lars_k
Forumsvar skapade
-
Jo, det finns ett gäng på kanske 20 pers som räknar CFD på allt från flöde exteriört; dvs karossens luftmotstånd, nedsmutsning, downforce, till luftflöde inne i motorrum och kylslangar insug etc till AC/värme-luftflöde i kupén.
Inte mitt gebiet direkt, jag räknar hållfasthet, tex sprickbildning i karossens punktsvetsar… 😛
Men det sitter ju ett fett plastsjok under motorrummet som kanske har med downforce att göra. Värsta Volvon gör ju en bit över 250 knyck så det är ju helt klart nåt man måste tänka på. Karossens övriga form har ju också stor betydelse, var det inte Audi TT som nästan lättade från vägbanan innan man hastigt och lustigt tvingades ”komplettera” med en liten vinge där bak…? 🙂 -
gurra1978 wrote:Ytterligare experiment visar att man inte kan förstärka vinden hur som helst. En extrem trycka ihop barriär är snarare negativ. Kanske inte så svårt att räkna ut det heller men var går gränsen? Vad är optimalt?
Här är lite länkar:
Venturi-effekt
http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_effectChokat flöde, dvs där gränsen går:
http://en.wikipedia.org/wiki/Choked_flowAllt går att räkna ut, matte är underbart…! 😛
-
Haha, kul idé.
Tror hela sveriges landskap finns uppmätt i 3D så man skulle kunna bygga en CFD-modell (Computational Fluid Dynamics) av en intressant bro och räkna i datorn…
Eller bygg en skalenlig modell av paper-maché och rigga upp fläkt och vindmätare! 🙂 -
Kolla vicken cool grabb som kör sinker!
-
Stå på land och skota in seglet i vinden och hitta läget där du har lika drag i båda händerna. Sätt linorna mitt mellan händerna, dvs i tryckpunkten.
Kan behöva finjusteras något på vattnet.
En dryg hand mellan linändarna för mer stabilitet, helt ihop för mer loose känsla vid ut och in -skotning. -
Det säjs att man planar tidigare med hög bom. I freestyle kör många med bommen högt. Med hög bom kan du också hantera kraften i ett överriggat segel bättre.
Ska man vågrida har man gärna bommen något lägre, det blir lättare att lägga ner riggen i bottensvängen.
Låg bom för bättre kontroll när du ligger ner och speedar!
Beror också på hur lång du är, om du kör våg, freestyle eller freeride.
Men allt sånt här är mycket en smaksak… Testa flytta upp och ner och känn skillnaden! -
Arnout, nu gällde det att rigga ett gammalt segel, icke sytt för RDM med RDM-mast.
Och RDM-masten kräver BÅDE mer nedhal OCH uthal. Eftersom luff och mast böjer i en kurva är det ju inte bara vertikalt det handlar om, snarare längden tangentiellt, dvs längs masten. Och uthal eftersom mastens centrum ligger längre fram i luffen pga mindre diameter.
Att dina Simmer 06or funkar bättre med RDM är ju inte så konstigt, de är säkert utvecklade att användas med RDM, dvs sydda planare i övre delen av seglet.
SDM:ens större diameter/tunna laminat ger mkt effektivare böjstyvhet/vikt – ratio, (basic ingenjörslära – yttröghetsmoment…). Och hög styvhet/vikt – ratio ger snärtigheten.
RDM gör visst seglet softare/mer dämpat! Samt planare vilket ger sämre bottendrag – dåligt om man är tung!
Läs denna artikel (på tyska iofs…):
http://www.dk-content.de/surf/pdf-archiv/tests//skinnymasten_0803.pdf
I slutet sammanställs skillnaderna mellan RDM och SDM!För segel sydda för RDM är vi inne på en helt annan planhalva! Då kan man dra nytta av alla fördelar RDM:en ger, segel upp till 7.0 kan säkert funka väldigt bra -om inte bättre- om man gillar RDM-känslan i riggen!
Jag kör RDM i mina vågsegel, sydda för RDM – och är goa som fasen! 🙂 -
Är ju långt till måndag men blir det V-NV och lagom med vind ligger ju Björlanda bra till. 50 försök kanske man orkar med på en dag, beroende graden av vanvett (och uttänjda senor…). Jag tror på hets och grupptryck!
Ses! -
OK!
God tid till att polera brädan tills dess! -
OK. Mer framåt och över brädan, dra upp bakfoten…
Tror jag chop-hoppar för mkt, nosen ska ju inte upp, utan ner! Fram med kroppen och dra upp och vispa runt bakbenet. Tror jag fått mer kläm nu!
Tackar!
När kommer vinden…? -
Japp. Beställde både trick-boken och Europa-spotguiden från stehsegel-shopen. Innan ni drog igång gruppbeställningen förstås… 😛
Har inte fått hem böckerna än dock. -
Konstigt igår eftersom Skagen pendlade runt 11 m/s västligt. På den korta sträckan till svenska kusten hände nåt med vinden som droppade till endast 5 m/s.
Man borde flytta till DK, uppenbarligen… -
Japp. Hur man gör med huvet, även det som försigår inuti, verkar vara nyckeln till de flesta tricken. Kroppen följer efter det som huvvet gör!
Borde inte vara så svårt… 😛 -
Såg på reseforumet att du blivit av med rubbet. Riktigt trist. Hoppas du får ut på försäkring!
Ingen fördel med RDM på segel större än 6.0, framför allt om de inte är sydda för det. 5.3:an möjligtvis, men eftersom det inte är sytt för RDM kommer det att tappa prestanda. Eftersom det finns överskottsmaterial i mastfickan kommer mer nedhal att krävas. Masten ligger med mer kurva i luffen vilket ger mindre buk och mer loose-leach. Du tappar bottendrag men kan iofs få ett mer lätthanterligt och mjukare segel. Kan funka riktigt bra om du är lätt och kör mest freestyle/våg. Beror förstås på vilken segel/mast-kombination också.
RDM är tyngre och mindre ”snärtiga” än SDM vid samma kolhalt, så dina stora segel mår bäst av vanliga SDM. Köp ett par sjyssta SDM med minst 75% kol! Eftersom du inte kör våg lär du heller inte behöva RDM:ens extra hållbarhet. -
Tack Emil! Jag tror också mest på babord egentligen. Höger bakben är nog lättast att sno runt. Flytta fram handen gör jag men att titta bak är jag dålig på. Likadant när jag försökt ladda framåt. Har tittat framåt ner i vattnet och då kan man ju ge sej fan på att pannan planteras hårt just där också…
Titta bakåt!! 8)