lars_k
Forumsvar skapade
-
Abbekås (mossbystrand) funkar på SV – sideshore! Även O-SO funkar där.
Vid VSV lär Kåseberga funka, men lär vara rätt hardcore på lovartsidan av hamnpiren. -
Najsa bilder Ola och go aerial! Det var trevligt att se er live också, helt annan surf än brutala Vilshärad som vi kom ifrån…
-
OK. Jag tror jag är med dej gällande starboard, även om jag inte riktigt fattar hur man kan få en extremt snabb rocker att funka i sega förhållanden.
Om man nu tar 2003 så fanns det många allround ”klassiska” brädor, som RRD Cult, Tabou LaCurve etc. Tycker även min Naish 03 är rätt allround, lös och skön på bakfoten och med gött grepp på framfoten. Dock har den ju en lång och fladdrig nos som borde kapas av! 😉
Har en 73l Proof Waveline på ingång som ska vara rätt snabb men ändå väldigt allround och med kort/bred outline. Kanske lite som Acid:en då kanske… -
Eftersom du gillar Starboard Ola, tycker inte du att tex. Acid har blivit snabbare från 03 och framåt, efter EVOns tillkomst? Av testresultat att döma verkar Aciden ha blivit alltmer snabb och extremt anpassad för snabba vågor med rak och snabb rocker och tunnare kanter med mkt grepp.
Tror du inte att man får en mer allround bräda om man köper en Acid 03 jfrt med en Acid 06?
Och tolkar jag dej rätt att du verkligen tycker en stubby är en snabb bräda??? -
Jag gör som du Stewen. Har också CWM men har i princip aldrig behövt använda dem. Mina Biltema med exakt tätslutande klippning mot bommen håller värmen tillräckligt och ger ingen kramp. Dock om våren blir blåsig med vattentemp på 3-5 grader kan nog iofs CWM behövas i spolningarna.
-
Ett ytterligare argument för en ett par år äldre liten klassisk är att de på den tiden ofta var lite mer allround. I nyare årsmodeller, där många märken har både en klassisk och en stubby-linje, har man ofta separerat/renodlat linjerna mer. Tex har de senaste klassiska brädorna ofta väldigt snabba/raka rockers som gör sej väldigt bra i snabba vågor och cross-off. Dock mindre bra här hemma där det visserligen kan blåsa pung, men vågorna likförbannat är sega och cross-on eller i värsta fall rak onshore.
-
SP har lagt ut nåt från 27/10. Living&Co vid Hovs Hallar:
http://www.surfersparadise.nu/2007/film/bastad_film.html
Ser fett ut som fan! -
Jag kollade på en C30 nere i labbet och lyckades inte fälla framsätet under instrumentbrädan som på en V70. Verkar bara gå att vinkla ryggstödet framåt ca 45 grader och skjuta fram stolen. Kanske en wsurfbräda går in på högkant men det är tveksamt. En V70 är helt klart smartare om man vindsurfar…men inte lika fräck förstås. 😉
-
Helrätt! Naish-master till Naish-segel blir aldrig fel. Och du kommer ha dem många säsonger, dvs utslaget blir det inte så himla dyrt 😉
-
Gött jobbat Börje! Såg riktigt najs och överriggat ut! 🙂
-
Det är konstruktionen. Ett tunnväggigt rör som böjs ”bucklar” lättare. Deformationen innan brott är liknande som om du ställer dej på en ölburk och knäpper lite lätt på sidan – den bucklar och kollapsar.
En RDM:s rör har betydligt tjockare väggar och bucklar inte lika lätt, dvs är svårare att böja av. Dock går det totalt åt mer material för samma böjstyvhet så RDM är principiellt tyngre än SDM. Dock blir de lätta ändå med hög kolhalt. -
Jo, det har du rätt i. Jag brukar också strö mina små mynt omkring mej där nere. Känns dock lite kluvet att ge nån liten peng till nån stackare på en stekhet P-plats samtidigt som man vältrar sej i värsta surfpryls-lyxen som ligger på taket. Men man ska väl inte tänka på det så mkt kanske. 😛