte blir något att utgå ifrån. Sportprogrammet är kanske det smartaste att börja med, men inte det roligaste! 😉 -
Japp. Semicustom kan man nog kalla det också eftersom de fräste blanken mha en ”mallbräda”. Custom är något helt annat, både i shapeing och tillverkning.
På Cobra handlar det mera om bakning i ett stort våffeljärn. Allt i ett steg. 😉 -
Med full buffert är man nere i 0.7 fps med ett snabbt SD-kort… Får nog bli jpeg (2.5 fps, 16 bilder i bufferten) för sekvenser.
Av (tidsautomatik = ”A” på Nikon), skruva in max ljus (lägsta bländare) i gluggen och justera ISO för tillräcklig snabb slutartid. Känns som en bra variant!
Blir nog ett 300 eller 400 fast tele för mej också så småningom… -
Tack Ola och Knatte. Väldigt värdefullt!
Det följde med ett motljusskydd med objektivet, hoppas det duger. Och jag köpte ett enbenstativ idag, bra iaf för avlastning…
Buffern klarar 4 RAW-bilder, kanske inte räcker för en lagom hög bakåtloop i burst (2.5 bilder/sek). Fast minneskort är ju billiga nu.
Ska sätta mej med manualen! -
Knappast ”production”, snarare såg det ut som ren custom/semicustom tillverkning…
-
Haha. Lita inte för mkt på mej. Dessutom ändras prognoserna hela tiden… 😉
-
Lejet ösregn och onshore på morgonen. Apel uppsprickande ”episk” NV på kvällen. Jag tror jag vet vad jag väljer… 😉
-
Det finns en sats från Watski, med epoxi, ballonger etc. Kostar ca 250 spänn hos en båttilbehörsaffär. Kanske en bra början.
-
Japp. Det finns ett sportprogram!
Chans också att min sambo kan fota mej lite då alltså..!
Stativ och zooma+skjuta kan hon nog klara av… 😉
Gutt!