lars_k
Forumsvar skapade
-
Vågisar skiljer sej inte så mkt åt, iaf inte för en våg-nybörjare. Viktigast är nog att inte börja med en för liten bräda. Väger du 70 kg bör du nog börja med en bräda på 80-85 liter. En ”stubby” är lite bredare och då räcker nog 75-80 liter. Med dessa kan du köra segel ner till 4.0.
Klarar du planing, hängsele, vattenstart och gippar ska du nog klara en vågis också med lite övning och jädrar-anamma. -
S.. wrote:Lars_K wrote:Trist bara att behöva hänga på den där plastklumpen som väger några hekto.
Jo, men den är ganska nära rotationens mittpunkt så den ger liten swing-weight! 😉
/Staffan
Jo iofs… Har sett nån som borrade lätthål i sin adapter. Kommer ej ihåg vilken knäppgök det var men han tillhörde nog samma klientel som kapar sin tandborste när det är dax att segla segelbåt. 😉
-
Hade en LS bom som skulle passa både RDM och SDM men utan adapter fick jag samma problem med att masten såg sleten ut som fan. Körde sen alltid med adapter. Sliter inte på masten och bommen sitter bättre, tycker jag.
Trist bara att behöva hänga på den där plastklumpen som väger några hekto. -
Basse wrote:Den mest prisvärda kolbomen man får tag på i Sverige tror jag utan tvekan är Chinook och den hittar du bland annat hos Fahlen Surfcenter Varberg
Chinooken verkar jäkla fin men ett alt som jag har är Tecnolimits XTR som jag köpte av Janne på Locs. Några hundralappar dyrare men tunnare rör och gjuten i ett stycke (100% monococue). Porrig och styv som fan!
Men smartast är nog att köra en fin alubom. Duger gott för vågor iaf. Jag hade nog valt en Tecnolimits King Alu isåfall som jag körde innan. Fina och styva bommar!
-
Lejet har lite renare och flackare vågor än apel. Men det kan bli rätt byigt vid sydliga vindar bakom hamnen. Kan ju vara lite klurigt när man ska ta sej ut genom bryten… Annars är det ju långrunt och najs.
Kör mot Träslövsläge och sväng ner till höger strax innan hamnen. Antagligen är det en massa surfare där redan när du kommer.
Dax att du ger min gamla AHD en omgång! =) -
OK. Bra idé att testa. Jag slänger på en gammal sliten också som ligger och dräller nånstans. 🙂
-
Njao. Hade bra tryck och ladd i apel igår så jag klagar inte. Förutom på det där förbenade mastfotsskyddet dårå. Men det verkar som ingen har samma bekymmer så jag får väl rannsaka mej själv och mina prylar istället. En ny bräda kanske löser problemet… =)
-
En Tecnolimits mastfot har jag, med Boge-joint och US-kopp. Kan det vara hålets diameter i mastfotsskyddet som inte passar med mastfoten? Eller vinkeln på konan? Hur mkt kan man variera en simpel kona av skumplast egentligen??? 😉
-
Det är splitt nytt. Chinook.
Hade samma problem med ett North innan. Undermålig grundkonstruktion helt enkelt. 😉 -
Skönt att köra lite apel i solskenet igen.
Och nästa helg kan det bli lite tryck i grejorna. Hoppashoppas: -
Seriöst? 😉
Verkar som den flippar över i tex en vattenstart när mastfoten är som mest böjd. Sen blir den i det läget. Retsamt retsamt… -
Kulingvindar. 😉
Kuling från S eller V-NV minst 10 m/s ger bra vågor och vinkel.
Undvik SV-VSV om du inte gillar rak onshore. -
Japp. De varnar fritidsbåtarna för vind. Skulle det blåsa upp mer än de varnat för så är de livrädda att få båtägarna på sej efter att de har blåst upp på land.
Vi vill ju tvärtom ha en min-prognos för att undvika bomkörning… smhi=scheisse! 😉