Forumsvar skapade

Sida 123 av 321
  • lars_k

Medlem
    2 februari, 2007 vid 21:42 som svar på: Konstig pushloop

Här gör Kauli en najs ”Table Top Pushloop” i sekvens, gäller väl ”bara” att tweaka ut i själva pushen… 😉

• lars_k

Medlem
    1 februari, 2007 vid 12:16 som svar på: Gott nytt… 2008?

Topp!
    Jag har kommit fram till att jag gillar segel som blir helt platta när jag skotar ut. Men det är säkert en vanesak. Ska bli kul att testa dina Ezzy!
    Synd bara att jag redan har beställt nya Naish Session ’07… 😉

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2007 vid 18:03 som svar på: Bilder från dagens segling i Apelviken.

Grymt Gurra, ser najs ut. Jag satt på jobbet och kollade på er på webbkameran. Jobbhelvette. Jag skiter i deadlines och flexar fanimej ut nästa gång och joinar er!

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2007 vid 17:00 som svar på: hållbarhet i x-ply?

X-ply håller klart bättre, och om en reva kommer så stoppas den vid nästa tråd. Dessutom skyddar mellanliggande lagret av lim mot UV-strålning. UV är ofta det som knäcker ett monofilmsegel, som blir prassligt och sprött.
    Sen verkar X-ply också mer ”dämpat” och segare än ren monofilm, tycker jag.
    Iofs kan monofilm vara olika tjockt också. Gunsails har t.ex. lite tjockare film, och det gör också seglet tyngre. Men hållbarare.

• lars_k

Medlem
    30 januari, 2007 vid 11:14 som svar på: Gott nytt… 2008?

Japp Ezzy är grymma. Jag hade kört Ezzy om jag hade varit fetare…synd att de inte har sideshore-linje också, med mindre drag och mer handling.

• lars_k

Medlem
    30 januari, 2007 vid 10:42 som svar på: Gott nytt… 2008?

Känns som de ständiga designskiftena på ett segel borde hämma utvecklingen. Formen på och var Hot-seglets flamma är placerad styr direkt var skarvarna och sömmarna ligger i seglet. Om design hade haft mindre betydelse borde seglena bättre kunna optimeras för rätt flex, strukturell styrka och vikt.
    Ezzy verkar ha en annan inställning, det händer inte mycket designmässigt från år till år, utan det verkar mest handla om ständig finslipning och optimering. Sen säljer de väl inte heller främst på design, utan har sina trogna fans av andra orsaker.

• lars_k

Medlem
    29 januari, 2007 vid 16:54 som svar på: Flygamedgrejorfråga

De brukar vilja ha det så, i ett paket. Vad som ligger i paketet bryr de sej inte om. Sen finns det oftast en maxgräns på 30-32 kg som inte får överskridas av hänsyn till personalen som ska hantera åbäket.

• lars_k

Medlem
    29 januari, 2007 vid 09:43 som svar på: Headcam tillfälle ??

Aha. Liten och nätt. Skulle du kanske kunna montera på hjälmen och slippa ryggsäcken…och det fyrkantiga bröstet. 🙂

• lars_k

Medlem
    29 januari, 2007 vid 08:29 som svar på: Headcam tillfälle ??

@Drakglenn 362413 wrote:

Ett problem som kan uppstå med Mini DV på band är att man får myrornas krig när man landar hårt, ett problem jag inte sett på min ”disk-inspelare”

Detta har jag också sett. Läshuvud etc är fjädrande upphängt och ”missar” antagligen bandet vid kraftiga stötar. Om DV-kameran tar stryk av detta i längden återstår att se… 😛
    Recorderns brist på rörliga delar är ju ett stort plus i detta avseende.
    Vilken disk-inspelare har du, Glenn?

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2007 vid 17:25 som svar på: Headcam tillfälle ??

@Mats_O 362354 wrote:

Jag har en liknande lösning som LarsK. Har dock en annan plastbox för recordern (dv-kameran) från Otterbox. Vattentät såklart men med snabbkoppling för att stänga boxen, likt skidpjäxor. Hade en med skruvar först men det var så meckigt. Genomgångar från Elfa. Funkar kanon!!! Kan lägga ut bilder om nån är intresserad.

Ja, lägg ut bilder för fanken! Alltid kul att se andras lösningar på det man själv klurat på. Min cäm sysselsatte mej i flera veckor. Roligt projekt! 🙂

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2007 vid 17:20 som svar på: Headcam tillfälle ??

@gurra1978 362351 wrote:

KUL!!! Hör av dig när du har tid. Fre och lördag ser bannemig rätt bra ut nu på windguru. Vi kanske kan sikta in oss på det.

Blir det några vågor i Apelviken på NNV?

NNV kan ge bra vågor om det blåser ordentligt. Helst ska det ha legat på från V ett tag och sen vridit upp.
    Fre+lördag? Bara galningar är ute så här års… 😉

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2007 vid 17:10 som svar på: Headcam tillfälle ??

@frippe75 362355 wrote:

Och ingen verkade intresserad av den recorder jag lade ut.. ’Den är ju tok-central i ett bra bygge…. ’dv kameran känns som den tar stryk i längden..

Jo, recordern är nog bra. Dock är det rätt käckt att snabbt kunna byta band i DVn när det är fullt. När recorderns minne är fullt så är det slut på filmandet. Om man inte har med sej en PC att tanka över till förstås. Och rå DV är roligare att redigera än mpeg.
    Jag har ryggplaskat en hel del bakåtar på med DVn i ryggsäcken och än verkar den inte ha tagit stryk. Jag tror PU-blocket tar upp de värsta stötarna, har dessutom krängt över ett avklippt ben från en gammal våtdräkt över boxen för extra stötdämpning.

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:26 som svar på: Headcam tillfälle ??

Japp Gurra. Blir grymt! Har gjort en del filmer med bara hjälmcäm men det blir rätt boring att titta på. Hjälmcäm bör kombineras med filmning från stranden, så man kan växla kameror i filmen.

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:52 som svar på: Headcam tillfälle ??

Helmuten är av hockey-modell, med fastskruvat fäste för bulletcämen. Lite jobb att få rätt form på fästet så att kameran pekar i rätt riktning… Runt bulleten har jag ett lager dämpande neopren, cämen hålls på plats av ett buntband. Fästet är 1mm aluplåt så det skyddar cämen mot slag etc.
    I ögonhöjd på sidan har jag satt fjärrkontrollen. Denna är ej vattentät så jag har krängt över ett par fingrar av en latexhandske. Genomskinligt så fjärrens lysdiod syns i ögonvrån. Fjärren har bara en knapp, men styr alla nödvändiga funktioner. Stand by (lyser grönt) -> record (lyser rött). Håller man inne knappen stänger man av/på DV-kameran. Himla käckt så man kan montera allt hemma i lugn och ro, sen starta upp allt innan man ger sej ut. I hjälmen ligger också den vattentäta kontakten för bulletcämen. Denna sätts på genom att man skruvar ihop kontakten.
    Allt funkar riktigt fint faktiskt! 🙂
    Bild på hjälmen med fjärrens lysdiod på grönt. Dvs standby och redo:

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:45 som svar på: Headcam tillfälle ??

OK. En snabb guid då!

Jag har använt samma box och genomföring som Knatte. I övrigt är det inte mkt gemensamt. 😉

I boxen har jag anpassat ett block av PU (sånt man isolerar betonggolv med, ECOPRIM etc) mha värmetråd till exakt inre form så att det passar det som ska ligga inuti.
    I ”kabeln” mellan hjälmen och boxen löper förutom AV-sladden för bulletcämen, sladden för fjärrkontrollen även en 4 mm tamp, typ nedhalstamp. Tampen är kortare än sladdarna så att den tar all kraft vid ryck etc. Sladdar + tamp ligger i en splittad PVC-slang, ihoptejpad med eltejp. Genomförningen blev tät genom att linda ett antal varv tejp runt sladdar+tamp upp till rätt diameter (18mm).
    Boxen lägger jag i en ryggsäck.

Bild på alla delar:

Sida 123 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA